Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

bb2014 skrev 2014-10-29 16:14:29 följande:
    Testad är den, vältestad blir den först när alla börjar vaccinera sig.

vaccineringsperioden är slutet av oktober ända fram till februari.

Och visst har man haft influensa är det bra att vaccinera sig. Jag har inte haft det de senaste 15 åren.

Viktigast är ju att vara hemma när man är sjuk. De med sämre motståndskraft vaccinerar ju sig :)

Lejonhierta, det är gratis i alla landsting för riskgrupper. Dvs. Äldre, hjärtsjuka, gravida i abdra delen av graviditeten osv.
    Fast just influensavaccinet är långt ifrån hundraprocentig så även om de i riskgrupperna har vaccinerat sig så är det ingen garanti för att de klarar sig utan att bli drabbade själva om de träffar en smittad person.
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-10-30 10:45:23 följande:

Äntligen har vi också varit på RUL
    Allt såg kanonbra ut. ca 20 cm stor, starkt hjärta som slog 144 slag per minut. Alla organ på plats, alla lemmar och annat! :) Hon sa att allt såg jättebra ut!

Så zoomade hon in framifrån och frågade om vi ville veta könet. Jag sa att jag såg direkt att det var en pojke. Då skrattade hon och sa att ja den här var väldigt lätt att bestämma, det var ingen tvekan. Man såg klart och tydligt könet och en pojke är det :)

För mig spelade det ingen som helst roll om det var en pojke eller flicka, jag är mest överväldigat över att ha fått sett bebisen och att allt ser bra ut!! min sambo har ett stort flin i hela ansiktet och upprepar "jag ska få en son" :)

Så tydliga bilder, jättefina!

Sitter här och väntar på mitt RUL och som vanligt är de försenade. Blir så trött på det då jag är en väldigt punktlig person och dessutom så är det ju någon annan som "tar" min tid och med två så känns det som att varje minut behövs
  • JhjärtaK

RUL avklarat och allt satt där det skulle på våra två små TJEJER

Är så himla uppspelt så jag vet inte hur jag skall kunna jobba i eftermiddag

Nästa UL om två veckor. Vi fick sådär bilder men har ju jättefina från tidigare UL så det gjorde inget.

• JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2014-10-30 19:17:32 följande:

Hem kommen från ännu ett ultraljud och en superpigg liten gumma som både sprattlade hejdlöst mycket och räckte ut tungan.

Tyvärr så har jag totalt föreliggande placenta praevia och läkaren tror inte den kommer ändra på sig. Vad gäller övriga komplikationer såsom placenta accreta så sa hon att hon har för lite erfarenhet att bedöma det nu, så vi ska tillbaka i v30 för ännu en kontroll. Dock toppar jag alla dåliga odds för att råka ut för en placenta accreta. Så vi får se helt enkelt.

Nåväl, den stora frågan är nu om hur tidigt de tänker snitta -det får vi reda på vid jul troligtvis. Men kan nu helt plötsligt bli så att vi får ett februaribarn istället eftersom de gärna snittar praevia lite tidigare än vanligt snitt och är det en accreta så är det tydligen vanligare att man snittar i v 35-36. och vi har ju bf 11/3. Nåja inget att stirra upp sig för nu, utan mer vila för att minimera blödningsrisken och förtidsbörden. Går ju in i v 22 idag... sniglar sig framåt.

Härligt att allt såg bra ut med tjejen!

Vad är accreta? Jag kan googla om du inte pallar att beskriva

Här blir det också snitt och troligtvis tidigare än planerat men jag hoppas att mina två skall stanna inne så länge det går.
  • JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2014-10-31 09:45:40 följande:

Placenta accreta är när moderkakan växer in i livmoderväggen dvs i muskulaturen och därmed sitter fast. Den lossnar inte av sig själv och medför i regel stora blödningar som kan vara direkt livshotande. Finns även tillstånd där den växt helt igenom livmodern och t o m fastnat på andra organ (men det heter något annat. Nåväl jag toppar tyvärr alla risker med att få accreta

1. Placenta accreta är ovanligt om man inte har placenta praevia -vilket jag ju dessutom har en fullständig.
    2. vid 4 kejsarsnitt har risken för accreta stigit från någon ynka procent om man aldrig snittats till ca 61% (olika statistiska undersökningar nämner 55- 67% ökad risk) även vid andra livmoderoperationer så ökar risken och jag har 3 olika op utöver snitten. Så totalt 7 och då är risken i % ännu högre.
    3. Risken ökar markant om man är över 35, jag är 39.
    4. Embryot fäste bredvid kejsarsnittsärret och det i sig är en risk.

Om det är en accreta jag har så finns det en stor risk att de måste operera bort livmodern vid förlossningen, det finns andra behandlingar att tillgå så som celldödande medel osv. Men verkar bero lite på vilket sjukhus man förlöses på. Och i ärlighetens namn, är det så att jag är drabbad så vill ju inte jag bli förlöst på stadens sjukhus utan hoppas de skickar mig till Lund eftersom de överlag har bättre komptetens där vad gäller problematiska graviditeter och förlossningar och förtidsbörd. Och svårare fall brukar skickas dit.

Nåja, det enda jag kan göra är att vänta till v 30 för ny bedömning eftersom läkaren igår ärligt sa att hon har för lite kunskap. Annars är det som gäller nu hög beredskap för blödningar som är kraftiga. Orkar dock inte lägga allt för mycket oro på detta i nuläget, för jag kan inget göra, ser däremot till att vara påläst eftersom min kunskap och frågor då sätter lite press på läkarna.

Nåja näsa steg blir barnmorskan den 10/11, sen troligtvis läkare igen runt 23e då denna sjukskrivning går ut. Känner mig som stammis på gyn och barnmorskemottagningen vid det här laget. Men stor lycka att lillfisan i magen mår bra :) tycker dock att hon i alla fall ska ligga kvar till v 35.

Jag förstår helt din känsla av att inte kunna glädjas fullt ut. Samma här då riskerna för enäggs som delar moderkaka är såpass mycket större än vid en "vanlig" graviditet :-/

Nu när vi gjort RUL så hade vi ex gått ut på fb med det och berättat för dottern men det tar emot och jag tänker hela tiden "nej, vi väntar några veckor till". Misstänker att jag kommer att fortsätta känna så så kanske skall man bara göra det för att få känna sig lite normal. Vi får se.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-11-01 08:45:09 följande:

Trist när föräldrar/svärföräldrar inte blir glada för ett barnbarn. Som sagt mina föräldrar är negativa, men det är 5 barnbarnet som kommer nu och de tre första (mina syskonbarn) har mina föräldrar haft så jävla mycket och varken vill eller orkar vara barnvakt. Mitt barn har min mamma passat tjugo minuter en gång när dottern var bebis när de satt i väntrummet medans jag var hos tandläkaren.

Medans mannens släkt är jätteliten och vår dotter på 16 månader var första barnet på många år. Så vi har det väldigt bra där. Farmor lämnar mer på dagis än jag gör.

Det är skönt när man får lite hjälp av familjen. Vår dotter är första barnbarnet på båda sidorna men farföräldrarna bor 20-30 mil bort men morföräldrarna hämtar mycket på förskolan. Det blir ju lite trixigare nu när det är två bebisar. Mycket att begära att de skall ta hand om två barn men väldigt mycket att begära att de skall se efter TRE stycken :-/
  • JhjärtaK
    Villhaenbebbe skrev 2014-11-01 15:30:13 följande:

idag har jag spenderat förmiddagen på akuten efter jag har haft så oerhört ont på höger sida av ryggen i intervaller. När det gjort som ondast så har jag gråtit av smärta :(
    Visar sig att jag har både njursten och en förstorad njure pga av att bebben ligger och trycker på urinledaren (?), och som vanligt är det inte så mycket dom kommer göra. Utan jag fick åka hem med uppmaning om att ta alvedon och höra av mig om det blir värre.. snark.
    Fick dock se lill killen på UL igen, allt var kalasbra med honom!

Någon annan som har erfarenheter av detta? 

Inte njursten men förstorad njure. Kallas hydroneuvros och jag fick det när jag väntade dottern. Gjorde helt fruktansvärt ont men på mig så opererade de in ett dränage från njuren så att urinet som hade samlats där kunde rinna ut och då försvann smärtan. Dränaget kunde de ta bort efter två veckor vara och fick sedan inte tillbaka det så hade väldigt tur.

Ett tips är att alltid ligga ner på vänster sida, då finns det en chans att livmodern slutar trycka på urinledaren så att urinet kommer ner till blåsan.

Lider verkligen med dig och fråga på om du undrar något mer!
  • JhjärtaK
    Villhaenbebbe skrev 2014-11-01 19:09:53 följande:
    Jag googlade på det och hittade faktiskt en gammal tråd där du skrivit! :)

Tack för svaret! Det gör verkligen fruktansvärt ont när smärtan väl kommer, men nu har jag inte känt nått på nån timma. Så hoppas hoppas att det är påväg åt bättringshållet!
    Vad roligt att du hittade den tråden .

Bästa tipset är som sagt att ligga på väster sida och avlasta höger njure. Hoppas att det ordnar till sig för dig av sig själv!
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-11-02 17:01:11 följande:
    laila88 skrev 2014-11-02 16:01:23 följande:

Haha ja det var ju också en metod, Kanske jag kör på den nu då ;D

Det sägs ju också att bristningar och sådant som hur svår en graviditet är ligger i generna. Men skulle det gå i arv borde jag haft det väldigt lätt då mamma hade en jätte lätt förlossning och inga bristningar och min mormor kunde bland annat gå ner i brygga i 9:onde månaden 

Gick och smorde in mig med bio oljan tidigare idag.

Har redan fått nån ny bristning på ena bröstet :/ Hade hoppats till gudarna att mina bröst skulle bli skonade denna gång men verkar redan som jag fått ge upp den önskedrömmen!

Men åh, jag vill inte ha en massa bristningar! Tråkigt med hudrelaterade grejer som man inte kan träna bort. Nåja, bebisen är väl värd besväret får man hoppas ;)
    Se ev bristningar som något fint. De visar att du burit barn och skapat en ny människa, det finaste i världen

Jag har lite kring naveln och några på brösten men tänker verkligen inte på dem och när jag väl gör det så försöker jag tänka positiva tankar . Dessutom bleknar bristningar med åren och syns mindre och mindre och får man fruktansvärt mycket så får man väl spara ihop till en bukplastik, haha
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-11-02 18:41:45 följande:
    Ja, jag jobbar ändå inte som bikinimodell, så det är ingen katastrof. Den enda som ser min mage är sambon, och HAN lär ju inte ha synpunkter på hur kroppen ändrats efter att ha burit hans barn.

De verkliga problemen är väl diverse läckage men det kan man förhoppningsvis få hjälp med isf.
    Jaha menade du bristningar i underlivet? Trodde du tänkte på hudbristningar.

Ang bristningar i underlivet så försök att inte oroa dig för det. Jag fick som sagt en total ruptur men det kände jag inte alls under förlossningen och då använde jag ingen bedövning alls. Kände inte av rupturen efteråt heller (förutom vid sex den första gången men sen blev det som vanligt igen). Man kan själv ändå inte påverka speciellt mycket huruvida man kommer att brista i underlivet eller inte, det är andra faktorer som spelar in. Och tänk på att totala rupturer är vääääldigt ovanliga och att dessutom få läckage efteråt än ovanligare.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?