• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-08-28 21:56:21 följande:

Suck, min BVC är så seg! Fick kallelsen till 6 månaderskontroll med läkarbesök den 23/9. Problemet är bara att Folke är 7 månader då...

Han har förresten åkt på sitt livs andra förkylning, hela familjen är helt slut!

Bosse är född 8e mars o vi har alltid fått tid mellan 7e-10e varje månad... Även den här gången är det den 8e (alltså på hans 6-månadersdag). Är det läkarbesök för er andra nu också? O vad kikar läkaren på? :)
  • ebe91

Vi har kört sittdelen i snart 1 månad, när han är vaken i vagnen ska han banne mig inte ligga ner. Då skriker han som en stucken gris. Men får han sitta är han helnöjd, så trots att det kändes tråkigt att stoppa undan liggdelen så var det ju ett självklart val för oss. Vi använder vagnen rätt ofta, i princip varje dag. Om vi är o fiskar eller på promenad, då är den med. Även när vi ska på stan eller hälsa på någon. Sen är det ju så smidigt med fullt liggläge, för han sover alla sina 3 lurer i vagnen varje dag. Har bäddat med ett litet täcke så det ändå är rätt ombonat.

Beställde hem en billig åkpåse imorse för att ha nu under hösten, på mornarna är det redan nu knappa plusgrader här (?!). Har en voksi classic att ha till vintern, men den känns ju alldeles för varm att ta fram nu typ. Sen beställde jag en jättefin vinteroverall också från reima. Så även om det är tråkigt att packa undan urväxta saker tycker jag det är rätt kul - får då får man ju handla nytt!

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-09-01 14:38:38 följande:
    ebe91 skrev 2015-09-01 14:19:32 följande:

Vi har kört sittdelen i snart 1 månad, när han är vaken i vagnen ska han banne mig inte ligga ner. Då skriker han som en stucken gris. Men får han sitta är han helnöjd, så trots att det kändes tråkigt att stoppa undan liggdelen så var det ju ett självklart val för oss. Vi använder vagnen rätt ofta, i princip varje dag. Om vi är o fiskar eller på promenad, då är den med. Även när vi ska på stan eller hälsa på någon. Sen är det ju så smidigt med fullt liggläge, för han sover alla sina 3 lurer i vagnen varje dag. Har bäddat med ett litet täcke så det ändå är rätt ombonat.

Beställde hem en billig åkpåse imorse för att ha nu under hösten, på mornarna är det redan nu knappa plusgrader här (?!). Har en voksi classic att ha till vintern, men den känns ju alldeles för varm att ta fram nu typ. Sen beställde jag en jättefin vinteroverall också från reima. Så även om det är tråkigt att packa undan urväxta saker tycker jag det är rätt kul - får då får man ju handla nytt!

Vi har ju både en vanlig och en ergonomisk sittdel men den vanliga känns på tok för stor än. Den ergonomiska sitter hon väldigt bra i och är nöjd och glad :) jag har behållit liggdelen och tänkte att jag skulle använda den när hon sover ett tag till (för att dra ut på försäljningen typ) men för tillfället sover hon inte vidare om jag lägger ner henne så det blev ju aldrig några promenader med liggdelen. Den står bara och samlar damm sedan en månad tillbaka och jag inser att den tappar i värde. Lika bra att försöka sälja den nu med andra ord men fy vad ont det gör i mig:(
    Med bäddat i sittdelen menar jag att jag har täcket som en madrass/ ett neste under/runt honom, våran sittdel är också alldeles för stor! Speciellt om väglaget är lite knöligt, då ramlar han runt i vagnen om jag inte stöttat upp honom med kuddar/täcken. Annars sitter han bra utan stöd på plan och stilla yta ;)
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-09-01 20:38:53 följande:
    Ergonomisk eller vanlig, det verkar vara olika från individ till individ snarare än från olika åldrar. Det var det jag hittade när jag gjorde research i alla fall. :) Jag valde vanlig för att barnet skulle kunna ligga på sidan också, men jag vet inte hur ofta de gör det i vagn? Och går det ens om de är fastspända??
    Bosse sover nästan alltid på sidan, så en vanlig sittdel var ett klokt val för oss! Vi har både en emmaljuga duo edge och en brio smile.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-09-02 00:28:27 följande:
    Sover han på sidan i sittdelen också? Hur går det isf med selen? På våran sitter hon fast mot ryggplattan om hon har selen på sig (eller jag antar att hon kommer att göra det, när hon växer i den). Alternativet är en lös sele, eller att bara använda gren- och midjebandet, då kanske hon kan vända sig...
    Alltid på sidan typ! Vi spänner aldrig fast honom... Bunkrar somsagt upp med kudde/täcke runt honom så han sitter bra ändå o inte glider iväg. O när han ska sova fäller vi bara ryggen o hjälper han o lägga sig på sidan. Någon gång har han somnat på rygg men går oftast snabbare om han ligger på sida.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-09-02 09:31:37 följande:

Oj vad hösten kom med besked här. Förra veckan följde jag stora tjejen till skolan i shorts och linne, idag hade jag velat ha vantar.
    Vi hade 4 grader här imorse så det börjar bli dags att ta fram åkpåsen till Tage, iaf på morgonen. Han somnade i vagnen på väg hem från skolan idag och sov vidare i ca 40 minuter när vi kommit hem och när jag tog in honom var han kall om händer och fötter och kinderna trots jacka, mössa, vantar och filt i vagnen. Mitt på dagen är det såklart varmare..

Njuter riktigt av promenaderna på morgonen nu (kommer säkert ångra mig i vinter att jag skrev dethär) men älskar när det är lite kallare ute! Höst är min favoritårstid, så jag riktigt längtar efter att behöva klä på sig lite mer o gå ut o gå ;) o sen är det så mysigt när det är mörkt på kvällarna! :)
  • ebe91

Lilleman blir 6 månader till veckan och nu känner jag att hans första tand är på gång.... Inte så att den syns men jag känner den... Har ju skrivit tidigare att han tycker det är kul att "gnissla tandkött" när han äter, så ser verkligen inte fram emot tänderna... Har försökt skrämma honom och säga nej när han biter/gnisslar på bröstvårtan, men inget som direkt hjälpt. Åh, hoppas det kommer bli bra iaf!

• ebe91
    Mimipig skrev 2015-09-04 15:52:57 följande:

W har börjat ta längre sovstunder på dagen, 1,5 h i stöten. Han sover tre ggr, hur gör era? På natten sover han ca 21-7, men två matningar.

B vaknar vid 8 på morgonen, sover 3 st lurer á 30-45 minuter. Ca kl 10:30, kl 13:30 och kl 16:30 (+- en timma typ). Väääldigt få gånger har han sovit längre än så, spelar ingen roll om vi är ute o går eller om vagnen står still. Sen somnar han för natten kl 20-21. Vaknar 3-5ggr per natt, äter kanske 3 gånger o snuttar resten. Ofta måste jag buffa honom så han somnar om...
  • ebe91

Alltså, är jättemånga runt i kring mig som meddelar att de väntar tillökning. Jag kan typ inte ens glädjas med dom utan känner bara avundsjuka?! Vad är det för fel på mig... Vi försöker ju inte ens få ett syskon och har just nu en underbar son, men ändå är jag sååå avis på de som är gravida. Allt de har framför sig... Och jag vet ju att vi kommer också vara där igen om inte allt för länge (tar typ förgivet att vi blir gravida lika enkelt igen..). Ibland är man bra allt konstig!

• ebe91
    snippisen skrev 2015-09-05 00:18:54 följande:

Någon mer vars unge kryper? Inte ålar eller hasar sig fram utan verkligen kryper? Känns som om mitt barn är tidig med allt... tänder, rest sig upp till stående... 9e mars.

Min unge kryper... Vände sig bägge hållen vid 2,5 månader, masade vid 3,5 och nu sen typ 1-2 veckor tillbaka kryper han... Blir 6 månader 8e. Gissar att han kommer gå rätt tidigt också, men det återstår att se!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?