Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tussludd skrev 2015-02-16 06:32:50 följande:

Jag njuter av varje dag hemma. Orkar inte så mycket varje dag, så ibland är handling nog för att jag ska känna att jag gjort något bra. Tycker det är skönt att få gå hemma och pyssla med det som behövs fixas. Virkar en filt, syr lite och städar och rensar ur för att bebisgrejerna ska få plats. Vi har varit på lite besök på olika BVC också för att se vad vi ska välja för något.

Vad tyckte ni var viktigt vid val av BVC?

Vi kommer välja BVC på vår vanliga vårdcentral. Har hört gott om de som jobbar på den och den är närmast.
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-02-16 13:36:06 följande:

... och DÄR gick luften ur och graviditeten gjorde sig påminnd. Dammsugit och bakat x2 samt, det bästa.. bäddat Plutts korg som ska stå bredvid vår säng! Lite overkill att ha spjälsäng, vagga, babynest och korg kanske? Men, men, spjälsängen är ju mer till sedan när hen sover i eget rum, vaggan är en släktklenod från min sida släkten och korgen har maken och hans syster sovit i så det finns ändå en tanke med alla grejer... babynestet tänkte vi ha till soffhäng samt om/när (hoppas inte!) Plutt delar säng med oss.

Hade tänkt att orka med en promenad och att göra lite ugnspannkaka också men får se om orken återvänder. Hur som helst är det GRYMT SKÖNT att vara ledig nu! Första "riktiga" ledighetsdagen idag.

Vad har du bakat? 
    Jag funderar på om jag borde försöka mig på att baka lite men jag har noll i inspiration.

Det är min första ledighetsdag också. Jag har storstädat tv-rummet som jag inte hann med igår. SÅ skönt och behövligt. Vet inte när vi dammsög under soffan sist Oskyldig Sen har jag bäddat i vaggan och även vagnen. Vet ju inte riktigt hur varmt/kallt det är när det är dags för första promenaden men jag var tvungen att provbädda lite. Solig Spjälsängen har jag avvaktat att bädda i eftersom den ska flyttas ner till vårat sovrum när bebisen blir för stor för vaggan. Tror inte den kommer användas så mycket innan dess.  
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-02-16 14:19:41 följande:
    american chocolate chip cookies och en äppelkaka ( typ sockerkaka garnerad med äpplen) för frysen sedan... försöker förbereda någon liten grej varje dag. Att dammsuga under soffan tänker jag dock inte våga mig på, det får maken ta! :)  Har inte bäddat vagnen än eftersom vi väntar på fårskinn som ska bli klart (köper av grannen) men det kliar i fingrarna! Hur ska du bädda den?
    snö 81 skrev 2015-02-16 14:01:04 följande:
    Oj, vad du har hunnit med mycket!!

När det gäller att sova i er säng så är det ju helt och hållet ni som bestämmer det.

När jag låg på BB med dottern sov hon hur bra som helst plastbaljan, när vi sen kom hem tyckte jag att spjälsängen kändes så stor att jag lade henne i vår säng, men det fick jag sota för sen. Ett barn som vänjer sig att sova mellan mamma och pappa trivs inte direkt toppen i egen säng sen :)

Denna bebis kommer få sova i egen säng från dag 1 och vi har köpt vagga och spjälsäng + ett babynest.

Härligt att vara ledig! Jag har ju gjort tvärt om och idag gått tillbaka till jobb efter två månaders sjukskrivning. Jobbar halvtid, 8-12, och redan kl 11 hade jag ordentlig huvudvärk så nu ligger jag nerbäddad i sängen :(

Det lätt gott :) Kakor har jag inte ens tänkt på att jag kan göra. I sig har min fantasi bara räckt till kanelbullar och det har jag ingen lust att göra :P

Jag har längst ner ett vanligt lakan och över det har jag lagt en varm filt för att isolera under ifrån. Sen har jag olika filtar att välja mellan beroende på hur kallt det är. Just nu ligger en virkad filt som jag är fodrat med fleece. För se om det blir lagom när det väl blir dags för första promenaden :)

Påtal om bädda hur bäddar ni i spjälsängarna/vaggorna? 
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-02-16 16:51:07 följande:
    Intressant att höra hur andra gör! Varför lakan under filt? Bara nyfiken :)

Jag tänkte bädda i mjukliften... fårskinn underst för isolering och värme, ha tunnare overall på Plutt, två filtar att variera med (virkad och fleece beroende på temperatur), stängt mjukliftslock och stängt hårdliftslock... Funderar på plastad frotté på fällen... Ifall det händer olyckor.. Men hela mysfaktorn med fårskinnet försvinner ju då! Det är just skinnet jag kanske skulle vilja skydda i och med att det är svårt att göra rent...

Korgen och vaggan bäddar jag bara med frotté underst, lakan samt lakan att ha som täcke med en filt över. Har köpt en pandakudde som jag flyttar mellan vagn och säng om det skulle behövas!
    Lakanet är mest iaf jag känner att det blir för varmt för filten så behöver jag inte springa efter ett lakan istället utan då är jag redan förbered ;) 

Då har vi bäddat vaggan ungefär samma. Jag tog påslakan istället för lakan som täcke och vi har ingen pandakudde utan tar ett örngott så vi kan byta bara det iaf bebisen kräks eller dreglar mycket. 
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-02-16 18:41:05 följande:

Kul att läsa hur ni bäddar! Jag känner mig själv osäker på vad som blir lagom i vagnen, och självklart beror det på utetemperaturen när det blir aktuellt med promenad.

Just nu är den bäddad med en tjock åkpåse med fårskinn i. Men jag har även ett vagntäcke och ett par filtar. En pandakudde också.

I spjälsängen kommer vi ha ett babynest och ett örngott med handduk i, och bebisen har pyjamas på sig.

Just ja vi har ju en åkpåse också. Det har jag glömt. Den blir ju bra i början om det är kallt. Jag berättade för mamma att jag tyckte det var svårt med just bäddningen, hon tipsade om att man kan alltid lägga i en termometer i innan bebisen så vet hur varmt/kallt kommer bli. 
  • sommarstad
    Skumbollen skrev 2015-02-16 19:45:40 följande:
    Det där med termometern förstår jag inte, rumstemperatur är ju rumstemperatur oavsett hur många filtar man lägger på hög... Hon måste väl menat att du skall ha termometern i vagnen tillsammans med bebisen :)
    Nä hon menade att man kan ställa ut vagnen innan promenaden och då ha  termometern i bäddningen. Då vet man hur varmt det är i bara bäddningen. Det är ju för att undvika att bädda för varmt. Det var nån läkare som tipsat hennes kollega om att göra så. 
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-02-16 21:34:48 följande:
    Jag förstår inte heller riktigt hur jag ska tolka termometern när vagnen är tom. Jag vet inte hur mycket temperaturen höjs när det ligger en liten kropp där. Jag kör nog på att antingen slänga ner köttermometern med barnet, eller att känna efter med handen då och då :)
    Det är bara för att få ett hum. Är det för varmt redan utan ett barn så vet man ju att att det inte alls funkar för bebisen. Sen är barn precis som vuxna och blir olika varma så det måste man ju ändå känna på barnet. Man lär sig säkert väldigt fort :)
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-02-16 21:01:17 följande:

Roligt att höra hur alla bäddar och donar och packar väskor.

Jag har inte bäddat varken säng, vagga eller vagn. Inte heller fixat skötbordet då vi väntar på att hantverkarna ska komma och göra klart badrummet. Någon väska har jag ju inte packat ännu. Det enda som är klart än så länge är nog att bebiskläderna är tvättade eftersom jag ville förbereda innan vi blev av med tvättmaskinen till förmån för tvättstugerenovering.

Känns som att 200% fokus hos oss just nu är renovering och förberedelse för bebis har helt hamnat åt sidan :-/

Tänk vad skönt det blir när alla renoveringar är klara och ni kan fokusera helt på att fixa för bebisen :)

Den där väskan kommer nog aldrig bli packad hos oss. Vi har pratat om det ett bra tag nu men ingen av oss tar tag i det. Jag har dock kommit så långt att jag lagt ner tandborstar, deo och hårborste i en necessär och ställt i hallen. Det är ju inte så svårt att packa ihop lite myskläder men det känns så långt dit trots att det bara är 2 veckor kvar till bf.
  • sommarstad
    Skumbollen skrev 2015-02-16 23:39:25 följande:
    Haha, men alltså... Det är ju som att gå och känna i en tom säng hur varm den är... Men jag kanske förklarar dåligt :) du kommer förstå vad jag menar om du provar, det är omöjligt :)
    Jag kanske missuppfattade det hela eller om mamma gjorde det. Det var som sagt ett råd hennes kollega hade fått. Hade oavsett tänkt att känns på nacken på barnet  :)
  • sommarstad

Idag var maken ledig så vi var på kondis och ätit semlor. Känns så skönt att komma iväg lite hemifrån och göra nåt (säger jag dag fyra hemma :P ) 

Sen var jag och hämtade startpaket från Libero på ica maxi. Det var blöjpaket (litet paket) med två storlekar, våtservetter, barnolja, bindor till mig och en leksak (var nog nåt mer med som jag glömt). Tycker det var mycket innehåll så det kan jag rekommendera. Man måste vara medlem på Libero.   

Hemma så har vi båda gjort i ordning lite. Maken har satt in basen till bilbarnstolen i bilen så han ska slippa stressa med det när det är dags att få hem den lille. Vi har även gjort ordning skötbordet :)  

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?