Kpax skrev 2015-05-16 11:29:44 följande:
Vi vill ha ett barn till. Inte för att Josefin inte räcker till, såklart, utan för att jag som är ensambarn vill något bättre för mina egna. Jag vet att det finns många som trivs som ensambarn, men jag gjorde det inte, och jag kan fortfarande tänka att det vore så mysigt med syskon.
Jag tänker att det vore bra med cirka tre år mellan barnen. Jag har tre kompisar som har 1,5år mellan kidsen, och det har varit väldigt tufft. Å andra sidan är de så pass jämngamla att den äldsta snabbt glömt hur det var att vara ensam, och har inte uttryckt någon vidare avundsjuka, och de har inte oroat sig för att den äldre ska skada den yngre. Men det kanske är individuellt och inte åldetsbundet.
Jag vill också känna att jag har tid att ge Josefin 100%, och att jag kan njuta av hennes utveckling. Jag vill inte att hon ska behöva bli stor och duktig, men där är det nog min inställning det är fel på, det är naturligtvis både fördelar och nackdelar med att få syskon, oavsett hur gammal man är.
Samtidigt är vi 31 och 36 i år, så jag vet inte hur länge vi vill och vågar vänta. Josefin kom till efter sju månader (fast vi var inte så noga med att pricka ägglossning).
Det blev väldigt långt, förlåt :)
Förut tänkte jag också sådär, att jag ska njuta av Bosse till 100% innan det blit dags för syskon. Men jag har faktiskt ändrat mig, syskonet kommer jag ju aldrig kunna njuta av till 100% med tanke på att vi kommer ha 2 barn då så Bosse har ju "tur" nu när han får all uppmärksamhet :) Men jag tror ändå att vi kommer vänta iaf till nästa vår innan vi försöker oss på ett syskon, bara för att jag ska hinna läka ordentligt + att vi har en thailandsresa inbokad i januari med sambons föräldrar & syskon med familjer.