Inlägg från: Yllraz |Visa alla inlägg
  • Yllraz

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hjärtat slog!!! Så fantastiskt skönt att se!! <3 8+2 i dag på VUL:et

• Yllraz
    Storkbo skrev 2014-08-23 16:19:48 följande:
    Jag tog upp det på min inskrivning med BM...fick ju svara på massa frågor ang alkohol å tobak å eftersom ja inte dricker alkohol...alltså inte ens när ja inte är gravid...så började vi diskutera just det...man behöver oftast inte förklara varför man dricker alkohol men jag får nästan alltid förklara varför jag INTE gör det!!! Det finns ju så många goda alkoholfria alternativ så för mig är det inget svårt val...jag kan köra min egen bil hem när ja själv vill och ha mår alltid bättre dagen efter än dom som drack alkohol kvällen före...;)

Så jo det verkar himla svårt för folk å inse att även om ja är gravid eller bara ska köra bil...så kan man dricka vin...fast alkoholfritt då...;)

Vi dricker heller inte alkohol i vanliga fall. Har tyckt det är skönt att kunna "skylla" på graviditet. Men har hela tiden fått höra: "Åh men sen när du slutat amma kommer det ju vara gott med ett glas vitt". 
    Man får alltid försvara sig eftersom det inte är socialt accepterat att inte vilja dricka alkohol.
    Skönt att vara gravid igen så man slipper diskussionerna haha

• Yllraz
    Teresiat skrev 2014-08-24 10:59:59 följande:

Jag har läst att om mannen inte tömt sig på länge innan sexet så är det störst chans på tjej då pojkspermierna lever kortare även i pungen. Utifrån den teorin så ska det bli spännande att se vad vi väntar.. Hade noll koll på ÄL månaden bäbisen blev till och hade bara sex en gång den månaden eftersom jag satt på sjukhus med en nära anhörig större delen av tiden. Alla i min omgivning gissar på att jag väntar pojke.. Någon som har någon känsla kring vad ni väntar? Tror ni kille eller tjej? Varför? :)

Alla hittills har hittills sagt tjej, även de som gissade kille sist och hade rätt. :)
    Känns som att det skulle kunna va en tjej eftersom denna graviditet skiljer sig fr förra (mer illamående, värre hormonellt, sugemn på annat). Men vi får väl se. Hoppas att det ses på tul. Kollade sist också :)

Hoppas lite på en tjej eftersom vi har en son. Men blir givetvis lycklig vilket som bara det blir en frisk liten krabat <3

• Yllraz
    Kpax skrev 2014-08-24 20:35:46 följande:
    Ja, om jag bokade ett tidigare ul privat så skulle det säkert bara lugna mig några dagar, sedan skulle jag, precis som du, tänka att mycket kan hända på en vecka! Hopplöst. Jag skulle vilja ha exakt statistik på missfallsrisk i olika veckor.

Detta har jag gått på så att ett tidigt VUL (där jag sett hjärtat slå) faktiskt lugnat mig:

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present

-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present

-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present. 

• Yllraz
    Yllraz skrev 2014-08-25 08:34:20 följande:

Detta har jag gått på så att ett tidigt VUL (där jag sett hjärtat slå) faktiskt lugnat mig:

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present

-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present

-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present. 

Och visst sjutton kan man ha otur och vara en av de 1,6 %! Men jag försöker luta mig mot statistik för att lugna mig :)

"Om det har konstaterats ett hjärtljud vid vecka 6 så minskar risken för missfall betydligt. Enligt studier så är risken för missfall bara 1,6 procent om det hörs hjärtljud vid vecka 6 och om graviditeten i övrigt är normal." (missfall.se/missfall-statistik/)

• Yllraz
    mizzidus skrev 2014-08-25 23:20:19 följande:
    Denna tråd var egentligen meningen för bilder på magar och ultraljud osv men det är även generelll diskussion runt graviditeten så vill man så får man lägga upp bilder också! :) Tycker jag iaf! :)

Instämmer :)

JhjärtaK skrev 2014-08-26 06:20:39 följande:
    Jag skall ta mina tester inför kub om två veckor (10+5 då) och har sedan en tid för nupp 1,5 vecka senare (12+0).

Ingår du i någon speciell riskgrupp? Jag gjorde kub med dottern och var då 29 och är nu 32 och hoppas på bra siffror igen såklart men inser att åldersfaktorn kanske gör att jag inte kan få 1:20 000 som med dottern. Jag tror att vi kommer gå vidare med fvp/mkp om siffran är sämre än 1:500. Hur resonerar ni?

Jag gjorde kub förra gången (30 år) för att jag ändå går på spec.mv pga en gbp-operation. Såg det som en chans att få titta till ärtan en extra gång. Fick då 1:20000.
    Denna gång vill jag givetvis göra ett kub då jag dessutom passerat 30 (31 år). Förstår att jag kanske inte kan få 1:20000 igen, men vet faktiskt inte var jag drar min gräns att göra fvp/mkp. Återstår att se när vi väl är där. På något sätt känns det som att jag inte reflekterat över att det faktiskt kan bli dåliga siffror.

• Yllraz
    Teresiat skrev 2014-08-27 07:32:37 följande:

Jag har första ULet idag via en privatmottagning.. PIRRIGT!

Härligt!! :)
  • Yllraz
    mizzidus skrev 2014-09-03 00:09:37 följande:
    Tack! 
    Jag har redan berättat för nära vänner, jobbet och min familj.
    Har liksom inte gått officiellt med det på sociala medier ännu med vänner jag samlat på mig under åren på gymnasiet osv, folk som jag inte träffar så ofta...tänkte vänta till efter jag har varit på KUB-testet den 10e september, kanske någon vecka eller två till efter det möjligtvis, det beror på hur länge jag kan hålla mig ;) blir ju så ivrig att vilja skrika ut det! 
    Samma här! Är öppen med det om det "kommer på tal" men väntar med t.ex. fb tills efter kub iaf :)
  • Yllraz

Men hjälp!

Min hormoner är INTE snälla mot mig denna graviditet! När jag väntade ettan hade jag väl lite mer humör än vanligt, men inte såååå farligt liksom!
    Men nu... Jag känner inte igen mig själv!! Försöker att andas och lugna ner mig, men jag kan bli rosenrasande för petitesser! Jag skäms ju!

Häromdagen fick jag ett raseriutbrott på pappersinsamlingen i tvättstugan. Påsen ramlade, jag ställde upp den, ramlade, jag ställde upp den, ramlade... Jag slängde ut hela påsen i tvättstugan. Sen på en gång kom tanken "Va fasiken håller jag på med?"

Om någon tränger sig på stan brukar jag vanligtvis inte bry mig, men nu kan jag (innan jag hinner hindra mig) mumla att "ja, det va ju trevligt att bli knuffad utan anledning"

Men igår tog nog priset! Visserligen bölar jag för det mesta nuförtiden (söta kattungar, facebookfilm med en gammal tant som dansade glass, Idol... ja det mesta) men igår tappade jag fattningen helt.
    Hamnade i en hätsk diskussion om politik med svärmor här hemma när vi bjöd på middag. Jag brukar älska att prata politik och allra mest med anhängare till partier jag inte röstar på. Förespråkar alltid rösträtt och åsiktsfrihet!
    Men så igår... min svärmor uttrycker sig väldigt klumpigt ibland och jag säger om och om igen att "snälla jag vill inte prata om detta mer" och efter massa hets börjar jag tokböla! Och då skrattar hon åt mig!??
    Det blev för mycket så jag skrek bölandes att hon är en rasistkärring och sen tog jag bilen och drog. Kunde sluta böla på en halvtimme.

Jag blir ju för fasiken rädd för mig själv hahaha

Är det fler som haft problem med hormonerna på det här sättet?? Eller borde jag låsa in mig själv? haha

• Yllraz

Hahahaha va underbart att höra!! Då är jag inte såååå onormal haha

Önskar bara att det skulle ge med sig snart
    Och inge mer politik ska jag prata hahaha

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?