Inlägg från: Kurona |Visa alla inlägg
  • Kurona

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-21 23:29:23 följande:
    Äh, jag tycker vi skyller på det ändå.

Jag köpte mina första gravidkläder idag - ett par (för korta) leggings från hm. Gjorde en upptäckt - alla mammabyxor där är gjorda för medellånga kvinnor. Jag är 177 cm med väldigt långa ben - inte hm Mama style. Det verkar bli strumpbyxor och kjol i ett halvår. Inte ens XL var långt nog, men definitivt på tok för brett. Någon som har tips på långa gravidbyxor???
    Mamalicious har sjukt bra mammakläder och mammajeans, jag är också 177 lång och har långa ben, deras är mycket längre än h&ms har provat båda :)
  • Kurona

Hade vårat KUB ultraljud idag. Det var en frisk liten bebis som hade låg risk för alla kromosomavvikelser. Den vinkade och snurrade runt som en liten virvelvind. 

Blev framflyttad en dag till den 31/3 istället för den 30/3. Barnmorskan sa även att livmodern nådde ända upp till naveln. Är i vecka 13 (12+5) idag. 

• Kurona

Kul med några yngre här :) Jag är ju 22 år och väntar barn nummer två :) fick sonen när jag var 20 :)

Tussludd: Man känner sig lätt som en elefant fastän man kanske tillochmed gått ner. Jag vågar inte heller vågen. 

• Kurona
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:48:56 följande:
    För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?

Vi sitter just nu i det här klistret vi med. Men vi kommer välja en Emmaljunga Double Viking. Har läst många recensioner och det är den som är den absolut rymligaste i sittdelen och vår 22 månaders är redan 98 cm lång och väger 14 kg, så vi hade "tyvärr" inget val. Kollade också på Kronan syskon och Bugaboo Donkey, men Vikingen vinner i alla kategorier när det gäller våra krav, har dessutom en bekant som verkligen rekommenderade den till mig, hon var jättenöjd med sin, och hon tyckte också att donkeyn var lite trång.

Kolla in de här länkarna, jättebra recensioner, gäller även er som är ute efter singelvagnar! 

www.barnvagnsblogg.com/

ombarnvagnar.com/

• Kurona
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 21:04:29 följande:
    Jag har en bekant som köpte donkey som syskonvagn 2012 och hon är så missnöjd. Den knarrar och suffleten på liggdelen är för kort. Och inte alls värd pengarna enligt henne. Så den har jag inte ens i tanken längre. Vikingen känns som bästa vagnen, den med lufthjul vill jag ha.
    Jo jag känner också att det är många som klagar på den, dessutom så kostar den ju en förmögenhet, en double viking med en sittdel+ en liggdel går ju på mellan 8000-9000 kr, minns inte riktigt priset. 
  • Kurona
    Teresiat skrev 2014-10-14 07:15:07 följande:

Jag har en fråga! Åkpåse till vagn. Hur många månader är bäbisen för att ligga i en sådan innan bäbis blir för stor? Den jag kikat på är 110 cm lång...

De brukar inte växa ur åkpåsar, min son är vääääldigt lång för sin ålder, 22 månader gammal och 98 cm lång. Men de flesta barn kan sitta i en åkpåse så länge de kan sitta bra i en sittdel :) Min son föddes i december också, så vi hade mycket nytta av åkpåse. Men det kan vara bra att inte ha en för varm åkpåse, för då kan inte bebisen ha så mycket kläder på sig, och man vill ju gärna kunna ta upp dem några minuter utan att de förfryser. I mars så bör ju kylan vara övergående också. 
  • Kurona
    Evening primrose skrev 2014-10-15 20:27:17 följande:

Sommsrstad

Har Trygghansas barnförsäkring, anses bäst.

Hade deras gratis gravidförsäkring sist men ska ta betalvarianten nu, som du säger. Billigt i jämförelse med vad som kan hända.

Har också hört att trygg hansas ska vara bäst, hade betalversionen av IF när vi väntade sonen, men blir nog Trygg Hansa den här gången, kör på betalversionen där med.
  • Kurona
    Sooli skrev 2014-12-08 10:25:47 följande:

Idag var jag hos BM. Kändes som evigheter sedan! Är i v.25 (24+1) och ligger +4k. Kändes skönt att allt såg bra ut. Så underbart det var att få höra hjärtljuden för första gången! Idag kommer vi slå till på vagn och babyskydd tänkte vi. Börjar bli så verkligt nu. Nu går mitt huvud på högvarv och funderingar på vad som behövs köpa. En dum fråga kanske men var köper man sådana där ilägg om brösten börjar läcka? Apoteket?

Fin mage!!

Amningsinlägg finns att köpa både på apoteket och liknande och i vanliga mataffärer. Oftast brukar de vara billigare på mataffärer, jag använde natusans inlägg när jag ammade sonen och de köpte jag på citygross för det mesta. 

Imorgon ska jag till BM, för första gången sedan inskrivningen :)
  • Kurona
    Nixe skrev 2014-12-18 11:49:12 följande:

Alltså hur är det egentligen med klädstorlekar? Har frågat runt lite men alla säger olika. Vissas barn hade typ stl 56 i en vecka och sen 62 direkt men frågar man vidare så hade ju de barnen en födelsevikt över 4500g. Vad har en normalstor bebis? Vet att det ju är individuellt men växer de verkligen så snabbt att en hel storlek går åt på bara en endaste vecka? Jag ser ju nästan bara pyttebebisar på dagarna så jag är väl lite skadad men jag tycker 56 ser jättestort ut? Både min sambo och jag vägde mellan 3-3,5 kg när vi föddes så jag har lite antagit att vår bebis borde hamna där någonstans så länge man inte utvecklar graviditetsdiabetes eller så. Har en annan vän som använde stl 50 i typ sex-åtta veckor och hennes son var normalstor och vägde 3300. Han har precis slutat kunna ha byxor i 56 och är sex månader gammal. Aaah vad svårt detta är! Är inte ett dugg sugen på att behöva shoppa just när bebis är född och vill heller inte att stackarn ska behöva bada i gigantiska kläder i början men vad är egentligen normalt? Har kollat lite trådar i ämnet men även dör framkommer ju att de som knappt hade 50 och 56 visst vägde över fem kilo vid födseln så..ja... Någon med koll?

Vanligast är nog att barnet kan ha 50/56 i någon/några månader. Min son är och har alltid varit en bjässe däremot. Han hade 50 i en vecka, 56 i en och en halv, samma med 62 och 68 hade han i en månad. När han föddes så vägde han 3815 och var 54 cm lång, då satt 50 riktigt bra på honom, så om han inte skulle ha växt så fort så hade han nog haft den storleken ett tag. 

En kompis son har precis börjat ha 62, han blir 4 månader om några dagar. Han vägde 3000g och var 50 lång, nu när han är fyra månader så väger han runt 5000g :)

• Kurona
    Nixe skrev 2014-12-18 12:29:05 följande:
    Har nu lite kläder i 50 och 56 så det finns lite iaf men jag börjar mest ledsna på alla som måste påpeka flera gånger att jag inte kommer hinna använda ngt aaaalls och stt ungen kommer ha 62 redan efter några dagar typ. Nätshoppa kan man ju iofs (kan inte skicka en släkting, jag är en sån där jobbig en som vill välja själv, haha) men tänker bara att jag inte vill behöva tänka på sånt den första tiden :) Min bror var tydligen 54 lång när han föddes men drunknade ändå i 50 så det verkar ju omöjligt att gissa detta, typiskt :p Så mkt tycker jag ju inte att jag har köpt men andra kanske tycker jag har gått helt bananas, haha. Har ju fått en del också. Efter en liten inventering har jag:

Två pyjamaser i stl 44. Dom lär väl inte direkt användas men de fick jag. Donerar dom gärna till dig om min är för tjock ;)

I stl 50:

En pyjamas

Två par byxor

Tre bodys

Tre onsies (såna långärmade och långbenta dräkter)

I stl 56:

En overall

Fem pyjamaser (väldigt populära presenter har jag insett men de kan man väl kanske använda som onsies också?)

Fyra par byxor

Två onsies

Och sen 9 par strumpor i blandade storlekar och ett set med byxa och tröja i 62. Är detta verkligen heeelt crazy?

Tänker be folk att inte ge ngt mindre än 62 från och med nu men jag tittar liksom på kläderna och kan inte tänka mig att en nyfödd inte ska få plats? Hur stora barn får folk? Är normalstorleken närmare fem kilo numera? :p

Du har definitivt inte köpt för mycket, det är väldigt få som plöjer igenom storlekar som min son gjorde. 

Normalt är att man har 56 i en/två månader. Det du har köpt klarar du dig definitivt med, och behöver du mer så kan du köpa mer efter. 

• Kurona
    snö 81 skrev 2014-12-19 10:42:47 följande:
    Det verkar lite som att alla är förlossningsrädda nu för tiden, är väl kanske därför snittstatistiken ökar så mycket.

Jag var fruktansvärt rädd att bebisen skulle dö i magen när jag väntade dottern, jag var rädd för själva graviditeten, men förlossningen var jag inte alls rädd för. Hur kunde jag vara rädd för något jag aldrig varit med om tidigare.

Nu känner jag mig i så fall mer rädd eftersom jag vet vad jag har framför mig, hur ont det gör och sådär. Men samtidigt skulle jag bli hemskt besviken om jag var tvungen att smittas av någon anledning.

Jo väldigt många verkar vara rädda nu för tiden, jag förstår inte alls deras rädsla, vi har sån galet bra sjukvård i Sverige! 

Jag var precis som dig när jag väntade sonen, inte det minsta rädd jag såg fram emot det faktiskt!

Snitt behöver inte vara bättre än att föda vaginalt, vilket många verkar tro. Jag blev akutsnittad på grund av att min son hade syrebrist, han hade navelsträngen fyra varv runt halsen och lyckats knyta en knut på den. Jag hade värkar i tio timmar innan jag rullades ner till operationssalen. 

Mitt snitt var knappast smärtfritt. Jag var sängliggande i två dygn efter då jag förlorat så mycket blod och när jag väl fick hjälp att ta mig upp så förlorade jag ännu mer blod och höll på att svimma. Sen så tog läkningen rätt så lång tid och det var hemskt besvärligt. 

Maken fick hämta mat åt mig medan jag låg i sängen och hade ont i hela kroppen för att jag inte kunde ta mig ur den, då berättade han om andra par som han hade sett komma från förlossningen och de mammorna var redan uppe och gick, medan jag enbart kunde lämna rummet i rullstol. Vi blev kvar i fem dygn på BB. 

Det jag försöker förmedla är att det finns skräckhistorier om båda sätten, men folk verkar tro att snitt är mycket smidigare. Jag hoppas verkligen att jag får föda naturligt den här gången, värkarna var smärtsamma men otroligt häftiga! Att få barn är det häftigaste jag har varit med om. 

Man blir så otroligt stark under en förlossning! Se fram emot den, var inte rädda, ni får ju träffa era små bebisar efter allt svettande och alla tårar! 

• Kurona
    JhjärtaK skrev 2015-01-07 10:34:54 följande:

Usch, jag börjar nojja över att vara ifrån dottern under bb-tiden . Jag har inte varit ifrån henne mer än ett drygt dygn tillsammans med min man. När mannen varit hemma har jag varit borta i fem dagar som mest. Känns så himla jobbigt när vi dessutom inte har någon klockren barnvakt till henne.

Någon mer än jag som oroar sig över bb-tiden mtp syskon?

Jag är också nervös för detta, vår son är 2 år gammal och han har bara sovit borta en gång, det var på vårat bröllop, annars så har han nästan aldrig haft barnvakt, har aldrig varit ifrån han i mer än tolv timmar, hämtade han direkt på morgonen efter bröllopet. Hoppas på en snabb och smidig förlossning så maken kan åka hem och vara med honom iallafall, även om mormor och morfar är jättebra med honom så är jag jättenervös. 

Tre kvällar har han annars haft barnvakt, sist nu på juldagen då maken och jag gick på bio. Men då har vi nattat honom vi nästan varje gång och sen gått när han somnat. Konstigt att missa vakentid med honom. 
  • Kurona
    sommarstad skrev 2015-01-12 21:40:36 följande:

På torsdag så ska jag och maken på visning på förlossningen. Känns superbra att man får komma dit innan och titta. Jag som tillhör Örebro län får välja mellan Karlskoga och Örebro. Nu så bor vi i Karlskoga och därmed bestämt oss för just Karlskoga för det ä bara 10 min dit istället för 30-40 min till Örebro. Har pratat med några som ganska nyligen fött i Karlskoga och de har bara lovord att säga. Det ska vara mycket mer familjärt än vad Örebro är. Det finns även en annan möjlighet att stanna längre i bb i Karlskoga än i Örebro. Så jag är lite taggad faktiskt.Glad

Sedan har jag även bokat in tid för amningskurs men den kursen som skulle vara nu i januari blev inställd så istället får vi gå den 19/2. Så om bebisen har bråttom ut så hinner vi kanske inte gå kursen Tungan ute Jag hört att man får stor hjälp med amningen på BB i Karlskoga så egentligen kanske kursen är onödig men känns bar att få gå den tillsammans med maken eftersom han missade föräldrakursen Glad

Jag har fött i karlskoga och de är toppen där, man får jättemycket hjälp med amningen :) 

Finns det amningskurser och sånt i örebro län? :O Har letat som en tok efter sånt, men inte hittat något. 

• Kurona
    Lejonhierta skrev 2015-01-13 16:28:53 följande:

Hmm alla är vi olika. Jag har skiter i allt vad salvor heter och använder bröstmjölk, både att smörja såriga bröstvårtor med som får lufttorka innan dem packeteras in i bh igen liksom att det fungerar ganska bra på röd stjärt också. Har fungerat på fyra ungar innan så vill nog tro att det ska funka nu med.

Till badvattnet använder jag en skvätt olivolja från köket..

På mig funkade det inte alls med bröstmjölk, lufttorka var också helt omöjligt då det rann hela tiden och jag blev genomblöt om jag inte hade bh på mig dygnet runt. Det enda som funkade var Purelan, utan den hade jag konstant såriga bröstvårtor de första veckorna. Man behöver inte tre miljoner salvor, men en till stjärten och en till bröstvårtorna, kommer vi köra på. :)

Sen så har vi använt babyolja i badet också, använder det fortfarande till vår tvååring, har i det efter att vi tvättat hans hår, för han har extremt torr hud och behöver de där dropparna än.  
  • Kurona
    septemberbarn08 skrev 2015-01-28 11:53:14 följande:

Måste förresten fråga hur det varit för er andra vars slempropp gått någon gång, har den alltid varit blodig?

Med första barnet gick den samma dag som han föddes och då var den lite blodstrimmig. Med andra barnet gick den förmodligen i samband med förlossningen, jag märkte inte av det iaf.

Både igår och i förrgår har det kommit en klump, på tok för tjock och slemmig för att jag ska kunna tro att det bara är flytning, men den har varit helt vit/genomskinlig och inte minsta lilla blodblandad. Kan det vara slemproppen ändå?

Min slempropp gick vid två tillfällen förra graviditeten, en gång två veckor innan förlossningen släppte en liten bit, sen dagen innan förlossningen släppte massa stora bitar av slemproppen under hela dagen. Ingen var blodstrimmig utan den var mer vit/genomskinlig och riktigt slemmig. Som jell-o fast kladdig. 
  • Kurona
    snö 81 skrev 2015-02-16 14:01:04 följande:
    Oj, vad du har hunnit med mycket!!

När det gäller att sova i er säng så är det ju helt och hållet ni som bestämmer det.

När jag låg på BB med dottern sov hon hur bra som helst plastbaljan, när vi sen kom hem tyckte jag att spjälsängen kändes så stor att jag lade henne i vår säng, men det fick jag sota för sen. Ett barn som vänjer sig att sova mellan mamma och pappa trivs inte direkt toppen i egen säng sen :)

Denna bebis kommer få sova i egen säng från dag 1 och vi har köpt vagga och spjälsäng + ett babynest.

Härligt att vara ledig! Jag har ju gjort tvärt om och idag gått tillbaka till jobb efter två månaders sjukskrivning. Jobbar halvtid, 8-12, och redan kl 11 hade jag ordentlig huvudvärk så nu ligger jag nerbäddad i sängen :(

Vill bara flika i med en kommentar, vår tvååring har inga problem med att sova i egen säng och han sov hos oss nästan hela tiden tills han var ett halvår gammal, sen så började han lite smått sova i spjälsängen i vårat rum, sen flyttade han till sitt egna rum som ligger mittemot vårat när han var ett och har sovit därinne sen dess. Han får alltid komma in till oss om han vaknar på natten och vissa kvällar, kanske en gång i månaden vill han somna och sova hela natten i vår säng. Men för det mesta så sover han i sin egna säng. 

Tror alla barn är olika och vissa barn behöver närheten mer än andra. Vi har vagga och babynest, sen får vi se vart den här bebisen vill sova. :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?