Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-01-24 08:03:52 följande:
    Enligt basprogrammet gäller inskrivning, rul, kontroll V 24-25, glukosbelastning V 28-29 och kontroll varannan V från och med V 31-32.

Jag går privat och har därför fått ett besök för att lyssna på hjärtljuden innan rul eftersom jag inte kvalar in på kub och ett besök efter direkt efter rul för att kunna ta upp de tankar som fanns efteråt och kunna diskutera ev avvikelser. Min glukosbelastning togs inte förrän V 30 pga julledigheten så nu efter jul har det blivit varannan vecka.

Huruvida basprogrammet är samma för omföderskor vet jag inte.
    Men jisses tvingar de alla att göra glukosbelastning? Flera timmar på en brits verkar ju vansinnigt om man är frisk för övrigt. Här kollar de bara sockret, glukosbelastning görs bara om man hamnar i riskzonen.
  • Skumbollen

Här är det ingen som klappar på magen, när jag väntade sonen klappade en bekant till familjen på magen när jag var i vecka 20 typ och bara kände mig fet och trött, jag tog ilsket tag i hennes bröst och sa hej på dig med... Ryktet spred sig sen dess är alla noga med att fråga om de får känna :D

• Skumbollen

Jag fick lite bristningar när jag väntade sonen, tio dagar innan han kom dök de upp... Det var surt, jag hade liksom redan räknat hem segern

• Skumbollen
    snö 81 skrev 2015-01-26 09:03:44 följande:

Det som är lite roligt med alla dessa gratisboxar är att jag nu har två normalstora förpackningar våtservetter, plus en liten förpackning. Och jag som inte ens använder våtservetter vid blöjbyte ;)

Får spara till bebisen är typ ett år eller två, då kan jag tycka att våtservetter är ok när man ute på vift.

Våtservetter är annars grymma fläckborttagare, tar rödvin på sofftyg och sminkfläckar på kragar :) just därför använder vi dem inte heller på hud... Jag menar, knappt så vanish tar rödvin ju, vad har de i de där servetterna egentligen?
  • Skumbollen
    Misty W skrev 2015-01-29 19:02:19 följande:
    Grymt! Jag önskar att jag kunde sy. Har fått för mig att jag måste ha ett babynest denna gången. Har inte haft med dom 2 andra barnen, men nu har jag helt snöat in mig. Varför har man det? Alltså mer än att det blir mindre plats för dom så att dom känner sig lite mer trygga efter 9 månader i magen?
    Vi låg ju på sjukhus första månaderna med sonen och där bäddade de alltid ett nest till de små genom att ta ett påslakan eller en filt och rullade på längden. Sen la de korven som ett U i sängen och sen ett örngott ett mindre filt ovanpå. Denna variant blir ju mer hygienisk men barnen blir ju inte lika mobila som i ett babynest :) men funkar ju om man inte kan sy iaf. :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2015-02-02 14:00:41 följande:
    Örontermometer rekommenderas inte till små bebisar då den inte kan komma åt ordentligt bra för att ge en rättvisande temp. Enbart rektaltermometrar gör det till nyfödda.
    För att inte tala om hur bra termometern är när de små liven har svårt att bajsa själva. :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-02-02 14:23:03 följande:

Vad många som ska ha Pampers! Jag trodde Libero var bäst på småttingar, i alla fall flickor (har hört att de ibland läcker på pojkar).

Vi får väl prova båda här hemma :)

Usch, vi har aldrig gillat Pampers, pojken fick röd rumpa och vi fick hantera läckande blöjor:/ så vi är pro-libero :) har aldrig haft problem med något där :)
  • Skumbollen
    Misty W skrev 2015-02-02 19:47:01 följande:
    Fantastiskt, då kan dom växa till sig lite till.

Nu kommer det en fråga till ;) pysventil? Är det något ni köpt?
    Vi hade pysventil förra gången, absolut ett bra hjälpmedel om man inte känner sig bekväm med att tempa ut magontet. Jag gillade termometern bäst medan maken som var lite mer rädd att skada vår son på något sätt använde hellre pysventilen.
  • Skumbollen
    Sooli skrev 2015-02-03 08:44:56 följande:

Det där med blöjor är svårt. Är det någon som har erfarenhet av tygblöjor?

Vi tänkte köra på ekologisk olivolja till barnet vid tvätt och blöjbyten. Bebisar har så tunn hy att kemikalier kan komma in i blodet så tvättservetter kommer vi ej att använda. Mannen testade och göra egna vilket funkade bra.

Angående molande värk. Min BM tycker att det är värt och kolla upp om man är osäker för det kan vara urinvägsinfektion.

Är inte olivolja lite starkt också? Trodde man skulle köra typ rapsolja... Har ingen källa på detta och vet inte vad jag fått det ifrån dock :)
  • Skumbollen
    KarinIngrid skrev 2015-02-04 09:08:47 följande:

Min plupp ligger fast på tvären!
    huvudet inkilat på ena sidan av magen under revbenen och fötterna på andra sidan, det är helt tomt nedåt i magen.
    Jag känner hur han sträcker på sig så det spjärnar i magen och det känns som att han är på väg ut genom sidan!
    Ska på vändningsförsök och är sjukt nervös och livrädd!!

Någon som har några lugnande historier att berätta om ?

Eller erfarenheter kring vändningsförsök över huvudet taget?

BM sa att fötterna/rumpan ner kan ju gå att föda normalt ändå men på tvären är ju omöjligt så lyckas de inte vända honom så blir det snitt.
    Jag är livrädd för det.

Så har jag läst lite om vändningsförsök och blev inte så uppmuntrad av det heller, det är tydligen lite lättare att vända dem om de ligger upp och ner på fel håll men inte så vanligt att de lyckas när de har kilat fast sig på tvären.
    Läste också att de kan råka starta förlossningen under vändningsförsöket och att man alltså ska ha bbväska och partner med sig och redo att bebisen kan komma!!!

Ska in imorgon är så nervös nu!

Men vilken buse! Min systers pojk kilade in sig i rent tvärläge i höstas. I Varberg sa de till henne att de inte ens försökte vända barn som låg så för att de i princip aldrig gick. Så det blev kejsarsnitt för henne. Det kanske inte var det du ville höra precis dock. Det kanske är olika hur mycket på tvären man kan ligga. Hoppas det går bra för dig.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?