Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nixe skrev 2015-03-01 10:40:46 följande:

En fråga om bristningar. De jag fått på brösten har jag inte känt av alls innan eller så, nu börjar jag ana bristningar under naveln :,( ibland känns det som små stickningar i huden där, är det någon som känt samma? Är det ett tecken på att huden börjar tacka för sig liksom? Är ju ganska fånigt egentligen men det skulle kännas så ledsamt och surt om min mage klarat sig ända till v 38 och sen blir det totalkatastrof med bara 16 dagar kvar till snitt :( ser framför mig hur det ska bli breda mörka sprickor från knäna till hakan typ. konstigt nog bryr jag mig inte ett dugg om de på brösten trots att dom är många men magen känns oerhört mkt jobbigare på ngt sätt...

Åh förstår dig precis! Men sonen fick jag några stycken typ 10 dagar innan han föddes... Vad fan liksom. Denna gången har det kommit några till, dessa kom i v 37. Jag tycker att det känts som du beskriver... Sticker och kliar lite. Om det är någon tröst så kom de bara men blev inte värre, än så länge samma sak... Så förhoppningsvis blir de inte värre.
  • Skumbollen
    Cymi skrev 2015-03-01 11:23:22 följande:
    Vad händer med bristningar sedan, är de kvar?
    Ja de är kvar, men de bleknar ju med tiden till små rynkiga strimmor. De jag fick med sonen för 16 månader sedan är numera vitare än min vanliga hudton, de nya är svagt rosa-lila.
  • Skumbollen

Ligger i sängen med lätt illamående efter att ha lusläst allt lejonhierta skrev i den andra tråden om sin förlossning. Jag blir inte lätt kvalmig i vanliga fall men den förlossningen satte verkligen perspektiv på mina egna krämpor... Jag skall inte klaga mera....

• Skumbollen
    Mimipig skrev 2015-03-01 14:23:23 följande:
    Jag vågar inte leta upp den tråden. Kanske att det känns lugnt att läsa om besvärliga förlossningar när jag väl är på andra sidan, men just nu vill jag bara höra solskenshistorier.
    Det förstår jag, Dock är ju hennes berättelse unik och inget du behöver oroa dig över :) de visste ju om problemen med hennes moderkaka sedan innan. Att deras lilla tös ville födas redan i vecka 32 gjorde ju det hela mer akut.
  • Skumbollen
    Mimipig skrev 2015-03-01 15:09:41 följande:

Recension amnings-bh.

Jag köpte en amnings-bh på hm som jag haft varje dag i en vecka nu. (Jag tyckte att jag lika gärna kunde ta en sån framför en vanlig eftersom den garanterat inte kommer att passa när jag ammat klart sen) Men jag skulle inte rekommendera den. Den har liksom börjat bukta ut i tyget under armhålan, som en luftfylld valk, och såna behöver man ju inte fler än nödvändig. Den har ju inga byglar, så det är väl därför? Ser fult ut när jag har tajt tröja. Någon som har någon att rekommendera? Lindex? phpcdnyaY58422.jpg

Utan byglar blir det ju lätt så, de bygellösa är perfekta de första veckorna och på nätterna, sen när brösten sansat sig kan man köpa lite snyggare varianter. Näst intill omöjligt att göra det redan nu dock :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-03-01 21:42:06 följande:

Nu kommer bristningarna, det spänner och sticker i huden. Fan också.

Jag har fått röda prickar/knottror på magen idag, typ 10 stycken precis ovanför naveln. Undrar vad det är...

Ska man alltid ringa om vattnet går, eller bara om det är missfärgat? Känns som att de flesta som ringer när vattnet går ändå blir tillsagda att vänta på regelbundna värkar?

Jo man skall alltid ringa om vattnet går för att komma in på kontroll, men om allt ser bra ut får man gå 48 timmar innan de sätter igång förlossning om allt annat ser bra ut dvs
  • Skumbollen
    SvanE skrev 2015-03-01 22:56:24 följande:
    Är det inte också så att man åker in på kontroll och skulle det vara så att bebis inte är fixerad när vattnet gått så blir man kvar? :) Här blir man igångsatt 24h efter att vattnet gått om det inte vill sig själv, så konstigt att det är annorlunda i olika landsting :P
    Det är mycket möjligt, vad som faller under "om allt ser bra ut" har jag inte forskat i :) det är ju så få förlossningar som startar med vattenavgång trots allt.
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-03-01 23:10:33 följande:

Jaha, okej! När min bebis låg i säte, och även innan hon var fixerad sa två olika barnmorskor åt mig att ringa förlossningen (och sätta mig ner) om vattnet gick, så jag tänkte att det inte var så noga nu längre.

Men det är klart att de säkert vill veta och kunna planera i den mån det går, och alltid bättre att fråga en gång för mycket. Jag slår dem en signal om vattnet går :)

Jag tror mest de vill kolla så att vattnet ser bra ut, så det inte finns mekonium i, men de gör säkert en grundlig koll av både fixering och om barnet är stressat.

Var det tänkt att du skulle föda i säte? För min vän hade också sin tös i säte när vattnet gick, men där ville de ju plocka ut henne innan värkarbetet startade.
  • Skumbollen
    Cymi skrev 2015-03-02 09:06:37 följande:

Tänkte höra med er, har ni gått upp mer i vikt nu i slutet av graviditeten? jag har varit på +10 typ hela graviditeten och nu verkar det som att jsg går upp 1 kg i veckan typ, gått upp nästan 15 kg nu från start och har 3-4 v kvar till bf. Äter normalt men har svullnat upp så är väl en massa vatten, borde man höra med bm? Ska inte träffa henne förrän nästa v. Blodtrycket har alltid varit bra iaf så borde inte va hf, då går man ju upp i vikt fort läste jag

Tycker det låter helt normalt, sista sex veckorna gör ju även bebisen sitt största ryck och går upp ca 200 gram i veckan.
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-03-02 10:07:25 följande:
    Nej nej, jag skulle få ett vändningsförsök och om det inte lyckades skulle de boka in ett snitt. Det var därför det hade varit bråttom om vattnet gick eller jag fick värkar.
    Jag tänkte väl det, det hade varit lite väl hard core :) hur blev det då för dig den gången?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?