Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har ansökt om havandeskapspenning från slutet av januari och hade en hel del semesterdagar kvar att ta ut (tackar mig själv för att jag snålade i sommar) så jag går hem 20e december och har sedan 7 pass kvar att jobba i januari. Jobbar heltid inom hemtjänsten och just nu har vi ganska tungt så det känns skönt att få vara hemma.

Tyvärr är jag inne på andra veckan med sjukskrivning nu och är sjukskriven fram tills semestern, jag som hade hoppats på att stå ut sista veckorna. Dagarna går ju inte direkt snabbare nu och även om jag känner att det är skönt att slippa stressen och alla tunga lyft så hade jag hellre jobbat fram till jul! Men men, det blir inte alltid som man planerat.

• septemberbarn08
    JhjärtaK skrev 2014-11-21 08:22:33 följande:

Haha, nu börjar jag ju fundera på vilken ort det är . Dorothea, Vilhelmina, London, Paris? Finns så många att välja mellan ju!

Personligen tycker jag både Dorothea och Vilhelmina är jättefina namn om än lite långa. Det blir kortare namn på våra tjejer och i andranamn kommer de att döpas efter farmor och gammelfarmor och i tredjenamn efter min syster och mamma troligtvis.

Jag råkar ju faktiskt bo i just Dorotea.. åtminstone bokstaven H kan ni skippa så blir det ju iaf liiite kortare;)

Håller dock med om att det är ett fint namn! "Synd" att vi bor här och inte "kan" välja det namnet:)
  • septemberbarn08

Usch! Haft småblödningar sen igår förmiddag.. hatar att det aldrig kan få kännas helt bra den här graviditeten.

Pratat med barnmorskan som bad mig ringa gyn. Dom tyckte det var onödigt att åka ända dit (har 14mil till gyn/förlossning) så nu ska jag försöka få tag i barnmorskan igen och åka dit på en koll först och främst! Är hon minsta lilla osäker blir det att åka vidare i alla fall:(

• septemberbarn08
    JhjärtaK skrev 2014-11-25 11:22:36 följande:

Usch så jobbigt. Vilken vecka är du i?

V23+2 idag. Allt gick bra men var blödningen kommer ifrån kunde hon inte avgöra. Nu är det vila som gäller ett par dagar för att se att det slutar, annars måste vi förstås åka in direkt.

Skönt att höra lilla hjärtat slå iaf, även om jag känner tydliga sparkar hela dagarna:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2014-11-30 09:07:49 följande:

Åh, en sån vill jag också sy!

Jag har hittat mönster till babynest hos samma tjej. Min mamma ska hjälpa mig med det. Hon sydde typ alla kläder när jag var liten så hon är duktig. Men hos mig missades den genen tror jag ;)

Jag har också hittat nåt mönster på babynest men jag tror jag skippar det med mitt tålamod. Finns en tjej i grannkommunen som syr och säljer såna och skulle jag beställa grejer och sy en egen skulle jag tjäna typ 40kr på det så det känns inte värt att ödsla energi och humör på det haha;)

Filten däremot ska jag sy bara jag hittar nåt tyg jag vill ha. Istället för att köpa fleecetyg köpte jag en helvit fleecepläd till insidan. Blev betydligt billigare och sambon är nog nöjd för varje krona jag sparar in med tanke på att jag handlat som en galning i övrigt:P
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2014-11-30 11:16:43 följande:

Jag ska också leta en helt vanlig filt till insidan. Vi har några IKEAfiltar i fleece, men mannen tyckte att vi väl skulle ha nåt finare ;) Ska försöka hitta en filt som är lite mörkare som inte blir lika lätt smutssolkigt.

Men det jag funderar är om man kan köpa sånt där fint stretchigt bomullstyg som man typ syr mössor av. Eller om man måste ha ett ett vanligt bomullstyg som inte är stretchigt?!

Vi bor ju i en håla med två mataffärer så filten jag fick tag på fanns i vitt, blått och rött.. inte mycket att välja mellan alltså. Annars skulle jag också valt en mörkare:)

Är också fundersam på vilket bomullstyg man ska ha. Någon som vet vad som kan tänkas bli bäst på utsidan av en filt?
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2014-11-30 21:28:28 följande:

Ett stycke babywrap klart! Tog ca 1 timme att bli klar med själva wrapen, men hål för bälte är inte gjorda ännu för vi har inget babyskydd än.

Till och med jag klarade av det ;)

Vad använde du för tyg till utsidan? :)
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2014-12-02 14:48:02 följande:

Här är det en bra dag, som börjat oroligt. Stod å baka till sent på kvällen igår sen städa jag undan och var inte klar fören mot 1. Efter alla kvällsbestyr då skulle jag gå å lägga mig och det fullkomligt rinner ner för benen. Helt säker på att det är fostervatten, eftersom jag torkade upp med hushållspapper och det var rejält mycket och helt vattnigt. så ringde in i morse och fick komma in.

Dom kollade med ultraljud, både på magen och vul och allt var stängt, mycket fostervatten, sen mätte hon och kollade allt annat på samma gång noga :) Så fick se min lilla bebis en extra gång nu :) och en bild fick jag också

Slutsats, Sjukt hur vattniga flytningar kan bli! och vilken mängd. Man slutar aldrig förvånas över hur konstig kroppen är då man är gravid :)

Jag hade likadant i v 16.. Hade jobbat kväll och när jag duschade sen var det något som rann efter benen så fort jag rörde mig. Fick åka in till gyn då och dom kom fram till samma som för dig. Hade verkligen ställt in mig på att det var kört så jag var sååå lättad! Har haft likadant en gång till för tre veckor sedan men inte lika mycket.

Kändes jättefånigt att åka till gyn för "lite" flytningar men läkaren som gjorde undersökningen sa att vi gjort helt rätt och att om vi inte gjort ett UL precis innan och sett att det var fullt med fostervatten hade han också trott att det var det som rann.
  • septemberbarn08
    niobit skrev 2014-12-03 16:25:41 följande:

Jag gick inte heller ner ett endaste gram av amningen. Räknar med att det inte blir så den här gången heller. Fick göra det jobbet själv ;)

snö 81 skrev 2014-12-03 16:19:27 följande:

Det här med viktuppgång och viktnedgång är rätt intressant. Ser att flera skriver om amning och viktnedgång.

Jag hade inbillat mig att jag skulle tappa allt av att amma, min mamma hade ju gjort det och såklart skulle ju jag också det!

Gick inte ner ett gram av att amma, snacka om att jag blev besviken :)

Haha här har det varit tvärtom. Med första barnet ammade jag 7v och gick ner alla graviditetskilon på typ en månad. Andra barnet ammades inte iofs men då försvann alla kilon plus lite till på 6 dagar.

Den här gången hoppas jag verkligen på att få behålla lite kilon efter förlossningen (har typ 16 i BMI annars, ofrivilligt). Ser ju mörkt ut dock när jag mår som en påse skit och hittills inte gått upp så mycket:P
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?