Inlägg från: Hanna1989 |Visa alla inlägg
  • Hanna1989

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Är det någon mer som har riktigt konstiga cravings? Förra veckan hade jag 2 dagar då jag enbart va sugen på Findus grönsakssoppa, idag mår jag illa utav att bara tänka på den och kan enbart tänka mig att äta Gorbys piroger ( inte så bra näring för babyn men är det den enda näringen jag kan få i mig idag så är det bättre än inget ; ) )

Även mariekex, frukt, morötter och skorpor funkar Haha

Jag har ganska strikta matvanor annars med mycket bra och nyttig mat men just idag går det bara inte.

Koffeinet däremot har jag inte rört på en vecka nu och det känns superbra! Inte ens sugen.

• Hanna1989

Haha! Ja förhoppningsvis är jag riktigt osugen på Gorbys imorgon.

Ja knäckebröd funkar jämt! Med något gott pålägg och färska grönsaker på.

Turkisk peppar hade jag också ett extremt behov av häromdagen, nu ligger de i skåpet och skulle inte få för mig att röra dem haha

Sushi funkar dock i alla lägen men är lite försiktig med det nu speciellt i denna månaden som är känd som rötmånad.

• Hanna1989
    Daisybramble skrev 2014-08-14 16:38:02 följande:

Hej alla,

jag har BF 6 mars 2015! :) Bor mitt emellan Göteborg och Borås. :)

Hur mår ni allihopa? Jag mår skitilla hela tiden och är ff trött trots att jag är i vecka 12 nu. Men bebisen mår bra och den 25:e är det dags för kub för mig. 

Hej! Jag är ursprungligen ifrån Borås men bor nu på västkusten : )

Jag mår också illa och tandköttet börjar mjukas upp, kunde inte ens äta ett päron innan idag haha

Jobbar 12 timmars dag idag men känns som jag klarar allt med det där lilla livet i magen, är så lycklig och älskar redan den där lilla lilla ärtan så mycket : D längtar tills jag är över v.12

Har inskrivning på Tisdag och går då in i v.9
  • Hanna1989

När det gäller träning så är det nog otroligt individuellt ja. Jag jobbar ju som PT och instruktör i diverse pass men trappar ner på de tuffa passen nu innan jag passerat v12 iaf och får sedan se hur det känns, lyssna på kroppen är nog det allra bästa tipset!

Mitt illamående har satt igång rejält och får inte behålla mycket mat : (

Var tvungen att ta min första postafen idag på jobbet men känner nu hur tröttheten slår till som ett slag i ansiktet. Har aldrig tidigare tagit detta läkemedel då jag aldrig har problem med illamående eller åksjuka annars.

• Hanna1989
    Kpax skrev 2014-08-16 18:31:05 följande:

Postafen hjälpte inte mig ett dugg. Jag mådde fortfarande illa men blev dessutom sådär "borde jag verkligen köra bil nu?"-trött.

Lergigan comp is the shit.

Okej : ) det hjälpte mig faktiskt och tröttheten höll bara i sig i någon timme.

Kör inte bil efter dem.

Har läst en del om lergigan comp och ska kolla med min bm med är lite emot att det är både koffein och efedrin i dem när jag precis blivit av med mitt koffeinberoende och huvudvärken äntligen är borta : )
  • Hanna1989

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

• Hanna1989

Kanske bara är en myt. Min kompis hade sett flera gravida gå vid sidan tidigare och personalen sa att det va helt okej att jag gick vid sidan så lika bra tänkte jag : )

Är nog lite extra löjlig då vi haft många MF i familjen, att jag inte trott jag kunnat bli gravid + att det är första barnet : )

Skönt att höra det med nötköttet för va på Fridays igår och fick en väldigt god burgare som var välstekta på alla sidor men lite rosa inuti, då behöver jag inte tänka mer på det : ) tack.

Har bara läst på lvm att kött skulle vara genomstekt och antog det var allt.

• Hanna1989

Var på min inskrivning igår : ) min bm var störtskön och det känns så bra med henne!

Lugnade mig i det mesta. Flygplansscanning var absolut ingen fara, bebisen är så skyddad där inne så.

Fick beräknad födsel 31/3-1/4 : )

Samma som min app säger.

Gick in i vecka 9 idag, liten mage börjar komma och två har frågat utan att jag sagt något.

Är väldigt liten och smal samt väldigt tighta jobbkläder så blir nog fler och fler som undrar.

Får försöka hitta andra kläder snart.

Måste äta små måltider en gång i timmen för att hålla undan illamående.

Hjärtslag ska vi inte lyssna på förrän 24/9 och uv blir inte förrän v. 18-20 på annan ort!

Jobbigt att behöva vänta så länge men längtar såååå!

Just nu är den stor som en jordgubbe enligt appen : )

• Hanna1989
    Villhaenbebbe skrev 2014-08-22 07:45:08 följande:

Japp mitt första barn, så har inget direkt att jämföra med haha..

Igår hade jag väldigt ont men fick en värmekudde och då blev det lite bättre. 

Där jag bor så får vi inte göra KUB/tidigt VUL utan får vänta tills v 18-20 innan man får ett livtecken.. :( Jag som är så orolig och går på nålar hela tiden haha..

Samma här! Blir så avis på alla som gör VUL redan nu, det var inte ens prat om det för oss på min inskrivning.

Men tänk som så att sålänge du känner några som helst symptom (finns ju en del) plus märker att magen växer sakta men säkert och brösten som ömmar och blir större så är det livstecken på din lilla skatt därinne och den som väntar på något bra..., väntar aldrig för länge : )
  • Hanna1989

Har börjat lyssna på gravidpodden! Så bra! Har svårt för att sitta still och läsa dn bok utan vill göra massa saker under tiden.

När det gäller fetaost har jag faktiskt också funderar på detta.. Har undvikit det men tror de flesta är pastöriserade??

Undrar däremot lite om hur ni tänker kring hudvård och produkter där? Börjar få riktigt jobbig hormonhud nu och jobbar som hudterapeut och har det mesta hemma, decleor som är naturligt men inte funkar så bra på dessa problem. Priori däremot med AHA syra brukar vara kanon men har inte vågat använda det pga syran.

När det gäller sushi kan man som jag välja att ta vegetarisk för att vara på säkra sidan eller frysa in i 3 timmar och sedan Tina upp enligt min bm.

• Hanna1989
    Daisybramble skrev 2014-08-22 15:07:10 följande:

Gå in på livsmedelsverkets hemsida och titta. Där finns hela listan på vad man kan äta och bör undvika. :)

www.slv.se/

Jo där har jag varit inne såklart. Men de ändrar också sina riktlinjer väldigt ofta och alla säger olika ändå. På slv står det att du kan äta nyförpackad sushi och det sa de även på podden men enligt min bm tycker hon inte att man ska det utan frysa den först eller välja veg. och så väljer jag givetvis att lyssna på henne : )
  • Hanna1989
    Skumbollen skrev 2014-08-22 17:57:29 följande:

Förra graviditeten åt jag sushi typ två grr i veckan. Givetvis gör man som man vill och känner är rätt för en själv :)

men jag är bara nyfiken på varför du finner det tryggare att lyssna på en persons åsikt som inte är utbildad i livsmedel än på allmänna rekommendationer?

Jag älskar sushi och åt det själv idag : )

Väljer dock de veg. alternativen nu.

Hon menade inte att Livsmedelsverket hade fel utan att man inte ska lita på alla restauranger när det gäller rått kött : )
  • Hanna1989

Fast å andra sidan på podden sa de att det är större risk att bli påkörd än att drabbas av listeria när man är gravid så jag tror säkert det går superbra att äta vilken sushi man vill när man vill : )

I Sverige är ju restaurangerna så renliga känns lite värre för mig som åker utomlands snart men det ska nog gå bra det med : )

• Hanna1989

Oj längesedan jag skrev här. Har mått så himla dåligt i några veckor så inte haft motivation eller lust till särskilt mycket, inte varit sugen på någon mat eller annat heller för den delen. Nu har det börjar vända och känns fantastiskt skönt! Är så tacksam <3 v. 13+1 : ) BF 31 mars - 1 april. Så på gränsen till denna grupp ; ) få ett första livstecken på Onsdag, lyssna på hjärtat! Längtar ihjäl oss. Känner igen det ni skriver om magarna, ens dagen större och svullen, andra en liten hård utbuktning bara men fått ändra jobbbyxor från strl 34-36 till 40!! Sitter vääldigt pösigt överallt förutom runt midjan haha. Jag kommer också stanna här : ) Har tillräckligt mycket annat och andra grupper på FB.

• Hanna1989

Idag fick vi vårt första livstecken!! Hjärtat slog fint i 155 slag/minut. Helt otroligt! Sparkar hörde vi med. Känner mig så totalt lycklig, vill bara hoppa och dansa, fick mängder av energi efter : )

• Hanna1989
    SvanE skrev 2014-09-24 22:17:10 följande:

Måste bara få dela den här, är det bara jag som gråter eller är det hormonerna som spökar? Så häftigt att det där just nu pågår i våra magar <3

Känner igen det där eller iallafall att jag kan börja gråta för ingenting och annars gråter jag inte alls särskilt lätt. Igår började jag gråta för att min sambo blev sur att jag hade ställt ut vågen så han slog i tån i den, i vanliga fall hade jag nog skrattat. Ja den videon är fantastisk! Man blir helt varm inombords <3
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?