Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SMA87 skrev 2015-06-02 19:32:27 följande:

Hej alla nyblivna mammor!

Jag fick en dotter Mathilda den 31 mars men hon kom en vecka tidigt så har kollat in här hos er efter hon var född men inte vågat skriva tidigare. Men det har varit otroligt skönt att läsa om problem som man själv upplevt denna tiden. Har tyvärr ingen nära med barn som jag kan fråga och bolla med. Hoppas det är ok att jag skriver...

Jag har en fundering...

Jag vet att ni pratat tidigare om det här med avslag och mens. Jag känner mig lite villrådig.

Jag blödde ca 6 veckor efter förlossningen, sedan ett par dagar med sårvätska. Sedan var det två dagar utan något innan jag började blöda mycket när lilla M var 7 veckor. Trodde då det var mensen som kom tillbaka men efter 10 dagar "riklig mens" avslutades det med sårvätska också... Nu har jag haft 3 dagar utan något och idag började jag blöda igen... Lilla M är idag 9 veckor. Jag födde vaginalt och helammar. Dock är M ingen storätare och har gått från födelse 3,2 kg till igår 9 veckor 4,3 kg. Hon följer sin kurva men det kanske spelar in när mensen börjar?

Jag har efterkontroll om först tre veckor men vet inte om jag ska ringa min BM och fråga? Känner mig dum då det liksom inte finns så mycket att göra antar jag...

Sedan har jag fortfarande ont till och från "där nere" men antar att det är helt normalt bara två månader efter förlossningen...

Än en gång tack för att ni delar med er av er vardag och erfarenheter. Kanske vågar skriva lite oftare!

Välkommen till tråden!
  • Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-06-03 11:45:08 följande:

Jag hade aldrig någon babyblues. Men nu är det fan i mig nära. Den senaste månaden har tvååringen haft magsjuka, uvi, misstänkt uvi och utredning för uvi. Jag har opererat bort halsmandlarna, fått en infektion i handen och äter antibiotika och för att toppa det så är hela familjen tokförkyld. Så nu har magen pajat pga antibiotikan, så magkatarr och illamående, plus mensvärk efter att satt in spiral igår. Och jag har inte sovit på tre nätter pga täppt näsa på både mig och lilleman.

Det positiva är att jag äntligen gjorde gyndelen av efterkontrollen vid insättning av spiralen. Bm sa att jag hade då ingen risk för framfall, så jag misstänker att livmodern satt väldigt högt. Det var skönt att höra.

Det låter tungt Hoppas alla mår bättre snart. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-03 14:46:04 följande:

Läkarbesöket avklarat.

På positiva sidan kan jag nämna att hon gått upp 700g på 3v och väger nu 5090g, 10v gammal:) känns bra att hon går upp så fint i vikt men skrämmande att vi är över 5kg nu.. hjälp!!

Angående nästäppan blev det precis som jag trodde, fick ingen hjälp alls:( blev nästan dumförklarad av läkaren som sa "vad är det du är rädd för egentligen? Hon kommer ju inte direkt sluta andas bara sådär".

Ja, va fan? Det är väl PRECIS det jag är rädd för! Sen tyckte han att ja det är klart det är jobbigt för oss föräldrar att vara vaken på natten men så kan det va, inget att göra åt. Visst tycker jag det är jobbigt att inte sova bra men det är väl för tusan inte DET jag ville ha hjälp med. Det är ju HENNE det är synd om, det är ju HON som får kämpa för att andas och som blir slut av att inte sova i ordning.

Suck!

Ja det där är min erfarenhet av den jävla sjukvården när det kommer till bebisar. Att dom bara fokuserar på att det kan vara jobbigt för föräldrarna, trots att det faktiskt är barnet som lider och för barnets skull man söker hjälp. Känns så dåligt åt båda hållen, både att de ignorerar hur barnet känner sig och upplever det, och att det känns som någon sorts indirekt anklagelse att man bara skulle söka hjälp för att det är jobbigt för en själv. 

Och det var ju väldigt taktlöst sagt att du inte skulle oroa dig för det. Det är väl bara normalt att man gör om man har en så liten bebis som har hängig och har svårt att andas?! Skulle väl snarare finnas skäl att vara bekymrad om en förälder inte tyckte att det var nått att oroa sig för. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-04 07:51:32 följande:

Enligt läkaren igår blir en bebis inte så påverkad av att vara täppt i näsan, det LÅTER tydligen mer än vad det är jobbigt och därmed är det bara vi föräldrar som "lider" av det.

Idag skulle jag vilja ge den läkaren en käftsmäll. Efter kl.2 inatt har jag varit vaken med en ledsen tjej som fäktat med armarna i ren förtvivlan för att hon knappt fått luft! Jag hatar att ligga bredvid och höra hur svårt hon har för att andas! Och att sedan höra en läkare dumförklara mig för att jag är rädd att hon ska sluta andas och dö!? Idiot!

Borde man ringa och be att få en second opinion? Få träffa en annan läkare? Eller blir man stämplad som knäpp och hysterisk då?

Usch vad jobbigt. Jag tycker absolut att du ska be om en andra åsikt, som mamma till en nästan nyfödd har man RÄTT att vara hysterisk och jobbig om man ser att barnet inte mår bra. Skit i dumma läkare och tänk på Selina. 

Håller också med om att det låter som att läkaren hade den där inställningen typ som att små barn inte känner smärta bara för att dom inte kan uttrycka sig. Det är klart att det är jobbigt att ha svårt att andas och inte kunna sova, vare sig det nu är farligt eller inte, vem skulle INTE tycka att det vore jobbigt? 
  • Lavish
    sommarstad skrev 2015-06-04 17:45:55 följande:

Vi ska på bröllop i augusti och jag har verkligen längtat efter att få köpa nåt extra fint till Vilgot. Svärmor hade köpt denna och menade på att den blir ju perfekt till midsommar och bröllopet. Han får väl ha den till midsommar men  tycker inte det passar till bröllopet och tror dessutom att den blir för liten till bröllopet (den är i storlek 62 som han har nu, gissar på att han har storlek 68 i början av augusti).

Nån som har tips på fina festkläder till de små? (har sett lite som jag kan tänka mig men lite fler tips är aldrig fel)

Jag tycker att en liten väst piffar upp småpojkars kläder och får dem att se lite mer festklädda ut. Ibland dyker det upp på kedjorna, bäst med nått stretchigt på en sån liten kanske. 
  • Lavish

Här blir det inga fler barn. Totalnej från sambon och jag känner nog också att jag trots allt kan nöja mig med två. 

Alla gör ju som dom vill, men dom jag känner som fått barn jättetätt verkar ha haft det kämpigt. Man hinner liksom aldrig komma tillbaka och hinna bli "sig själv" mellan. Å andra sidan verkar barnen roa varandra bra för det mesta några år senare. 

• Lavish

Har en kollega som har 10 månader mellan sina första två barn (båda fullgångna). DET är lite crazy. 

Här blev lillan tre månader i förrgår, nu är ju första nyföddtiden slut och det känns lite sorgligt då det inte blir några fler. 

Eftersom jag inte alls varit lika ivrig och på om att få se varje utvecklingssteg som jag var med sonen så har jag inte försökt locka henne med leksaker på flera veckor, men nu senaste dagarna har jag provat och då har hon gärna tagit en babyleksak, viftat med, smakat på och flyttat den mellan händerna. Verkar också hålla henne lugn en liten extra stund. Så det kan ju vara värt att börja prova för er som har svårt att få barnet att ligga själv. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-06 18:23:23 följande:

Ikväll gjorde jag mig nog osams med svägerskan är jag rädd:(

Förutom de två bilderna jag lagt ut här i tråden på Selina har jag inte lagt ut en enda bild på henne, inte på Facebook och inte på instagram. Har även varit hård mot min mamma och sagt att hon inte får lägga ut någon bild.

Ikväll var sambons syster och hälsade på och träffade Selina för första gången och en halvtimme efter att hon for låg en bild ute på hennes Facebook. Kändes som ett slag i magen :(

Jag vill ju inte ha bilder ute.. tycker att dom i våran bekantskapskrets som vill/behöver få se henne får väl hälsa på. Många är ju istället bara nyfikna av sig och följer en bara därför och då vill jag inte dela med mig av bilder på henne.

Skrev ett pm åt henne och bad henne, vänligt, att ta bort bilden.. det var inte så populärt!

Jaja..

Det får hon faktiskt leva med.

Har också sagt till alla att jag inte vill ha barnen på bild på nätet. Svärfamiljen har väldigt svårt att acceptera det då de lever sina liv på facebook typ, ett par bilder har kommit på sonen som jag inte orkat bråka om, inget ute på lillan än. 

Måste säga att det stör mig ännu mer att min morsa inte kan hålla sig. För i hennes fall är det sååååå uppenbart att det är för att få likes från sina gamla vänner, hon lägger nämligen nästan aldrig upp något på facebook. Men när hon gör det är det för att skryta. Hon har frågat en gång om en bild på bebis och då sa jag nej, däremot har hon hunnit med ett par bilder på sonen genom åren trots att hon vet min inställning.

Det är ju inte som att jag inte har tusen söta bilder på mina barn som jag själv skulle lägga ut om jag tyckte det var en bra grej med bilder på dem på facebook, det borde ju folk begripa kan man tycka. 
  • Lavish

Usch vad läskigt med spiraler som känns, hoppas ni får hjälp med det!

En av anledningarna att jag inte tog spiral är just för att det verkar obehagligt med någon hård grej "där". Nu har jag ju en hård grej i armen i form av en p-stav istället, men jag är liksom mindre ängslig angående min arm.

Sen är det iofs ett småläskigt kirurgiskt ingrepp när dom tar ut staven sen, dom behöver ju skära upp en rejäl bit och sen får man ett ganska fult ärr av det så det är ju inte 100% optimalt heller men men... 

• Lavish
    snö 81 skrev 2015-06-07 21:17:54 följande:

Jag hade förresten vägningsdag igår och kan bara konstatera att det står stil. Vägde 66.6 för två veckor sedan, 66.1 förra veckan och 66.0 nu igår. Undra om det är avsaknaden av promenader den senaste tiden som är boven i det hela?!

Det är väl inte still? 300 gram i veckan är inte så dåligt. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?