Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Villhaenbebbe skrev 2014-11-04 13:10:40 följande:

Alltså jag är så glad att jag är gravid och väntar det finaste man kan få i livet. Men helskotta vad det är jobbigt att vara gravid just nu.

Jag har så sjukt ont i min njure och smärtan kommer som "anfall", det kan gå allt mellan 30 min till 5 timmar mellan varje anfall - mellan dessa så är jag så utmattad så jag inte orkar göra något - så jag är hemma från jobbet nu och är redan efter 2 dagar så sjukt less. Mardrömmen är att det inte går över så jag blir sjukskriven.. 
    När smärtan väl kommer så ligger jag bara i sängen och gråter för det gör så ont.

Sen så har jag även tappat min aptit helt igen - jag känner mig äcklad av all mat. Får kvälvningar så fort jag äter, kräks dock inte eller mår illa, men sjukt jobbigt då jag knappt får i mig någon mat. Någon annan som upplevt att detta kommer tillbaka? (det kan dock bero på ovanstående att jag inte har lust att äta.. ingen aning)

Sen så som grädde på moset så har jag fått hemorrojder, så det svider och är allmänt jävligt haha....

Och åter igen - jag är så tacksam att jag är gravid - men detta är verkligen ingen dans på rosor. Jag vill inte sprida negativitet men är det någon annan som har det jobbig med graviditeten, skulle vara skönt att veta att man inte är ensam att känna så här? 

Kan säga att jag bölade som en stucken gris när jag fick förstorat njurbäcken. Inte pga smärtan då jag hade fått ett dränage men pga att jag kände att jag inte skulle kunna njuta av graviditeten alls utan bara må dåligt och vilja att den skulle vara över.

Fick du någon tid för uppföljning på njuren? Det borde du få med UL för att bedöma läget. Och det finns ju hjälp att få dessutom som iaf gör en relativt smärtfri om än ruggigt mäckigt med ett dränage ut ur kroppen.
  • JhjärtaK

Igår kände jag en av bebisarna sparka från utsidan, lycka!!! Det var svårare än vanligt att somna om efter det kan jag säga. Vecka 20 också så snart halvvägs, oj vad tiden ändå gått fort!

• JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-11-05 16:52:54 följande:

Har följt er lite på avstånd, då jag hade bf 5:e april, fram till idag. Var på rul och nya bf är 31:e mars, så hoppade ifrån v 18+2 till 19+0 på ca 30 min =)

Välkommen! Nu har vi samma bf
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-11-06 11:13:11 följande:
    Ja, det har vi =)
    Tänkte faktiskt på dig när jag fick 31:e mars. "Just de, samma som hon som ska ha tvillingar" Tungan ute
    Haha, nu fick du mig att skratta, tack!
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag och allt såg bra ut. Blodtryck 125/60, blodsocker 4,2 och hb 110 (åt det lägre hållet så jag skall fortsätta att äta niferex och öka lite till varje dag). Inga proteiner eller bakterier i urinen heller som tur är.

Hon tog inget sf-mått men visade var livmodern var och den var en bra bit högre än om där bara varit en kan jag säga, säkert en 5 cm över navelhöjd så vid nästa besök lär väl mitt sf mått inte vara litet direkt

Tv 1 hade 138 i puls och Tv 2 hade 143. Jag älskar att höra deras hjärtslag och ligger och fånler hela tiden . De låg på samma vis som vid UL förra veckan, dvs Tv 1 åt höger med huvudet nedåt och Tv 2 åt vänster med huvudet uppåt.

• JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-11-07 13:08:58 följande:

Det syns mer o mer på min mage nu, tydligen :)

Igår fick jag min första "åh vill du sitta ner" på tunnelbanan då jag fick ståplats i trängseln.

Jag blev helt paff först och tänkte men vafan, såå tjock är jag inte!! Men så valde jag att istället tänka att, men vilken snäll människa, sånna kommer jag önska det finns fler av om några månader så jag tog emot platsen med ett leende även om jag just nu inte känner att jag behövde den :)

Åh men så snällt! Det hände mig först runt vecka 30+ några veckor men blev så glad så att jag nästan började gråta
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-11-10 13:53:32 följande:
    Usch vad tråkigt att det inte känns hundra. Jag hade också velat gå föräldrautbildning men precis som du säger så är den inte alls anpassad för oss som ska göra kejsarsnitt. Eftersom jag också ska göra kejsarsnitt så kändes det lite snopet att det inte finns liknande förberedande grupper/föreläsningar för oss som ska ha det. Jag saknar verkligen information och mental förberedelse inför ingreppet och utan nätet hade jag inte haft en susning om vad som väntar.
    Håller med om att det är tråkigt att man inte kan få samma förberedelse vid snitt som vid vaginal förlossning. Dock kommer jag att få ett snittsamtal (antar att alla med planerat snitt får det?) längre fram men det är ingen del av någon utbildning.

Samma sak tycker jag lite att det är med flaskmatning. Finns otaligt mycket om amning (vilket är jättebra såklart då det kan krångla så in i bänken) men nästan inget om flaskmatning! Jag har en massa frågor men känns som att allt är inställt på att man iaf kommer att försöka att amma vilket jag inte kommer att göra :-/
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-10 15:42:31 följande:
    Jag har också massor med frågor kring flaskmatning, men alla pratar bara om amning.

Min dotter ammade jag, men 2 år efter hennes födelse gjorde jag en bröstreduktion, alltså ordentlig förminskning. Efter det finns det varken någon hopkopplad mjölkgång kvar och inte heller tillräckligt med körtlar för att producera mjölk. Min BM tyckte ändå att jag kunde försöka för ibland kan det komma lite lite mjölk. Men jag är inte intresserad av att sitta och pressa fram obefintlig mjölk och sedan ändå ge flaska.

Vet inte ens om jag måste ta med ersättning till BB eller om det finns där?!
    Ersättning finns på bb så det är ordnat. Men nappflaskor vete sjutton?? Vi gick ner och köpte en i Apoteket som låg i entrén när vi blev så jäkla trötta på den eviga sked- och koppmatningen som ändå inte gav någonting.

Jag ammade dottern tills hon var 1,5 år men i början så fick jag en bröstböld så de var tvungna att skära upp bröstet och dränera det. Dvs troligtvis har jag enbart ett fungerande bröst att amma från och med tvillingar dessutom känns inte det realistiskt alls. Kommer även att vara skönt att någon annan kan ge mat då jag kände mig låst de första månaderna med dottern då hon vägrade flaskan efter någon månad.

Jag tänkte pumpa ut råmjölken och ge den till småtöserna och sedan be om tabletter som gör att mjölken inte rinner till. Måste komma ihåg att fråga min bm om hon tror att jag får tabletterna, vet att några blivit nekade nämligen (amningsgalna barnmorksor, omg säger jag bara...)
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-11-10 15:31:21 följande:
    Ja, håller helt med. Jag kommer inte heller att amma då jag måste sova på nätterna och min medicin går ut i mjölken vilket inte är så bra. Men där finns verkligen ingen information om det heller. Däremot så har jag fått hem en rejäl(!) hög med broschyrer om amning. smile1.gif
    Haha, antar att de gått direkt till pappersåtervinningen

Något som gladde mig lite var att den lila appen i sin tvilling-pod faktiskt visade tips på hur man kunde flaskmata två st samtidigt och ge kroppskontakt trots att man har "händerna fulla". Jag hoppas även på tips om jag går på tvillingklubbens föräldrautbildning då ändå många tvillingar flaskmatas även om de också såklart kommer att tipsa om tvillingamning.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-10 17:37:52 följande:
    Jag trivdes inte heller med amningen efter ett tag. Jag var totalt låst och flaska vägrade hon oavsett vad som fanns i den - ersättning/bröstmjölk.

Då ska jag komma ihåg att ta med en nappflaska för säkerhetsskull. Koppmatning känns onödigt när man ändå inte ska amma sen.

Jag har kollat fass.se om dom där tabletterna som stoppar mjölken, men jag vet inte om jag vågar ta dom. Biverkningarna är allt ifrån psykos till spelberoende (även hos såna som aldrig spelat innan) :-/
    Oj, ja det lät ju som skumma biverkningar. Vad heter de och finns det bara en sort tror du?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?