Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-06-09 01:17:36 följande:
    Jag har haft p-stav, två st, och jag tyckte det var toppen. En sattes faktiskt in utan bedövning (ej att rekommendera, men det gick). Jag har inga synliga ärr efter dem heller. Jag blev för övrigt gravid samma vecka som jag tog ut staven.

Just nu har jag ingenting. Än.
    Okej, jag har ett ganska tydligt ärr efter min första, men dom satte in den andra på samma ställe och det är ju insidan av armen. Baksidan med P-stav tyckte jag var att jag hade oregelbundna och oförutsägbara blödningar. Föredrar att det åtminstone är förutsägbart om man nu måste blöda. Hade hellre haft p-ring men då var man tvungen att ha fått sin mens tillbaka och förra gången tog det ett år så...

En annan sak som var lite irriterande var att vi bestämde oss för att börja försöka i december, men då fanns det ingen tid någonstans för att ta ut den så jag fick vänta en dryg månad på att få ut staven. Nu i efterhand känns det som en skitsak, men just då när jag var jättesugen på att komma igång med att göra bebis kändes det jättejobbigt att ha ett preventivmedel inopererat som jag inte kunde få ut när jag ville. 
  • Lavish

Ja här blir det inte mycket sömn. Linnea har aldrig ätit mindre än 5 ggr per natt förutom den kvällen när hennes pappa gett henne ersättning innan läggning, men nu är det nog snarare 10 än 5. Allra minst en gång i timmen men oftast mer. Dessutom har hon börjat bajsa på natten igen. Tror hon är dålig i magen för bajset är grönt och slemmigt. 

Den här veckan jobbar inte sambon natt som han annars gör, och sen har sonen börjat komma in på natten igen. När dom kommer in och går upp vaknar jag och bebis, varje gång bebis vaknar vaknar sonen, och kommer sen inte till ro utan ligger och babblar och kastar sig av och an så att inte jag eller bebisen heller kan somna om. Suck, inte så pigg idag. 

• Lavish

Har precis tagit mig förbi min första målvikt på 85 kg så har 5 kg kvar till inskrivningen och 15 till målvikt/vikten före första barnet. Gått ner 3,5 kg sen jag började skriva om det här, men ca 11 kg sen jag vägde mig en vecka efter förlossningen. 

Det fick ju gärna gå lite snabbare, men det är skönt att det rör sig åt rätt håll så sakteliga iaf. 

Hade satt upp som belöning för att ha nått första delmålet att köpa en baddräkt och att gå igenom garderoben. Har börjat med det senare idag. Helt upplyftande är det väl inte, men jag har iaf hittat några saker jag inte visste att jag hade som jag går i och kan amma i. Sen har jag lagt undan en massa grejer som är no-way-in-hell att jag kommer i denna sommar. Var ju inte så kul när man försökte, men känns skönt att slippa ha dem stirrandes anklagande på mig varje gång jag går in i klädkammaren och letar efter nått att ha på mig. Har också delat upp klädkammaren i kläder som jag kan ha men som det inte går att amma bekvämt i och det som går att amma i. 

• Lavish

Linnea dreglar en del, framförallt verkar det vara för att handen är i munnen nästan all vaken tid. Tyvärr får hon också för sig att stoppa ner fingrarna i halsen så att hon kräks, och verkar inte själv förstå sambandet för hon gör det titt som tätt. Eller så tycker hon det är kul, vad vet jag. Idag spydde hon ner sitt gym så pass illa att jag blev tvungen att tvätta det i maskin för första gången.

• Lavish

Idag gick jag förbi barn och föräldrar på väg till sommaravslutning på min morgonpromenad. Glada, finklädda föräldrar och mor och farföräldrar. Sura tonåringar i T-shirt och shorts. 

Det kommer vara vi och våra små innan vi vet ordet av.

Måste säga att tråden "85:a och mormor" inte gör underverk för min åldersnoja (är 85a)

• Lavish
    Trollunge85 skrev 2015-06-10 15:52:20 följande:
    Finns det en sån tråd? Oj! Stackars henne. Är också 85:a men känner mig inte alls gammal. Hade definitivt inte velat vara mormor/farmor nu. Kanske att jag velat ha första barnet lite tidigare än nu när jag är trettio men för några år sen hade jag ingen respektive och sen jag träffade honom så skaffade vi barn så snart vi båda ville (och kunde för det tog ju ett år innan vi lyckades) så H kom precis i rätt tid
    Nej jag tycker väl inte heller att det vore optimalt att ha lyckats med att bli mormor redan, men bara tanken på att det ens är biologiskt möjligt känner lite jobbig. 
  • Lavish
    Kpax skrev 2015-06-10 18:24:38 följande:

Jag råkade snubbla in på en Instagram tillhörande en tjej vars barn dog i cancer vid åtta månaders ålder. Nu kan jag inte sluta gråta. Fy fan vad ofattbart och genomjävligt. Livet är så skört, och Josefin får aldrig aldrig försvinna.

Jag har självklart alltid tyckt att det varit fruktansvärt när föräldrar förlorat sina barn, men sen Josefin kom har jag verkligen blivit extremt blödig. Det räcker med att jag läser att folk går samman och hjälps åt (till exempel går skallgång, eller hjälper en tiggare, eller manifesterar mot rasism eller något) så kommer tårarna. Glädjetårar i det fallet.

Ja det håller jag med om. Innan barn var jag ganska hårdhudad och det skulle ganska mycket till för att jag skulle bli berörd om det inte rörde nån jag kände.

Efter första barnet var det en chock, jag kunde börja gråta även över hemska saker som hänt vuxna, med tankarna om att "det där var också någons bebis en gång". Har nog gjort mig till en något bättre människa. Genom barnen har liksom varje liv fått ett värde för mig som det inte hade på samma sätt innan. 
  • Lavish
    Trollunge85 skrev 2015-06-11 12:19:27 följande:
    Borde också köpa byxor. Vi har ju ärvt en massa kläder av kusinerna men i 68 finns det mest fodrade jeans eftersom kusinen var född på hösten så det blir lite varmt i sommarvärmen. Vet dock inte om shorts eller byxor är bäst eller jag ska köra mest enbart blöja och body.
    Det är nog ingen idé att gå och köpa shorts till sådana små ben, tunna långbyxor eller bara body blir fint. Om man nu inte ser några små shorts som är så söta att man bara måste ha då.

Shorts köper jag till min äldre son av helt lömska skäl. Han skrapar sönder sina byxor på knäna hela tiden, när han har shorts lär han sig att man inte kan krypa runt på knäna på asfalt... 

Jag tycker det är skillnad på materialet mer än märket. I bodysar så kommer dom antingen i ett tunt väldigt stretchigt material som jag tycker är bäst. Då kan dom se små ut men stretchar sig väldigt mycket och går att använda länge, tycker tryck brukar hålla bättre på det med. Men mer är i ett tjockare, grövre material som inte är lika stretchigt. Efter ett par tvättar utan mjukmedel är det stumt och hårt och sträcker nästan inte ut sig alls. Antagligen är väl det senare nästan ren bomull medan det förra har mer av nått stretchigt syntetmaterial i sig... 
  • Lavish
    laila88 skrev 2015-06-12 10:58:58 följande:
    Okej! Bra info :) jag känner mig lite vilse i det här. Men visst är de så att ägglossningen kommer innan mens, så man kan ha missat att man börjat va "fruktbar" igen ? Haha gud va dumt de känns, men jag har ingen koll då det gäller det här efteråt.
    Ja så är det. Första ägglossningen kommer före första mensen så en tjej som aldrig fått mens kan också bli gravid. Men man ska ha otur förstås.
  • Lavish

Vi har testat en gång för typ en vecka sen. Köpte glidmedel för första gången i mitt liv, för förra gången hade jag ont länge efter, tog 8 månader innan det alls gick och då kändes det fortfarande. Senare har jag förstått att man kan bli torr av amning som bidrar till obehag. Så därför använde vi glidmedel.

Tja det gjorde inte så ont men kändes heller inte så mycket. Obestämd Gjorde mig rätt nervös, kan ju ha berott på glidmedlet men nu har jag iaf köpt sådana där knipkulor för säkerhets skull. Fick lite intrycket av att sambon också märkte det, men han erkänner det isf inte och verkar åtminstone lika sugen som vanligt så helt meningslöst kan det inte ha varit hoppas jag. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?