Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Var barnvakt åt mina kompisars 9 månaders i två timmar för att de skulle kunna fixa med renovering båda två . Gick bra förutom att min rygg inte tyckte om att gå framåtböjd så mycket (barnet gillar att träna på att gå) och traskandet uppför trappan för att byta blöja och sen sätta på pyjamas genererade en del sammandragningar. Är imponerad av er som är gravida och har barn sen innan och klarar av att ta hand om dem trots krämpor. Jag tyckte två timmar var fullt tillräckligt trots att barnet var lätthanterligt fram tills hen blev trött. Då funkade bara föräldrarna.

• Trollunge85
    Villhaenbebbe skrev 2015-02-05 11:57:01 följande:

Jag har dom senaste dagarna tyckt att det känns sååååå länge kvar för mig och känt mig riktigt avis på alla här som har BF i början på mars. Även min kollega har fått sin bebeis och två andra från jobbet också. 
    Längtan har blivit helt extrem och veta inte hur jag ska klara mig ända till 28 mars (eller ännuuuuuu längre!!)
    någon fler som har BF i slutet och känner lika?? Känner att det finns en risk att man blir sist i tråden haha..

Jag har den 23:e och förstår vad du menar, speciellt nu när de som har i början av mars kommer in i det här "förlossningen kan starta när som helst från två-tre veckor innan" nu eller i nästa vecka. Nu är ju inte de beräknade 6,5 veckorna som är kvar så himla lång tid men jag är rädd att det kommer gå över tiden (första barnet) och då känns det som att jag istället borde ställa in mig på 8-9 veckor kvar... (och självklart kommer barnet födas på min födelsedag i april )

Men jag har som första mål att ta mig igenom februari. Därefter kommer arbetsbördan troligen minska något (kalendern är iaf ganska tom i mars, undrar varför? :) ) och sen hoppas på det bästa.
  • Trollunge85

Hade en jättebra start på veckan. Lunchade med en kompis på måndagen som var väldigt peppande och positiv vilket gjorde att jag gick runt med mycket positiv energi och därmed var inte min 12-timmars arbetsdag på tisdagen ens lite jobbig. Men idag....
    Har ont nedanför bäckenet i ljumskarna. Har jag haft till och från ett tag men igår så fick jag ont om jag stått stil, suttit, rört mig, ja oavsett vad jag gjort. I morse skulle jag ta på mig trosor och lyfte på benen som resulterade i hugg i ljumskarna och i nederdelen av magen så att jag skrek till. Då kände jag mig totalt värdelös och började gråta och var ledsen över att jag har problem med att ta på mig strumpor och skor, att jag gått upp 15 kg och att folk på jobbet hela veckan påpekat hur stor mage jag har och att jag går som en anka, att mina händer och fötter svullnat och att jag tydligen även börjat snarka så högt så mannen gått och lagt sig i gästrummet. Kände att jag kanske är så stor och kommer föda fram en jättebebis och var arg på mig själv för att jag ätit tre rader marabou choklad i veckan och att jag äter överhuvudtaget. Känner mig känslomässigt utmattad och borde nog inte ha gått till jobbet alls idag men så blev det inte. Ska vara duktig-syndromet som tyvärr inte lägger av trots att det nog hade varit bättre att sjukanmäla sig.

Var hos BM idag på nytt besök (33+3). Tror det var bra för då fick jag veta att mitt magmått låg precis på medelvärdet, jag var inte för stor och ska inte oroa mig för att få ett jättebarn. Anledningen att jag har ont kan vara något muskulärt men efter hennes undersökning så trodde hon mer på att det var fogarna och att min smärta strålade mot ljumskarna. Dessutom hade den lilla börjat sjunka ner med huvudet även om det inte var helt fixerat än så det påverkade också och var säkert anledningen till att jag fick ont i nederdelen av magen i morse. Och det förklarar varför det alltid känns som om det trycker där nere. Inte obehagligt så att jag inte står ut men så att det ofta känns som jag är kissnödig eller någon liknande odefinierbar känsla.

Snart helg!

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-05 22:49:59 följande:
    Min mage är fortsatt väldigt långsam, riktigt jobbigt, men det är bara att härda ut.

Magen brukar ju tömma sig innan förlossning sätter igång sägs det ju, men kanske inte flera veckor innan i så fall.

Om du äter järntabletter kan ju det påverka magen också. En del blir ännu mer förstoppade, som jag, och andra får typ diarré.
    Min mage var bättre med järntabletter än utan konstaterade jag när jag hade ett uppehåll med dem. Men totalt sett väldigt trög mage. 
  • Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2015-02-06 09:15:15 följande:

Hej alla!!

Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterade igår. Jag var helt slut på kvällen när jag kom hem och bara slappade!

Goda nyheter!!

Allt gick jättebra och pluppen ligger nu med huvudet neråt!! Ska in på en extra koll nästa vecka så att han inte vänt sig igen men nu känns det så mycket bättre!

De sa att han är så lång så förmodligen kommer han inte klara av att vända sig igen på egen hand utan borde nu stanna i rätt läge!

Trycket från sidorna är borta och jag sov hela fem timmar i sträck inatt!! Vilket är mer än jag gjort senaste två veckorna!

Så nu sa BM att vi kan gå vidare som vanligt och se fram emot en "vanlig" förlossning.

Jag känner mig enormt lättad då jag verkligen inte vill snittas om det går att undvika!

Tack för era tankar!!

Vad skönt att det gick bra! 
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-06 09:32:46 följande:
    Usch, var inte så hård mot dig själv! Om choklad hjälper upp humöret nu när allt är tungt och jävligt så ÄT det med gott samvete. Herregud, det där kan du ta tag i sen.

Jag fick också konstiga hugg långt ner i magen idag, i mitt fall tror jag det berodde på att bebisen sparkade på nerver.

Snart helg och snart bf, håll ut! :)
    Tussludd skrev 2015-02-06 09:50:35 följande:

Trollunge! Det är inte roligt med en skitdag, men trösten är att de är övergående. Håller med Kpax att du inte borde vara så hård mot dig själv. Det är ju skitjobbigt att vara gravid vissa dagar. Jag har fått dille på glass, för det hjälper lite mot halsbrännan, men nästan 0,5l/dag känns inte så bra... Men jag har gett upp och låter det bli ett senare problem. Så lite choklad som pepp låter inte så farligt. :)

Kram på dig och hoppas du kan vila upp dig i helgen.

Tack så mycket! Jag tror bara jag nådde en gräns för vad jag klarade den här veckan. Choklad är gott och jag tycker generellt att jag är duktig och inte tar för mycket utan mest för att det är gott och för att unna mig något litet när allt annat känns motigt. Då behåller jag min choklad och försöker inte ha så dåligt samvete. Era kommentarer tillsammans med svaret från BM att jag låg precis rätt på min kurva gör att jag känner mig bättre. Tack för att ni finns!

• Trollunge85
    Lavish skrev 2015-02-06 10:23:12 följande:

Trollunge:

Vet inte om det är någon tröst men jag har länge gått och retat mig på detta jävla tjat om hur tjock man är från allt och alla. Tycker faktiskt att det har blivit lite bättre nu precis i slutet, kanske är det mer "okej" att vara jättestor i nionde månaden. 

Men ibland undrar jag om folk har något uppdämt behov av att kommentera hur tjocka/stora andra är som de ser ett gyllene tillfälle att få ta ut när de kommer över en gravid som ju inte "borde" ta illa upp av en massa kommentarer om stor mage.

Vet inte hur många gånger jag varit med om att både kollegor, vänner och familj tycker att det är utmärkt att öppna samtalet när vi ses med att kommentera hur stor min mage är. Sen verkar folk också tro att det för mig är världens mest spännande ämne att prata om hur tjock och tung jag är, något som jag tydligen förväntas vilja diskutera både morgon, middag och kväll. 

Nu tog jag mest chansen att gnälla av mig lite. Oftast är ju kommentarerna välvilliga och positiva även om det är svårt att hålla leendet när någon utropar "Men du är ju stor som ett hus!!! ". Antagligen fattar väl inte folk att man hört det till leda liksom. Eller så gör dom det och bryr sig inte. 

Jo visst är det okej att jag är stor eftersom jag ändå är höggravid. Men varför måste folk kommentera det? Så roligt är det inte att bli kallad tjockis eller bli påmind över att man inte kan rusa fram som förut (eller ens gå normalt utan att verkligen anstränga sig för att göra det).

Jag försöker ta det som att de är vänliga eller bara skämtar med mig men jag föredrar att inte diskutera med allt och alla om att jag gått upp i vikt, att jag inte går som vanligt, att det tar längre tid för mig att gå till fikarummet än alla andra, huruvida jag har massa krämpor som de själva eller deras respektive hade när de var gravida, eller påpekandet som verkar vara favoriten just nu: dra in magen... Det är inte lätt att ta allt som ett skämt hela tiden även om det är det jag försöker visa utåt. Ett leende kan ju alltid hjälpa mig att behålla mitt humör men frågan är om jag inte förvärrar det genom att visa ett yttre som tar det som ett skämt. Blir ju lite som att jag godkänner deras beteende samtidigt som jag inte alls vet hur jag skulle reagera utan att det blir "gravidutbrott" istället för ett konstruktivt bemötande.

Du gör helt rätt i att också gnälla av dig lite Och ja det är trösterikt att höra att fler stör sig på det. 
  • Trollunge85

Ni som haft problem med foglossning, min BM pratade om stödbälte om det skulle bli jobbigt för mig att klara de sista veckorna nu eftersom jag fått betydligt mer ont de sista dagarna och risken finns att smärtan är här för att stanna. Har ni stödbälte? Funkar det? Eller är det bara onödiga pengar?

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-02-06 13:22:12 följande:

nedräkning!!! Haft sista lektionen på min sista arbetsdag! Nu är det bara 10 elevtexter som ska rättas och sedan mina vänner är jag ledig till januari 2016!!!!!!

COUNTDOWN!

Vad skoj! Då kan du fokusera på att vila och att förbereda bebisens ankomst i lugn och ro utan att tänka på jobbet. När hade du beräknad födsel? 
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-06 14:02:56 följande:
    Jag hade ett när jag väntade första barnet. Hade inte lika mycket foglossning då som den här gången men provade ändå. Vet inte om det hjälpte så mycket just mot smärtan men det var rätt skönt ändå att ha något som kunde stötta upp magen lite. Den här gången skulle jag aldrig klara av att ha ett, allt som sitter åt minsta lilla runt magen gör mig spyfärdig.. så tom mammabyxor går bort. "Tur" att jag inte lagt på mig så mycket och kan ha alla gamla vanliga jeans med andra ord;)
    Det är just det här med att sitta åt runt magen som jag kan bli lite skeptisk mot. Jag har inga plagg på mig längre som trycker in så använder bara mammaleggings och mjukisbyxor utan sömmar. Har använt byxor med låg midja men de tryckte in för mycket på mig men det kan säkert bero på att jag nog lagt på mig en del även runt höfterna. Nu har jag inga lågt skurna jeans så jag kan inte testa hur det funkar men det låter skönt att kunna ha sina gamla kläder :)

Får fundera lite till om jag ska satsa på det eller bara stå ut. Jag tror inte det kommer vara något mirakelfix för att kunna gå snabbare t.ex. ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?