Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-12-22 18:41:27 följande:

Idag fick jag besked från försäkringskassan! De beviljar graviditetspenning från och med 6/1, fan vad skönt!! Utan att prata med min chef, känns lite extra bra att han inte kommer kunna ta så värst mycket cred för det här, hehe.

Nu ska jag bara bestämma med honom när jag verkligen kan gå hem, men skulle tro att det kan funka från den 7/1 i alla fall. Härligt!

Underbart! Grattis!
  • JhjärtaK

Igår var vi återigen på UL och kollade till bebisarna. De hade fläskat på sig sedan sist och vägde ca 800 g vardera vilket bara är -10% och -13% jämfört med en "enling". Känns skönt då de förra gången låg på -17% och -20%.

Vi fick kika lite på 3D men som vanligt var de inte så samarbetsvilliga . Men fick en fin vanlig profilbild på tvilling 1 och ett öra i 3D på tvilling 2

• JhjärtaK

Alltså nu blir jag trött!

Min bm är i vanliga fall bra men nu har hon eller läkaren på mvc virrat till det ordentligt! Jag var sjukskriven 50% tom den 21/12 och allt var frid och fröjd men när jag träffade min bm i förrförra veckan så bad jag henne att meddela läkaren att jag skulle bli 100% sjukskriven fr.o.m. den 17/12. Inga problem och hon lovade att skicka det nya läkarintyget till mig på posten då jag måste ge det till min arbetsgivare.

För det första så hade jag idag inte fått det nya läkarintyget så jag fick ringa mvc och be dem att skriva ut en kopia och sen åkte jag dit och hämtade den. När jag nu läser intyget så har en annan läkare än den jag träffat sjukskrivit mig 100% men inte fr.o.m. den 17/12 utan fr.o.m. 21/12 och bara tom den 11/1-15. Dvs inte ens en månad! Och jag har ju inte jobbat sen i onsdags så har missat 1,5 dags fullt arbete. Jag hoppas och tror att min arbetsgivare tycker att det är ok att jag registrerar de 12 timmarna som arbete men det känns jobbigt att behöva ringa min chef dagen innan julafton och be om en sådan sak

Sen hade jag faktiskt trott att de skulle sjukskriva mig fram till födseln för det är knappast att det kommer att bli lättare att jobba om 3 veckor.

Ja en jäkla soppa helt enkelt!

• JhjärtaK
    sommarstad skrev 2014-12-23 18:05:11 följande:

JjärtaK: Så tråkigt att det ska krångla med en sån grej. :( Du ska se att det säkert löser sig efter julledigheterna. Kan ju vara så att din ordinarie läkare har varit borta och den andra läkaren inte "vågade/kunde" skriva längre tid på sjukskrivningen iaf hon/han inte själv har träffat dig. 

Så kan det säkert ha varit. Jag pratade med min chef och han sa inga problem, sätt det som att du jobbade 50% de sista tre dagarna. Så alltid något

Jag skall till min bm den 2 januari, får då be henne att min vanliga läkare sjukskriver mig till förlossningen.
  • JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2014-12-23 20:28:43 följande:
    De skriver sällan mer än 14-21 dagar per gång, så gjorde det på mig de första 3-4 gångerna innan jag fick en månad och efter det tröttnade läkaren och sjukskrev mig till bf, men det har med kraven från FK bland annat. Tror inte du får bekymmer sen i januari. Här mailar de in alla sjukintyg direkt till FK så du kan gå in via dina sidor där med elegitimation och hämta ut intyget om du inte skulle få tag på bm eller så. Annars gäller faktiskt muntlig sjukskrivning till arbetsgivaren och du ska kunna visa upp intyget innan din sjukperiod gått ut, så du behöver inte panika med att få in pappret till arbetet samma dag, sålänge du vet att läkaren mailat in det till FK. Här gör alla vårdgivare det i mitt landsting.
    Såg faktiskt att läkarintyget fanns digitalt på fk mina sidor så det känns skönt!

Jaha, visste inte att det var standard med så korta perioder. Jag blev sjukskriven med dottern "till och med partus" då jag var i vecka 36 så jag antog att det skulle stå samma denna gång men då förstår jag. Får väl se när min läkare tröttnar
  • JhjärtaK

Kan tipsa om att jollyroom.se rear ut doomoo amningskudde för 349 kr nu. (Istället för 599)

Världens bästa amningskudde, de andra kan inte mäta sig ens i närheten skulle jag vilja säga

• JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-12-24 07:35:49 följande:
    God jul!

Kappahl newbie är underbara kläder. Jag kan rekommendera fleecefilten därifrån det är dotterns favorit. Newbie klänningar fick vi en hel del när dottern föddes, det var de vi använde mest för de är så fina. I överlag så har Kappahl väldigt bra kvalitet på sina kläder, det mesta går att tvätta och tumlare hur mycket som helst utan att det syns. Kappahl har också ofta ta tre betala för två i sitt sortiment smile1.gif
    Haha, så olika det är med kläder man använder. Vi orkade aldrig använda klänningar och så när dottern var liten för hon sov oftast i bärsele och då korvade sig bara dem och det blev obekvämt så bodys och byxor enbart typ

Annars så gillar jag också newbie, dock tycker jag att deras utbud av omlottbodies har minskat och att dem de har är rätt "tråkiga" (typ enfärgade). Har för mig att de hade mer när dottern var liten.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-12-25 11:57:29 följande:

Min mage håller på att explodera känns det som. Igår låg jag större delen av dagen då det gör så ont i skinnet och jag är hungrig men det blir fullt efter två tuggor. Magen har växt så grymt bara över en natt och tarmarna ligger ihoptryckt och illamående är värre igen.

Jag har också börjat känna av illamåendet igen. Främst på natten, tror att det beror till största delen på sura uppstötningar så nu har jag inhandlat Novalucol.

Håller på att bli förkyld igen, bläh! Hoppas att det inte blir lika illa som förra gången bara...
  • JhjärtaK
    tovemaja skrev 2014-12-25 19:54:47 följande:
    Fortsätter att framhärda att omeprazol är bäst :) räcker ned en tablett varannan dag för mig... Och då var ändå min halsbränna överjävlig!

Kram och fortsatt god jul vänner!
    Jag kanske skulle testa omeprazol då min halsbränna satt igång nu i vecka 27. Novalucol hjälper men oftast bara i några timmar så har fått knapra en eller två inatt också och det vore såklart skönt att slippa.

Någon som vet/har erfarenhet av hur magen kan tänkas reagera med dubbel dos niferex och omeprazol på det?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?