Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-12-12 21:34:07 följande:

Jamen gud, jag är superblödig när det gäller djur, så det där hade jag brutit ihop av även om jag inte var gravid. Stackare :(

Jag trodde inte att jag skulle ta det så hårt, men men jag blev så ledsen. Den här hästen har varit något alldeles extra. Hon var gammal och klok som en bok men så full i bus.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2014-12-12 23:22:47 följande:

Åh stackare. Jag har själv behövt säga hejdå till en älskad häst. Det var flera år sedan och han var gamal med en återkommande hälta men känns fortfarande.

Mitt humör har inte varit roligt idag. Noll i tålamod och det ör ett under att jag inte dödat någon. Jag lyckades även från att skälla ut några kunder men det var riktigt svårt. Fick säga åt arbetsledaren att jag inte fixade med alla kunder så hon tog de med frågorna som retade upp mig mest. Vi hade nämligen inkassokörning nyligen och idag kom visst kraven på posten.

Den här hästen var ju inte min men inom familjen, en period red jag nog två-tre gånger i veckan annars lite sporadiskt. Men nu var hon 20+ och hovarna föll sönder och samman i bitar så ingen återvändo. Men idag blir det nya tag och åka och hämta hem den nya hästen till stallet.
  • LillLouise84
    Nixe skrev 2014-12-13 09:42:38 följande:

Blev tillsagd av min bm att jag förmodligen inte får en ansökan godkänd eftersom våra patienter är lätta små bebisar men nu tyckte en annan bm på jobbet att jag absolut skulle söka så jag hoppas min chef har fyllt i papprena schysst på måndag och att det inte är för sent :-/ hur gör man förresten med föräldraledigheten annars? Får jag inte graviditetspenning så får jag ta ut tre veckors semester och komplettera med två veckors föräldraledighet i förväg. Tänkte dock ta ut den ledigheten utan att ta någon betald dag, kan man göra så? Och hur tidigt måste man skicka in planen för föräldraledigheten till försäkringskassan? Måste jag göra det redan nu samtidigt som jag söker graviditetspenning ifall att den senare blir nekad? Är det bara jag som känner mig heeeelt tappad på allt detta?? :(

Man har rätt att ta ut föräldradagar två månader innan bf. Jag hade graviditetspenning förra gången och den är bara till 10 dagar innan bf. Sen bara struntade jag i att göra något för de dagarna och sen anmälde jag när bebisen fötts och började plocka dagar då. Väldigt viktigt att anmäla att barnet fötts direkt den kommit ut. Det missade vi då vi blev kvar på BB med en massa strul i fyra dagar. Sen fick vi förklara oss väldigt för fk varför vi inte anmält på direkt.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-12-13 20:57:41 följande:

Är det längesen det hände? Vi anmälde aldrig sonens födelse, han fanns på mina sidor på FK direkt. Antog att det lästes av centralt. Han är född 2013.

Vi fick juni 2013. Fk ringde till och med till min make och frågade varför han inte anmält på en gång och jag fick skicka in flera olika papper med varför vi var så sena att anmäla. Men vårt bb hade ingen koll alls när det kom till papper.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2014-12-13 21:28:29 följande:

Menar du inte bara anmälan för föräldrapenningen nu? Den anmälan måste ju göras senast samma dag man vill börja ta ut ersättning? Att man själv ska anmäla att barnet är fött låter ju märkligt. De har ju fått moderskapsintyg och sedan skickas det ju in av förlossningen till skatteverket som i sin tur meddelar FK.

När vår dotter föddes och sambon skulle ta ut sina 10 dagar hade vi totalt glömt bort att göra anmälan (vem fasen tänker på sånt under en förlossning eller när bebisen precis kommit ut?). Vi behövde bara förklara det i ansökan varför vi var sena och det vart inga problem alls..

Jo men det var det jag menade. Tröttmössa och blandar ihop begreppen. Men ansökan då kom typ 4 dagar försent och det skulle man minsann göra bara bebisen tittat ut. Som du skriver, vem tänker som precis nybliven förälder när hela ens värld förändras att det första man ska göra är att kontakta fk. :-/ särskilt när man är så slut att man inte vet vad man själv heter.
  • LillLouise84

V 26+0 idag. Om en vecka visar appen på 3 trimestern. Jag börjar bli sugen att plocka fram bebiskläder och förbereda. Jag måste inventera lite bland dotterns kläder vad som går att använda. Hon föddes i juni och hade mest små ärmlösa klänningar, inte så praktiskt i mars kanske. Jag vet däremot att jag måste skaffa en liten fleeceoverall till den nya.

• LillLouise84
    Kpax skrev 2014-12-14 19:12:29 följande:

Ja, verkligen skönt att få barn i mars! Jag är också sjukt peppad inför barnvagnspromenaderna, så jag hoppas att bebisen kommer tycka om att åka vagn :)

Täcke och kudde säger flera alltså... Är det samma grejer som till spjälsäng /vagga då?

Jag håller ju på att virka en filt, så jag tänker att när det blir lite varmare kanske fleeceoverall, filt och lock blir lagom? Åkpåse ser så jäkla mysigt ut, och jag tänker att det skulle vara skönt att slippa bylta på så mycket kläder. Men då får man förstås problem om bebisen behöver lyftas upp under promenaden. Men hur mycket brukar de behöva lyftas upp?

Vagga och vagn har samma täcke och kudde. Medans spjälsängens täcke och kudde är större. Spjälsängskudde inte okej i vagnen fick jag höra av en gammal tant som jobbat på BB.

Jag kommer nog att ha fleeceoverall täcke, kudde och lock. En vanlig åkpåse skulle bli alldeles för klumpig i våran vagn som har hårdlift. Jag har en två miniåkpåsar som jag kan använda om det behövs.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-12-15 04:50:31 följande:

Ah, det är ju DET också, åkpåsen ska få plats i vagnen. Nåja, jag har just gått med i en barnvagnsgrupp på Facebook, så jag kan säkert få svar på frågor om specifika kombinationer där.

Ja det där med kudde verkar ju inte så självklart. Har sneglat på den där pandakudden, men ska läsa på lite mer. Ska även klura ut hur man gör med täcke /filt i spjälsäng, och vad man använder om barnet ligger i ett bavynest i sängen (tänker spontant att den inte bör ligga mellan oss under dubbelsängstäcket). Gud vad mycket det är att tänka på första gången!

I Babynestet kommer vi nog använda vaggtäcket eller en tjockare filt. Fast jag har ett litet barn är det mycket nytt för mig också, eftersom det är en väldig skillnad på att få i juni och i mars. Dottern hade sovpåse och en stickad eller flanellfilt. Flanellfiltarna är mysiga till bebis, vi hade en med spöket laban. Dottern fick en supermjuk fleecefilt (newbie från Kappahl) det är hennes favorit ännu, den använder vi när hon ska sova borta.

Det finns hur mycket som helst att tänka på när man får bebis. Det mesta löser sig utan att man behöver fundera. Bästa tipset är att ha en reserv sovplats om det är sömnlösa nätter. Så inte båda föräldrarna behöver vara vakna.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-12-15 20:58:37 följande:

Det där med en extra sovplats verkar vara guld. Jag funderar på en bäddfåtölj i barnets rum, har ingen lust att köpa en riktig säng.

Vi fick ta gästrummet och göra om till barnrum eftersom vi bara har tre rum, så sängen fick stå kvar. Vi hade även ett täcke lätttillgänglig så en av oss kunde lägga sig i soffan.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-12-16 18:44:08 följande:

Det är lite så jag känner också, det är högst tveksamt om jag skulle fixa det nu när jag funderat. Och om man råkar dra en armbåge rätt i fontanellen, hur fan mår man då?? Nej det kanske är bäst med spjälsäng bredvid ändå, babynestet får man väl användning för ändå.

Vi använde nog Babynestet mest på köksbordet. Annars var det omöjligt att äta. Även i soffan använde vi det mycket
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?