• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-15 20:58:08 följande:

Jag får bara höra "vart har du gömt ungen egentligen?" vilket inte heller är så kul när man själv tycker att man har en fin mage man vill visa upp:(

Handlar alltid i samma mataffär och tydligen har inte ens de som jobbar där märkt att jag är gravid än.. lite trist faktiskt:(

Har inte heller så stor mage, men det syns tydligt att jag är gravid iaf. Det jobbiga är att svägerskan också är gravid och det skiljer 3 dagar(!!) mellan oss, så får ständigt höra jämförelser mellan oss... Är rätt trött på det, och gissar att det kommer fortsätta när ungarna är här (jämföra allt mellan ungarna, vikt, längd, krypa, gå, prata osv.......)
  • ebe91

Jag har också bäddat spjälsängen idag! Eller, egentligen bäddade jag den förra veckan, men var inte nöjd med spjälskyddet jag fått ärva av min syster (tyckte det var för lågt) så beställde ett högre som jag precis hämtat ut och bäddat om - så nu känner jag mig färdig. Vagnen körde jag dessutom ner i förrådet så slipper den stå o ta plats... Det enda jag nu inte har färdigt helt är skötbordet, beställde en byrå med skötbords-tillsats uppe på, men då den kom för en månad sen var varenda del på tillsaten kantstött, så efter otaliga telefonsamtal till företaget fick jag i fredags mail om att tillsatsen ska skickas denna vecka, så nu väntar jag bara på att den ska komma. Men själva byrådelen är ju ihopbyggd och fylld med allt som (jag tror) behövs. Har 11 dagar kvar till bf idag, känns märkligt! Men kan ju också bli om 1 månad, beroende på när bebis väljer att komma :)

• ebe91
    Misty W skrev 2015-02-16 15:35:43 följande:

Ser att ni börjar baka..

Har ni tänkt att fixa fika ill gästerna efter babyn kommit eller är ni bullmammor av naturen som alltid har massa gott i frysen? Vad är smidigt att baka & frysa?

Nån som har ett gott och smidigt brödrecept att dela med sig av?

Kommer ni även att förbereda mat som ni fryser in? Vilka maträtter kommer ni att laga?

Jag är så arg på min mini frys för jag kan inte änns storhandla för mer än en vecka i taget.

Men får väl be om att få hyra en hylla i svärmor och i mammas frysar :)

Jag brukar ofta ha något i frysen, men då min sambo äääälskar fikabröd brukar jag endast ha lite åt gången för då äter han inte upp det direkt... Nu efter jul har jag dock bakat mer och börjat fylla frysen, och förbjudit sambon att äta av bjud-fikat ;) har bakat bullar, choclate chip coockies o dumlekakor. Ska försöka göra chokladbollar o drömrulltårta i veckan (dessa glutenfria) o sen får det räcka ;) har även gjort lite matlådor o fyllt frysen med (köttfärssås, hemmagjord pizza, pajer, lasagne, biffar/köttbullar), så frysen börjar bli rätt full men än finns det lite plats över :)
  • ebe91
    Misty W skrev 2015-02-16 15:59:24 följande:
    Haha, jag förstår din sambo ;)

Jag brukar baka, men allt måste typ ätas upp direkt eftersom frysen sviker.

Kan du frysa allt du bakat?
    Jo, brukar nästan bara baka sånt som går att frysa in om jag inte bakar för typ ett födelsedagskalas (tårtor etc).. Sen går ju mycket att göra nästan helt klart o frysa in, o sen kanske vispa grädden när det ska serveras :) när jag gör vanlig rulltårta brukar jag ofta ha en klick grädde på, så det fixar jag när det ska ätas :) önskar mig dock en frysbox också, men då vi bor i en 2a finns inte direkt platsen för den just nu ;) o vi har en fullstor frys, så borde väl egentligen klara oss på den...
  • ebe91
    Misty W skrev 2015-02-16 17:59:07 följande:
    är vi flytta in här så va kylen/frysen sönder och eftersom vi skulle renovera om köket så köpte vi en billig kyl/frys. Men nu 3år senare utan renovering så är jag less på minifrysen.

Då ska jag klura ut vad jag ska baka och så får vi låna lite plats.

Kanelbullar, vaniljbullar ska jag ha iallafall. Sen får jag väl baka småkakor ;) eller kanske inte är så smart, jag skulle ju övergå till nyttigheter efter snittet ;) fast på en eller två veckor hinner jag nog äta upp allt med lite fika gäster ;)

Jo det gör jag! Och kärleksmums.. Nä nu blev jag sugen på allt möjligt. Får nog rådfråga med familjen innan jag bestämmer mig ;)
    Haha allt prat om fika gjorde mig så baksugen så gjorde lite kolasnittar nu efter middagen ;) frågade min sambo efter vi käkat middagen om vi skulle göra ngt speciellt ikväll, men han ville bara vara hemma så då sa jag "men bra, då bakar jag lite!" Fick ett muttrande svar tillbaka "vad är det för idé o baka när man ändå inte får äta av det..." Hahah, kanske har varit lite väl hård mot han med bjud-fikat ;)

Ang att man kanske kommer få fika av besöket.. Är 100% säker på att ingen i min närhet kommer ta med sig fika, i vår umgängeskrets finns det mest singlar i 21-23 års ålder och tror ingen av dom ens vet hur man gör chokladbollar :D och i både min o sambons släkt är det oftast jag som står för fikabrödet, då de flesta av dom tom köper fika då det är kalas etc... men är ju värt o tänka på så man slipper leva på sötsaker efter förlossningen (tror dock min sambo skulle vara glad :D)!
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-02-17 20:33:36 följande:

Hejsan hoppsan :) Malin heter jag och har bf 12 mars. Har en dotter som är född feb -13.

Var hos bm idag och allt såg bra ut. Lite höjt blodtryck bara.

Ang det med blodgrupperingen så ska du ha det pappret med dig för att det ska vara ännu tydligare för barnmorskan. Det är väldigt viktigt!

Slänger med en bild på dagens mage :)

phpr3uj7m73144.jpg

Välkommen!

Jag har 10 dagar kvar till bf o jag har då inte fått ngt papper..? Ska till bm nästa gång om 6 dagar.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-02-18 15:04:55 följande:
    Välkommen!

Vi bor ju "rätt nära" varandra då, jag bor i Luleå :)

Vid båda mina graviditeter har bebisarna lagt sig med huvudet neråt vid v.27-28. Men jag har flera vänner som har lyckade vändningsförsök eller bebisar som har vänt sig själv i sista sekunden.
    Då bor vi också rätt nära då jag bor i Boden! :)
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-02-18 21:22:03 följande:

En fundering. Min barnmorska sa att de kollar inte hur barnet ligger innan v 35 (räknar bara hela veckor så det blir v 36 i min räkning). Detta för att innan dess finns chans att barnet vänder sig igen och det då kan skapa stress hos föräldrarna. Så även om hon känt hur barnet legat innan den veckan har hon alltså inte sagt något till oss . Men jag förstår det som att det  där verkar variera från barnmorska till barnmorska eller kanske är det olika beroende på län? När fick ni först höra hur barnet låg?  :)

Min bm har kollat åt vilket håll bebis ligger sen v28+, o sen om den varit rörlig/ruckbar/fixerad. Men hon sa att det viktiga var hur bebis låg v35+, för efter det är det sällan den vänder sig om den då legat med huvudet neråt (vilket min bebis gjort hela tiden).
  • ebe91

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-02-19 20:51:04 följande:
    Nej jag skulle inte kalla det för gravidnojig. Skulle bli jätteupprörd om någon annan meddelar på Facebook att vi fått barn. Det är ju helt upp till föräldrarna när de vill meddela något sådant. Vi kommer ju berätta för föräldrar och syskon så snart som möjligt efter födseln men resten av världen (fb) tar vi gärna efter vi själva kommit i fas och det vet man inte när det sker.

Men jag har sett folk lägga upp statusar om att de blivi morbror eller liknande utan att jag vet om föräldrarna har hunnit uppdatera själva så det är möjligt att jag också har fel uppfattning om att det ska vara upp till föräldrarna.
    Skönt att ni håller med mig, för tog faktiskt riktigt illa upp.. I bilen på vägen hem muttrade jag till sambon att svärmor inte ens behöver få veta när vi fött om hon inte kan hålla sig, haha :) hennes ursäkt var för övrigt att vi inte har samma vänner på facebook, men om ngn gillar statusen sprids den ju oså, sen har hon de flesta av min sambos barndomsvänner på facebook (som fortfarande är sambons närmaste vänner).
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?