Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-10-22 08:52:07 följande:
    Hade vi haft det i släkten hade jag kanske bortsett från topplaceringen ändå, det är ju så fint...

Jag har inte kollat vad topplaceringar innebär i antal nu för tiden. Namn har säkert större spridning idag, så topp 10 kanske ändå inte innebär 2-3 i varje klass, utan 2-3 i skolan? Jag ska kolla det!
    Jag tror att du är inne på rätt spår. Vår dotter heter Julia (top 1 i Gbg 2012) och ändå heter ingen annan det på hennes förskola (ca 35 barn). Däremot så finns det två Erik men sedan heter ingen mer samma sak.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-10-22 09:44:16 följande:

Nu har jag kollat lite statistik.

Alice har senaste åren fått ungefär lika många bärare som Cecilia och Caroline fick 1983-1985. Det var ju inga konstiga namn, men jag har aldrig känt mer än en Cecilia eller Caroline "i taget". Det var bara en Cecilia, en Caroline och en Karolina (jag) hela låg- och mellanstadietiden (1-6, A och B) och en Caroline och en Karolina på högstadiet (7-9, A-D).

Då känns topplaceringen genast inte alls så farlig!

Fast jag är osäker på om jag läser tabellerna rätt...

Enligt dem fick ca 800 personer per år tilltalsnamnen Frida eller Jessica 1983-1985, och det är namn jag upplevt som vanliga. Att jämföra med ca 5,500 Anna och 7,500 Maria.

Låter det här rimligt?

Jag tycker att det låter fullt rimligt. Maria och Anna känner man ju en drös av medan Frida och Jessica kanske 2-3 st.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-10-22 10:00:37 följande:

Vaknat upp efter världens jobbigaste kväll och natt. Har fått så hemskt ont i ryggen. smile4.gif känns som att hela ryggen ska gå av. Det sitter dock inte i ländryggen utan mitt på ryggen. Blir skräckslagen av att det ens går att få så här ont i ryggen redan i vecka 18 och med endast 2 kilo extra. Hur kommer det att bli sen då? smile4.gif Någon som känner igen detta och kan ge lite tips/hopp.

Gör det ruggigt ont så tycker jag att du skall åka in och kontrollera så att det inte är hydroneuvros eller ryggskott. Jag fick hydroneuvros under graviditeten med dottern och det gjorde som du säger ont mer på mitten. Inget livshotande och inget farligt för fostret alls, det gör bara hutlöst ont! Livmodern växte så att den täppte till utloppet ur ena njuren så att den blev förstorad vilket var det som gjorde ont.
  • JhjärtaK
    Nixe skrev 2014-10-22 15:31:32 följande:
    Hur tidigt fick du hydronefros med dottern? Har huggande smärta precis över njurarna till och från men min bm sa att man inte kan få det så här tidigt (är i v 19 nu). Måste man vara längre gången för stt det ska vara en möjlighet?
    Jag fick det i vecka 27 så det var ju senare helt klart. Vet inte om det finns några gränser egentligen.
  • JhjärtaK

Kul med vagnar!

Idag var jag hos bm och fick lyssnat på hjärtljuden, åh så mysigt!!! Tvilling 1 hade 143 och tvilling 2 149 så väldigt lika men den ena var lite "coolare"

Jag är riktigt trött idag så att få lyssna gjorde mig väldigt gott och gav lite välbehövlig energi

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-10-23 14:26:47 följande:
    Visst hade ni kollat kön på tvillingarna?

Jag tänkte på hjärtljuden om det stämmer med vad läkaren säger att det är för kön?!

Vi vill ju inte veta kön, men jag tycker det är spännande att spekulera så jag tänkte försöka gissa utifrån hjärtljud. Men min dotter stämde det nämligen jättebra. Ska till BM på måndag och få lyssna för första gången. Ska bli så spännande
    Läkaren kunde inte se så bra men hon gissade på tjejer. När jag väntade dottern så låg hon nästan alltid på 150 eller mer. Bara en gång var hon nere på 142 typ.

Var går "gränserna" för tjej och kille? (Enligt teorin såklart, vet att det inte är någon sanning )
  • JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2014-10-23 17:16:01 följande:

Läkaren idag på barnmorskemottagningen, sjukskriven i en månad till. Segt men måste vara blödningsfri i ett par veckor innan de häver sjukskrivningen. Kan räkna med att småblöda hela graviditeten trodde han.. Är i v.21 nu så känns drygt.

Men så trist. Det är ju under graviditeten man skall slippa att blöda ju :-/.

Är det placenta previa som gör att du blöder eller vet de inte?
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-10-23 18:07:37 följande:
    Det sägs att under 140 är pojke och över 140 är flicka. Min dotter låg på runt 146-153 hela tiden
    Oj, är det så lågt en kille skall ligga, iom dottern så hade jag nog blivit orolig för puls på typ 130 exempelvis . Men då stämmer ju läkarens gissning iaf
  • JhjärtaK
    mizzidus skrev 2014-10-23 22:40:09 följande:

Var på ultraljud idag! Vecka 19+0 och bebisen mår toppenbra där inne i magen. Dock ville han/hon inte samarbeta tillräckligt så barnmorskan kunde inte se könet men det gör mig inget. Är bara så glad att allt är som det ska <3 :)

Åh sicken fin bild! Och vad härligt att allt såg bra ut!

Bara en vecka kvar till RUL för mig
  • JhjärtaK
    bb2014 skrev 2014-10-24 05:12:19 följande:

Nu är jag lite förvirrad. Finns det tre trådar om bf i mars? :)

Jag har sett två st men i den andra känns det som att många hoppade till fb där. Den här känns mer aktiv och är väldigt trevlig dessutom
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?