Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Chuckiiii skrev 2014-08-13 09:57:31 följande:
    Vetekudden hjälper knappt! Ringde mvc häromdan men nu har det blivit mkt värre!

Det värsta är att jag typ inte har tid att gå dit, jobbar ons-fre och åker på semester på lördag, men måste kanske klämma in det tidig fredag..

Inget fogbälte, är det nåt man kan låna på mvc?
    Kanske men ring och fråga. Jag köpte mitt via nätet har jag för mig men det var ju tre år sen så har glömt var tyvärr...
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-13 18:01:37 följande:

Någon som vet hur det går till när man mäter hcg halt via blodprov? Görs detta vid inskrivningen hos bm? Får man svar direkt vad nivån ligger på?

Vad jag vet mäter de inte hcg vid inskrivningen. De tar blod för att kolla om man har/haft några olika sjukdomar (hiv, röda hund etc). Varför undrar du kring din hcg-halt?
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-13 19:00:24 följande:

JhjärtaK - hade MA för ett år sedan som upptäcktes i vecka 12. Av olika anledningar är jag oroad att även denna graviditet har stannat upp. Hade varit en stor lättnad om man kunde få något kvitto på att det kanske är som det ska. Likt förra graviditeten har symtomen avtagit i vecka 9. Ska på inskrivning i morgon är på 10+0 idag..

Då förstår jag. Begär att de gör ett VUL/UL imorgon då du fick MA förra gången så får du se vad som finns där inne. Hcg kan i vissa fall fortsätta att öka trots MA så blodprovet är ingen garanti tyvärr (inte heller ett VUL såklart men det ger ju en korrekt ögonblicksbild iaf). Lycka till imorgon!
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-08-14 07:54:07 följande:

SvanE - Aha då lär de ju inte göra det bara för att jag är orolig. Labb kostar säkert mkt pengar och resurser för dem... Ul vägrar de att göra i den stad jag bor i. Kan ju fråga igen men bm kommer garanterat hänvisa mig att betala 800 kr och göra det privat.. Har samma bm som gör de privata ul så hon vill väl tjäna pengar...

Men vilket sätt! Med tanke på att du haft en MA så borde du få ett VUL kostnadsfritt tycker jag. Jag får ett kostnadsfritt då jag haft 2 mf på raken så dels för att se att allt ser bra ut men också för att datera graviditeten då förra mensen inte var någon mens utan ett mf.
  • JhjärtaK
    Storkbo skrev 2014-08-14 08:56:40 följande:

Har en liten fundering om det här med KUB i olika län i vårt avlånga land...jag bor i Gävle och vad jag förstått så erbjuds man inte KUB här om man inte är över 35 år eller av andra orsaker ligger i "riskgrupp" för att det skulle finnas skador på barnet...jag kan ju vara lite felinformerad men skulle vara skoj å veta hur det funkar i övriga landet :)

Jag är själv 43 år och har därav blivit erbjuden KUB denna graviditet...min förra graviditet som slutade i MF (då var ja oxå 43) så sa dom att KUB var uteslutet och att det bara var FVP som erbjöds...

Kanske ville de få direkt till kub då åldersfaktorn kanske gör kub-siffrorna såpass höga att de i de flesta fall ändå går vidare med fvp? Men bra att du blev erbjuden kub denna gång för kub är ju riskfritt och du kanske får toppensiffror

Här i västra Götaland tror jag att man blir erbjuden kostnadsfritt vid 35 års ålder eller om man ingår i någon riskgrupp. Jag är 32 så kommer att betala för det denna gång. Med dottern bodde vi i Sthlm och där får vem som helst göra det kostnadsfritt.
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-08-14 10:03:09 följande:

Mm nu oroar jag mig över att hon ska vara otrevlig och inte hjälpsam alls..
    min sambo säger att jag överreagerar och att det inte går att utläsa ur mailet vad hon egentligen menade. Just när jag fick det så tolkade jag det som att hon absolut inte ville ge mig ett tidigt ultraljud. men han ju rätt, det kanske inte var så hon menade... får väl helt enkelt gå dit imorgon och försöka att inte vara negativt inställd, hon kanske är jättetrevlig. Men det kändes som en avvisande otrevlig ton i mailet..
    men det kanske bara är jag som blir nojig för att jag är nervös också!

Lätt att tolka in otrevligheter i mail men hon menade nog bara att det inte fanns några tider imorgon. Hoppas att du får en tid bokad för UL imorgon! Och tror att du kan andas ut kring utomkvedes iaf, har fått för mig att det ofta upptäcks tidigare än vecka 9 då det gör så in i helvete ont om graviditeten sitter fel och växer där den inte får plats
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-14 14:22:02 följande:
    Det samtalet fick jag också idag, trots att jag är 33, att åldern skulle göra det hela missvisande och att det blir bäst med fvp direkt. Bor i Göteborg.
    Men va??? Du är ju för sjutton 33, inte 103! Är ju helt galet. Vilken mvc går du till?
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-14 18:25:25 följande:
    Jag går på kungshöjd, nu var vi inställda på fvp sedan innan då vi har en son med allvarligt hjärtfel och känner att han måste få vara den "sjuka". Givetvis kan man få ett barn med massor av problem som inte syns via diverse fosterdiagnostik men vi känner väl att vi vill kolla allt man kan kolla. På första läkarbesöket övertalade läkaren oss till kub istället och vi var nu inställda på det. Men idag ringde de och sa att de var rädda för att resultatet skulle bli för dåligt för att det skulle vara värt det. Har en tid nästa vecka för ytterligare rådgivning. Det var ju lätt att säga innan graviditet att vi skulle göra fvp. Men nu när pyret flyttat in snurrar ju tankarna helt klart....
    Ja det förstår jag. Tankarna snurrar här också. Blir rätt orolig dock att även vi får ett missvisande dåligt resultat på kub då jag är 32, var 29 med dottern och fick lägsta möjliga sannolikhet för kromosomfel, det kanske inte ens går att få när man passerat 30?
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-08-14 19:31:17 följande:

KUB - jag är 34 och blev erbjuden det direkt. Menar ni att med den åldern är det omöjligt att få en bra sannolikhetssiffra?

Ingen aning faktiskt men skall fråga min bm imorgon på inskrivningen. Hon vet att vi vill göra kub och hon sa inget kring det när jag nämnde det iaf. Skall som sagt fråga och återkommer
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-08-14 20:43:45 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det går, jag fattade det som att det inte gör det. Svårt det där, en kollega till mig 39 år fick 1:400- någonting. Valde att göra fvp och det visade sig att flickan de väntade hade trisomi 13. Att få 1:400 är väl ganska vanligt i den åldern så det var ju grym otur.

Jag kan tänka mig att i vårt fall så är de rädda att en sannolikhetssiffra inte kommer lugna oss. Vi har alltid varit på fel sida statistiken när det gäller våra graviditeter så det är svårt att tänka positivt.
    Ja det var ju världens otur verkligen. Och trisomi 13 är väl en rätt så allvarlig kromosomavvikelse dessutom?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?