• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag reste (!!) sig bosse mot diskmaskinen, inte bara en gång utan flera. Även när vi var o hälsade på hos farmor o farfar visade han sin nya lärdom, även där flera gånger. Hjälp! Stora killen, som inte har nog med vett för när han står släpper han bara allt och ramlar då bakåt/åt sidan. Så nu är det verkligen konstant koll på han.

• ebe91

Är det någon av er som bytt från babyskyddet till bilbarnstol (nr2)? Bosse haaaatar att åka bil, och jag misstänker att det är för att han inte ser något i babyskyddet. Men bilbarnstolen vi har är från 9kg, o han väger bara 7,5... enligt hans viktkurva kommer han väga 9kg när han är 11 månader = 5 månader till i babyskyddet... Har hört att flera barn som hatar babyskyddet är nöjda när de får sitta i bilbarnstol istället, men känner inte riktigt för att köpa en ny bilbarnstol då dom inte direkt är gratis. Bosse har fått ärva den vi har från hans kusin... Någon som bytt? Bättre/sämre?

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-09-18 10:29:48 följande:
    Jag har ingen aning om vad det var för vikt på stolarna vi hade åt våra andra barn och inte heller hur tunga barnen var när vi bytte. Vi gick nog mer efter hur stabilt de satt och tror vi bytte vid 8 månader. Drar gärna ut på bytet ett tag till med Selina också, de sitter så otroligt mycket bättre i babyskyddet. I stolarna sitter de så upprätt (trots att vi haft stolar med möjlighet att ställa in lutningen) att huvudet tippar fram och det ser sjukt obekvämt ut. Dessutom tycker jag det är så behändigt att slippa väcka henne om hon somnar i bilen;)
    Ahaa okej... Ja, han sitter stabilt utan stöd men han är ju så liten i kroppen! (Knappt 7,5kg o 64cm..). Är väl bara att försöka härda ut ett tag till i babyskyddet, jag får helt enkelt hålla mig hemma när jag är själv med han för är sambon med sitter jag bak och underhåller Bosse konstant för att han inte ska skrika. Jo, nog är det bekvämt att kunna ta ut hela stolen om dom somnat men Bosse vaknar direkt bilen stannar om han lyckats somna, så här spelar det ingen roll om vi måste plocka ut honom ur stolen för han är alltid redan vaken.
  • ebe91

Alltså hur mycket ersättning äter era pluttar per måltid? Håller ju på att byta ut tissen mot ersättning... B äter 90-120ml per måltid (morgon, em, kväll o sen 2ggr per natt). Ibland mindre än så. Sen äter han en halv burk mat till lunch o en halv burk till middag, sen 3/4port gröt på kvällen. Känns lite, men har ju inge o jämföra med...

• ebe91

Jag har rätt fullt upp om dagarna, påtar jag inte på i huset är jag o hälsar på någon/har besök. Idag har vi varit till kyrkan på "liten & stor", mycket roligt! Förutom när ett barn i 1,5-2årsåldern dök upp från ingenstans och slog en trumma i huvudet på B. Så lite tårar han vi med också!

• ebe91

Köpte en sån där vadderad skyddshjälm åt Bosse igår, men den sitter så himla dåligt... Dels sitter den typ bara högst upp på huvudet, och sen är den så stor runt om trots att jag drar åt kardborren. Den går att knyta under hakan med typ ett skosnöre (platt snöre) men mössan glider ju av huvudet direkt o då riskerar han typ strypas av snöret istället. Någon här med barn sedan tidigare som kan tipsa om en bra skyddshjälm? Jag kan inte lämna han 1 minut på golvet utan 100% uppsikt får då har han hunnit resa sig mot något och sen störta ner i backen igen... Stackars Bs huvud :/

• ebe91
    Chuckiiii skrev 2015-09-22 17:31:12 följande:

Hur har de små magarna reagerat på mat hos er? Här började vi med gröt ganska tidigt och intresset för mat va stort så vi körde på. Gröt morgon och kväll, ett mål puré under dagen, resten ersättning.
    Men de e en jäkla kamp att hålla hennes mage stabil! Antingen e den stenhård så hon illskriker halva natten av magont eller lös när man försökt rätta till det med katrinplommon och olja????
    Just nu har vi gått tillbaka till ersättning o gröt, ingen mat eller välling som vi körde på test..

Vi ger alltid katrinplommon till gröten, sen får han mer eller mindre beroende på hur hård/lös han är. Behöver han får han även katrinplommon efter lunch/middag, men det behövs typ aldrig.
  • ebe91

Varit hos tandläkaren idag och fått en tid att operera ut en visdomstand om 1 månad.... Och jag har vääärldens tandläkarskräck. Men jag måate ju. Blää...

Och idag skymtade jag dessutom tand nr 2 i Bosses mun, nr 1 kom för 3 veckor sedan. Han verkar dock inte vara besvärad av dom.

• ebe91

Tycker det är jättesvårt det här med mat... Är så rädd att han inte får i sig tillräckligt vad gäller näring. Han får;

Frukost (kl 8-9) - gröt + plommonpuré
    Lunch (kl 11-12) - 1/2 burk mat + fruktpuré
    Mellanmål (kl 13:30-14:30) - 90-120ml ersättning, funderar på att ge något annat mellanmål men vad? Frukt? Yoghurt? Bär?
    Middag (kl 16-17) - 1/2 burk mat + fruktpuré
    Kvällsfika (kl 19-20) - gröt + plommonpuré
    Sen äter han 2-3 flasker ersättning under natten á 90-120ml. NAN 1 får han fortfarande.

Tycker vi har hittat bra tider, han är hungrig när det är dags för nästa mål men inte så att han håller på att hungra ihjäl...

• ebe91

Hittills har allt faktiskt känns jättebra, men nu är jag för första gången sen Bosse kom rätt nedstämd... Det är för att amningen inte längre funkar. Jag ville ju verkligen långtidsamma! Först fick jag kämpa för att få igång produktionen då han låg på neo och inte fick amma fritt (tog för mycket kraft för honom innan produktionen kom igång). Sen funkade det rätt smärtfritt i 3 månader, fick ibland böka lite men absolut hållbart. Mellan 3-5 månader fick jag böka mer, gå och amma, endast amma höger bröst då han inte riktigt ville greppa vänstra osv. Sen efter han blev 5 månader var det som att han för varje dag ville amma mindre o mindre, tills typ i veckan/förra veckan då jag fick sluta helt. Har försökt få han att ta tissen lite varje dag men det är typ 10-20 sek sen vägrar han. Ger jag han sen flaskan kan han suga i sig allt direkt. Och jag vet att jag har mjölk men han vill verkligen inte. Men jag vill... Känner sån sorg att behöva sluta amma redan. Jag hade somsagt planer på att amma 1-1,5 år iallafall. Innan förlossningen var jag livrädd att inte kunna amma, då både min mamma och syster hade problem med det. Men när jag väl fick igång mjölken var det som att jag tog för givet att vi skulle amma så länge JAG ville, inte en tanke på att HAN kunde bestämma sig för att sluta tidigare. Ååh... Oså försöker jag vara stark inför andra och bara rycka på axlarna när jag säger att jag slutat, fast jag typ grinar inombords. Orkar inte säga hur jobbigt jag tycker det är egentligen. Vet inte om jag värdesätter mig själv som mamma med hur amningen funkar? Eventuellt... Samtidigt försöker jag vara glad över att jag har en matglad kille, som mår bra och utvecklas. Och tänka att nästa barn kanske vill amma längre. Att det inte är sista gången jag ammar.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?