• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

KarinIngrid skrev 2015-07-09 13:43:55 följande:

Har era bebisar upptäckt att de har tungor?
    Julian hittade sin igår och tycker nu det är jättekul att sträcka ut den hela tiden :)
    phpGyk2Xo35799.jpg

Bosses tunga är mer ute än inne i munnen, o så har det varit rätt länge...
  • ebe91

Lilleman har också haft ett uppehåll i sitt rullande på drygt en månad, men sedan midsommar har han kommit igång ordentligt igen :) mest rullar han från rygg till mage, men ibland får han upp farten ordentligt o rullar varv på varv...

Vi har dessutom börjat träna han o sitta kortare stunder i matstolen och stå kortare stunder i lära-gå-stolen. Matstolen är inte alltid så poppis då han ganska direkt får sånt framåtlut men lära-gå-stolen är lite roligare iaf! Meeen, än har han några centimeter till innan han når golvet, han är ju trots allt bara 60,5 cm lång ;)

• ebe91

Blä vilken skitnatt, lilleman har haft 40-graders feber hela natten... Velat äta/snutta hela natten och däremellan varit gnällig o velat vara mest i famnen... Mammas lilla hjärta.

• ebe91
    Kpax skrev 2015-07-13 10:36:21 följande:
    Åh, snutten :( Hoppas han repar sig snabbt. Ger du Alvedon?
    Jo, fått ner tempen till 38,3 med alvedon men den är uppe i över 39 nu igen... Redan inne på 3e vilan idag o det är vad lilleman brukar vila under en hel dag. Men det är bra, äta o sova då blir man frisk! Men han är verkligen het som en kamin.
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-07-14 11:41:26 följande:

Var på en ny återkontroll hos bm igår. Hon hade förra gången sett ett hål i huden efter ett av stygnen och jag upplevde att det stramade lite så hon ville att vi skulle kolla igen. Nu hade det iaf läkt helt och jag har inte alls haft problem med att det stramar så det var bra. Fick även förnyat recept på p-ring som jag nu testat i två månader och är helt klart mycket bättre än p-piller jag hade förut.

Jag åkte sedan och handlade för att få lite egentid och två timmar var jag borta och det var rekord. V sov hela tiden så hans pappa hade det lätt. Hade försökt att mjölka ur, men fick bara ur lite grann (60 ml på två omgångar). Detta med pumpning verkar inte vara min grej. Ångrar att jag inte tagit tag i det tidigare och försökt få det funka. Det skulle vara så skönt att ha ett lager mjölk i frysen så att om jag måste åka iväg så kan jag slappna av och veta att det finns mat till honom.

Jag pumpar samtidigt som jag ammar, annars har jag jättesvårt att få det o rinna till. Jag köpte en handpump från medela o det funkar ändå rätt okej, pumpar inte särskillt ofta men så att jag har 2-3 mål i frysen iaf och sen om jag vet att jag ska iväg kan jag pumpa ur så jag har lite till. Har ingen mängd till överst i brösten så brukar pumpa ut ca 50-60 ml vid varje amningstillfälle, och enklast är om B ligger med kroppen i armhålan (tvillingamma?) så jag kommer åt med pumpen på andra bröstet.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-07-14 14:15:51 följande:
    Han är dyngförkyld, slemhosta och snor som bubblar ur näsan. Hoppas vi slipper en upprepning av natten bara
    Jobbigt, krya!

Lilleman har inga förkylningssymtom men fortfarande feber... Imorse 39,5 men gick ner spontant till 38,5 men då var han så gnällig så han fick en alvedon iaf då han kanske har ont.. Nu sist 37,8 tack vare alvedonen. Natten har varit sådär, vaknat nästan varje timme för mat/snutt men somnat om lätt. Natten till igår fick jag vagga han till sömns varje gång han vaknade o ett tag sitta med han i famnen o sova.
  • ebe91

Pjuh! Mensen kom idag, hann bli lite nervös (och tagit 3 gravtest sista 2 veckorna) då förra cykeln var 24 dagar och den här hann bli 37. Men det är väl så, den har inte hunnit bli regelbunden ännu. Kör ju natural cycles och enligt den skulle jag fått mensen för typ 2 dagar sedan så den verkar ju ha lärt känna min kropp någorlunda nu.

• ebe91

Var precis förbi coop och köpte lite baby-gröt, imorgon blir det premiär! Jag har varit rätt anti barnmat och tänkt vänta till han blir ett halvår, men har efter lite fundering kommit fram till att jag ska börja introducera gluten. Ännu har jag inga planer på att ge han några fruktpureer eller så, utan det får bli senare någon gång.

• ebe91
    SMA87 skrev 2015-07-14 22:08:32 följande:
    Jag funderar också på hur vi ska göra med smakportioner... Tycker det är jobbigt som det är med amningen men vi har bokat en utlandssemester när lillan är 5 månader så hoppas att jag kan amma helt tills efter den resan. Sedan ska man ju amma helt samtidigt som man introducerar men känner att amningen tar mycket tid både psykiskt och fysiskt just nu... Dock är min mans släkt en matglad familj och lillans farmor började prata om 3-månaders smaksensationer för en månad sedan så där lär det nog bli en och annan banan framöver.

Jag är i alla fall inne på att ge välling på kvällen från 6 månader, mest för min bror kört de på sina barn och att jag själv är uppfödd på det... Men välling är många emot idag vad jag förstår? Hur tänker ni?
    Jag känner somsagt ingen stress på att introducera vanlig mat, utan vill bara vänja han med gluten o mitt bvc rekomenderar att man ger gluten samtidigt som man ammar. Kommer försöka komma upp i att han äter en smakportion en gång om dagen, iaf några gånger i veckan... Ser det inte som ett mål och tanken är inte att jag ska byta ut en amningsmåltid heller. Enl bvc var det ingen brådska men jag tycker det ska bli lite kul o mata han med ngt annat än tissen ibland ;)

Jo, det där med välling är ju somsagt väldigt olika. Jag kommer inte att ge välling över huvud taget, då jag själv anser att ersättning är mycket bättre. Min förhoppning är ju att kunna delamma till lilleman är 1 år, men blir det inte så kommer jag att byta ut bröstmjölken mot ersättning. Sen där när han fyller 1 försöka avvänja han från ersättning också. Vårat bvc rekomenderar även att man inte ska ge välling då det ökar risken för övervikt (äter tomma kalorier) och undernäring (blir mätt av välling och ratar därför mer nödvändig mat). Men är ju somsagt olika överallt... Man får väl helt enkelt läsa på o skaffa sig en egen uppfattning om man är osäker.
  • ebe91

Havre anses väl vara glutenfritt, alt innehålla en sån låg dos att den räknas som glutenfri. De flesta med glutenintolerans kan äta havregryn iaf, men vissa måste köpa speciella märken för att det inte ska finnas spår av andra sädesslag som det kan göra om det mals på samma fabrik (som jag uppfattat det). Men hursom, sempers milda havregröt innehåller lite vetemjöl så det finns lite gluten i gröten så den passar bra som introduktion av gluten.

Jag kommer nog blanda köpes med hemmagjord mat, ska vi iväg är det ju lätt o ta med burkmat men mkt av ens egna mat kan ju även barnet äta - bara ta undan lite köttfärs när man stekt den och krydda den med lämpliga kryddor oså. Sen kan ju alltid han rata köpes/hemmagjord mat så vi får väl se hur det blir när han får börja smaka :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?