Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-02-19 15:26:30 följande:

Men ska du åka 14 mil enkel väg varannan dag? Herregud...

Och det där med ctg, borde de inte satt om sensorerna och provat igen? Det låter ju skitkonstigt! När jag gjorde ctg var 20 "normalvärdet", och under en lindrig sammandragning gick det upp till strax under 60. Barnmorskan sa att det är väldigt olika på hur de sätter sensorerna, så siffran i sig säger inte så mycket. Sen fick jag ju ett avbrott på kurvan pga att jag låg på rygg, och då var jag tvungen att börja om.

Märkligt att de inte var mer noga med dig, jag var ju egentligen där i ett annat ärende och ctg var bara rutin.

Vilken vecka är du i nu?

Haha jadu.. siffran som visades pendlade mellan 3-5 UTAN sammandragningar. När jag som sagt fick ganska kraftiga förvärkar sjönk det till mellan 0-1? Hur tolkar man det då? Känns bara som en totalt onödig resa idag när jag inte ens fick se bebisen och fortfarande inte vet hur tusan jag ska kunna fatta när det är dags. Och eftersom jag inte direkt har lust att åka in stup i kvarten i onödan kommer jag säkert stanna hemma för länge och inte hinna in.

Är i v35+4 idag så någon mer koll var onödigt eftersom det ändå snart är dags tyckte dom. Tyckte jag med efter dagens besök! Två läkare som rotade runt ganska ordentligt inne i tappen lugnade ju inte direkt ner förvärkarna.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-02-19 18:00:01 följande:

Men fy så dåligt bemötande! Om en kvinna har 14 mil till förlossningen, tappen är påverkad och öppen lite kan man ju inte bara skicka hem henne!!! Jag förstår din rädsla att föda hemma, hur tusan ska du veta när det är på riktigt?!?

Jag håller alla tummar och tår för att det går bra ändå, att du känner när det är dags och hinner in.

Deras lösning var att kontakta min barnmorska och fara på en koll hos henne innan jag ringer hem sambon och åker till Lycksele.

Jag känner bara: okey, så när mina förvärkar hållit på mer än de vanliga 4-5timmarna och jag börjar bli orolig, då ska jag åka 5mil till barnmorskan för att göra en koll. Där kanske hon tycker att tappen fortfarande är bakåtlutad och inte öppen mer än nu. Åka hem 5mil och kanske inse någon timme senare att det nog är på gång, vänta typ 2timmar på att sambon ska ta sig hem och SEN ha 14mil att åka till förlossningen? När mina tidigare förlossningar gått så snabbt? Jepp!

Det kan ju lika väl sätta igång under kvällen/natten när sambon är hemma men då jobbar ju inte min barnmorska och alternativet då blir att åka direkt 14mil till Lycksele Bara för att göra en koll. Inte så mycket bättre.

Känner mig som en jävla pessimist som målar fan på väggen när det kanske blir en hur tydlig start som helst istället och kanske blir världens längsta förlossning.. men jag börjar känna mig stressad över det här att inte kunna lita på min kropp nu när det faktiskt börjar närma sig:(
  • septemberbarn08
    Skumbollen skrev 2015-02-19 20:02:43 följande:

Ger olika ctg olika siffror? För när de tog min kurva låg en normal sammandragning som inte gjorde ont på runt 40, tappade den kontakten fick jag inga siffror alls och jag fick sitta tills det blev en okej-bock på maskinen.

Trist att du känner att resan var i onödan, men om du känner att du inte kan lita på din kropp så kan det väl vara värt att ta några trippar till barnmorskan och/eller Lycksele? Du får leta upp en skön ljudbok att ha i bilen.

Tycker den här apparaten såg rätt ny och modern ut jämfört med sist jag såg en men det är ju å andra sidan 5år sedan. Enda siffrorna jag såg var bebisens puls, min puls + saturation och sen en siffra till som jag ju då kunde räkna ut var sammandragningarna. Den siffran låg och pendlade mellan 3-7 men som sagt, när rätt kraftiga förvärkar kom sjönk den till ett eller noll. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att hon satt mätaren för högt upp och att när jag fick sammandragningarna och magen trycktes ihop så hamnade mätaren "utanför" livmodern?

Jag ska ringa min barnmorska imorgon och beklaga mig över dagens urusla bemötande och även fråga vad hon tycker jag ska göra framöver. Försöker hålla mig lugn och tänka som så att jag säkert känner på mig när det är på riktigt. Har ju ändå gått otroligt bra under mina tidigare förlossningar så skulle jag mot förmodan föda hemma/i bilen så får det väl också lov att gå;)
  • septemberbarn08
    Skumbollen skrev 2015-02-19 21:04:53 följande:

Skulle ärva det babynest syrran haft till sin son var det tänkt men det är så välanvända att det tappat färg och form lite tyvärr. Tänkte köpa ett nytt då jag inte orkar sy själv. Vad har ni köpt era någonstans och är ni nöjda?

Köpte mitt på milooo.se

VÄLDIGT nöjd! Bra pris och snabb frakt! Köpte till en "extradyna" som hon också säljer. Smart att bara kunna slänga den i tvätt istället för hela babynestet:)
  • septemberbarn08

Jag använder bara fb till köp-&säljsidorna och skriver inget annars. På instagram väntade jag till v24 innan jag la ut att vi skulle ha barn och det var ENBART för att jag vet att ryktena går direkt att det ska ha varit oplanerat och ett "misstag" och den tanken står jag inte ut med. Så jag la ut en bild och gjorde det VÄLDIGT tydligt att det var hemskt efterlängtat och planerat.

Det är för övrigt rätt ofta det går rykten om mig och sambon vilket är ganska störande. Precis i början av den här graviditeten gick det ett rykte som sa att sambon flertalet gånger försökt kasta ut mig men att jag vägrade flytta och alltid var kvar när han kom hem från jobbet. Därför kändes det nog extra viktigt för mig att skriva ut att graviditeten var planerad och efterlängtad av oss bägge, så inte folk börjar snacka om att jag själv planerat det för att "hålla honom kvar".

Nackdelen med att bo på ett sånt litet ställe, suck!

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-02-20 08:38:04 följande:

Men gud vad sjukt! Jag skulle bli jätteledsen över såna rykten, folk är inte kloka.

Haha ja det har gått så mycket rykten om att vi flyttat ifrån varandra men det funkade kanske inte eftersom folk fortfarande såg att vi bodde på samma adress och syntes ihop. Den nya planen var alltså att sprida ut att han FÖRSÖKT kasta ut mig men att jag vägrade;) vi skrattade mest och så sa jag åt sambon att han måste LOVA att vara övertydlig om han inte vill leva med mig längre, haha.
  • septemberbarn08

Pratade med min BM imorse om gårdagens besök. Hon tyckte väl att de betett sig lite dåligt..

Vi kan ju inte göra mer än hoppas på det bästa nu, dvs att förlossningen startar på ett så tydligt sätt att jag fattar vad som är på gång.

Hon tyckte dock att vi hädanefter vid varje träff ska göra en undersökning och se om det hänt något med tappen jämfört med gårdagens undersökning. Och det känns bra för mig, då kan jag ha ett LITET hum om det kanske är något på gång.. Även om det för mig som omföderska kan gå väldigt fort från opåverkat till att förlossning är i full gång;)

• septemberbarn08

Mina värkar har känts i själva livmodertappen. Låter helt sjukt kanske men jag har verkligen känt smärtan just där och så har det strålat ut mot ryggen.

Förvärkarna den här gången har också känts på samma ställe så det är väl därför jag blivit så orolig men det verkar ju vara lugnt:)

28dagar kvar till BF och det är nog först nu jag insett att det faktiskt är rätt nära. Jag har ju sett fram emot förlossningen men när jag låg i förlossningsrummet för ctg-kurva i förrgår slog det mig plötsligt "shit! Ungen ska ju verkligen UT också, och det gör ju faktiskt ONT!" :P

Så nu har nervositeten smugit sig på, fast jag är fortfarande väldigt peppad:)

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-02-21 07:31:39 följande:

Glömde. Jag vilar hos mamma ibland, så jävla gött. Det är inte heller mitt i middagar eller så, men jag brukar vara där så många timmar att jag hinner bli trött.

Gud vad jag är trött på att vara gravid nu!!

Jag har ETT par byxor (tights) som är sköna, resten är antingen för hårda och trånga överallt, eller i alla fall för hårda när jag sitter ner. Till och med mina ganska nya jättestora mjukisar. BHarna är också för små. Både i kupa och runt bröstkorgen. Just nu har jag på mig en ärmlös t-shirt som ser helt ok ut när jag är smal och har små bröst, nu ser jag istället ut som en trucker, den spänner över magen och blir lite tältliknande ovanför och under. Man ser också valkar vid armhålorna. Sexigt.

Jag vill inte gå ut och leta sköna preggokläder med 12 dagar till bf!

Jag har svullnat jättemycket också, fingrarna är som små korvar och fötterna som knubbiga bebisfötter. Suck och stön. Jag längtar efter att kunna sova, röra mig, och ha vanliga kläder.

Lider med dig! Jag kan ju fortfarande ha nästan alla mina kläder men jag känner igen känslan av att vara less på gravidkroppen.

Igår fick jag för mig att storstäda hela huset.. väldigt skönt när det var gjort men fy tusan vad ont jag har i fogar, rygg och alla leder nu! Längtar efter att kunna göra något UTAN att det ska göra ont flera dagar efteråt. Städningen resulterade dessutom i en hemsk halsbränna bara för att jag böjt mig ner/fram så många gånger under städandet! Även om man vet att det kommer andra otrevliga grejer när bebis är ute (ont vid toabesök, ömma läckande tuttar, aldrig kunna känna sig "fri", dåligt med sömn osv) så längtar jag ändå efter MIN kropp nu! Fast jag vet att jag kommer gråta floder när graviditet och förlossning är över och jag aldrig mer får uppleva det här!
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-02-21 10:12:47 följande:

Jag storstädar rum för rum. Började med sovrummet och plockade ur alla lådor som jag dammsög och la sedan tillbaka kläderna. Efter det var det tvrummet och så har jag körde jag tvättstugan igår. Idag är det stora badrummet som gäller. Passar på att rensa ut allt som vi inte använder i varje rum (förutom kläderna i sovrummet efter jag inte vet vad som kommer passa sen). 

Sen har jag ett "evighetsprojekt". Maken har ett hobbyrum som det har stått lådor ouppackade i sen vi flyttade i huset i augusti 2013. Jag har roat mig med att plocka upp allt i lådorna och sorterar allt. Kanske ska tillägga att hobbyn är lego (ja, vi har ett rum med bara lego) så det finns massor av bitar att sortera. Eftersom vi har såna mängder är bitarna sorterade efter både färg och storlek. Mycket hann inte maken plocka ihop i samband med flytten som blev väldig snabb. Han hade dessutom en hel del lego som stod som utställning på en legobutik så allt det legot hade han bara lagt ner i banankartonger. Så där finns det att göra. Brukar passa på att lyssna på olika sommar/vinterpratare under tiden :)

Det är alltså till din karl jag ska skicka min legotokige son?;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?