Inlägg från: KarinIngrid |Visa alla inlägg
  • KarinIngrid

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2016-09-20 10:52:58 följande:
    Ja, Bosse har inte vuxit så mkt på längden men blivit mycket tyngre sista månaderna. Tänker att det nog kommer en längdspurt snart - det skulle behövas då jag tror han är typ 76-77-78 cm lång ;)

Åh, vad spännande! Lycka till med bebisverkstaden! Blev ni gravida med Julian snabbt eller tog den länge? :) kanske blir en sommarbebis för eran del!

Här försöker vi hitta ett passande preventivmedel så vi undviker en till "hoppsan" :) vilken djungel det är alltså! Snart ett år sen jag plusade med lillasyster, ett helt galet snabbt år har det varit.
    Julian blev till på första försöket till vår stora överraskning, Vi räknar inte med att det går lika snabbt denna gång men jag hoppas på så snart som möljigt. Jag skulle helst vilja att syskonet föds under 2017 och inte 2018. 
    2018 fyller jag 40 och det är min egna gräns för när jag vill föda barn. 
  • KarinIngrid
    ebe91 skrev 2016-09-20 15:24:54 följande:
    Okej :) hoppas det går snabbt denna gång också!
    Tack! jag hoppas att få plus före jul!
  • KarinIngrid

Hur mycket äter era 1,5 åringar ?

Jag blir alldells förundrad över hur mycket Julian äter och på dagis är de också förvånade säger de, han äter mest av alla barn. 

Varje morgon äter han havregrynsgröt, 1,5 portion enligt förpackning, plus en halv smörgås med ost. Gör jag en normal portion gröt protesterar han och vill ha mer.

Lunch äter han på dagis och de rapporterar varje dag hur han äter! 
    5 potatisbullar i måndags.
    8 köttbullar med 2 stora potatisar i tisdags
    6 fiskpinnar med en stor klick mos i onsdags
    1 hel kycklingfile med en dl ris igår... 

Sen äter han alltid 2 smörgåsar till mellisen på dagis, plus en frukt. 

Middag äter han hemma , vanlig mat i vad jag anser rätt normala portioner men inte alls lika stora som de han äter på dagis. De säger att de ger honom hälften först, han äter upp o sträcker ut armen och säger mer. Så då fyller de på och låter honom äta tills han själv säger ifrån. 

Han är absolut inte tjock, nästan tvärtom, lång och smal. Så jag är inte orolig så att han ska bli tjock. Men det känns onormalt på nåt vis att en 1.5 åring äter så mycket?? Och på dagis gör de stor affär av det när jag hämtar, de berättar glatt hur mycket han äter och säger att han äter dubbelt som de andra barnet. 
    Borde jag bli orolig över detta ? Eller hur äter era barn ?

• KarinIngrid

Jag antar att jag inte ska vara orolig så länge han inte blir tjock.. ska ta upp det på 18 månaders kontrollen nästa vecka och se vad de säger. Tänkte mest höra om det var fler barn som var storätare, det kanske är normalt i den här åldern.

• KarinIngrid
    ebe91 skrev 2016-09-28 12:12:02 följande:
    Så fin! :) har han gröna ögon eller ser det bara ut som det (för mig)? :)

Vi var på 18-månaderskollen nu på fm :) 10 775g och 78,5cm :) alla "tester" klarade han med bravur och inte en min när han fick vaccinet. Lillasyster skrek desto mer av sina sprutor...
    Dom är gråblå med lite grönt stänk :) Jättefina, lite udda precis som sin far.

Ska bli intressant att se hur Julian gör ifrån sig idag på kontrollen. Han har ju precis börjat våga släppa taget och gå. Går lite vingliga steg. Har läst att de ska "kunna gå stadigt utan stöd" det gör han ju inte, han går vingligt utan stöd. Men de kanske inte lägger så stor vikt vid det. 
    Han kan destu mer ord!

vad gjorde de mer för tester ?

jag gissar att han är runt 85 cm lång och 13 kg. Får se om jag har rätt.
  • KarinIngrid
    ebe91 skrev 2016-09-28 13:03:39 följande:
    De kollade om han kunde klotterrita, han fick en back med klossar o skulle se om han kunde bygga torn.. sen frågade de han lite saker, bad han ge henne specifika saker (boll, kloss osv).
    Vad spännande!
  • KarinIngrid

Igår var det Julians tur med 18 månaderskontroll. Hon sa att det inte alls var ovanligt att de fortfarande går lite vingligt så det var inget att anmärka på och han fick för sig att visa upp sig rejält så han promenerade fram och tillbaka i korridoren med ett stort smile :) om än lite vingligt!

Sen fick han bygga klossar och det var inga problem.
    Peka på klockan, lampan, mamma, pappa, magen och så kastade hon en boll till honom och sa åt honom att kasta tillbaka.,
    När hon sen gav honom ett klistermärke sa han "tack" då såg hon förvånad ut och sa att han var jätteduktig som förstod att säga tack när man fick något:) vi har övat jättemycket på tack. Så det var kul att han ville visa det spontant!

Han babblade på, det mesta oförståeligt men hon snappade upp en hel del ord här o var och frågade honom saker, lät honom hämnta saker och hon sa att han förstår väldigt mycket. Då fick min sambo för sig att styla lite så han sa till Julian att släcka lampan, vilken han såklart gjorde snabbt som vesslan. Så det blev mörkt i rummet, då sa han åt honom att tända igen men det gjorde han såklart inte utan passade på att krypa in under skrivbordet att gömma sig så sköterskan fick tända lampan :) busungen! Och han förstod att han busade för man hörde fnittret under bordet.

Sprutan gick jättebra, ett litet pip bara men han var mest arg för att han blev fasthållen :)

86 cm lång och 12,2 kg. Han ligger fortfarande i nederkant på viktkurvan kontra längden eftersom han är så  lång men han följer sin egen kurva jättefint så absolut inget att oroa sig för sa hon. 
    Vi pratade lite om det här med maten och hon sa att det är jättebra att han äter mycket, för han sitter inte still mer än 3 sekunder och eftersom han redan är åt det smalare hållet så ska vi absolut inte begränsa mat, låt honom äta tills han är mätt han reglerear det själv. vissa dagar äter han ju mindre och andra mer!

Summa sumarium sa hon att vi har en fantastiskt fin 1,5 åring som är väldigt nyfiken och framåt och väldigt kommukativ för sin ålder.

• KarinIngrid
    septemberbarn08 skrev 2016-09-29 09:53:36 följande:

Vi har inte varit på någon 18månaderskoll än men var däremot till barnläkaren i tisdags så vi fick iaf en vikt och längd;)

9500g och 79.9cm. Nu har kurvan äntligen börjat peka lite uppåt så det känns skönt :)

vad skönt!
  • KarinIngrid

Nu under hösten har jag haft en vindfleeceoverall på Julian, men sista veckan har det bara varit 2-3 grader på mornarna då vi gått till förskolan så nu har jag plockat fram en overall. Har en skaloverall från POP där man kan ta ut fleecefodret. Sen har jag köpt ett extra ylleunderställ som han ska få ha när det blir vinter på riktigt. 
    vanliga kläder köper jag gärna billigt och begagnat men just vinterkläder är jag otroligt nojjig och rädd att han ska bli kall så det snålar jag inte på. 1200 spänn kostade overallen på pop, hutlöst egentligen men då vet jag att han är varm allafall :)
    Även vintervantar, mössa samt yllesockar från POP.

• KarinIngrid

Grattis!! wow vilka nyheter!!

själv längtar jag efter att få plussa med tvåan..
    Julian har ju blivit 2 år nu den 27:e mars och vi försöker få till en lillebror eller syster.. men än så länge vill det sig inte alls.

• KarinIngrid

Grattis!! wow vilka nyheter!!

själv längtar jag efter att få plussa med tvåan..
    Julian har ju blivit 2 år nu den 27:e mars och vi försöker få till en lillebror eller syster.. men än så länge vill det sig inte alls.

• KarinIngrid
    Mimipig skrev 2017-05-12 16:40:54 följande:

Åh, stort grattis!

Vi är i exakt samma sits som du KarinIngrid. Sonen fyllde två 26 mars.

Håller tummarna att det tar sig för oss snart! Vill så gärna ha ett syskon innan första blir för stor!
  • KarinIngrid

BIM på torsdag och än så länge inte tillstymmelse till tecken på Mens... ! Hoppas hoppas det gått vägen denna gång!

Julian är så söt, det är några mammor på dagis som har gravidmagar så de har pratat lite om det där, med bebis i magen och så. Så nu har Julian börjat klappa mig på magen och säger. Bebis där mamma..
    ja snart så .. hoppas jag!!!

• KarinIngrid
    ebe91 skrev 2017-05-30 09:29:14 följande:
    Hur har det gått? :) håller tummarna!
    Jag trodde faktiskt att det tagit sig men på BIM+3 kom mensen med buller o bång. Nu siktar vi på juni!! Men det är så lång väntan!
    Vi har planerat in lite barnfri tid under ÄL helgen i juni för att öka chanserna lite extra! ;)

• KarinIngrid

Äntligen ska sonen få bli storebror!!!!
    Om allt går vägen. Har precis plussat!
    Enligt mens blir bf 3 mars! Så Julian hinner bli nästan 3 år då!
    Kan inte riktigt ta in det än!!

• KarinIngrid

Tack snälla!! Det känns overkligt att äntligen få säga det!!
    Julian fick ringa mormor igårkväll o säga "mig storbror" :)

• KarinIngrid

Varit på vul nu
    V 6 bekräftat. 5+5
    Man såg en liten fläck :)
    På rätt ställe o allt såg bra ut
    Så 3/3 beräknat :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?