Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2014-10-13 15:09:32 följande:

Ni som skall skaffa syskonvagn, vad har ni kikat på för sorter? Jag tyckte det var jättekul att välja vagn till sonen men syskonvagn känns bara som man måste kompromissa med allt... Eller? :)

Vill man kunna ha barnen sittandes mot sig så finns det mer eller mindre bara tre att välja mellan, Bugaboo donkey, Emmaljunga double viking eller Kronan Syskon.

Kan man dock tänka sig att de sitter framåtvända finns det en uppsjö att välja mellan. Många av mina vänner har Mountin Buggey (stavning??) och är väldigt nöjda. Den är smal och finns många begagnade att köpa via ex blocket.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-10-13 20:30:11 följande:
    Vad var det ni inte gillade med ergonomisk?
    De ergonomiska gör ju att barnet inte kan vända på sig när det sover och vissa barn föredrar ju att sova på sidan eller mage, inte på rygg.

Vi har en icke-ergonomisk till dottern och den trivs hon bra i. Hon har dock mest sovit nästan sittandes i den så det hade säkert funkat med en ergonomisk också.

Nu blir det en ergonomisk vare sig vi vill eller inte för den enda tvillingvagnen utan ergonomisk sittdel var Kronans och sittdelen var så smal så den skulle vi aldrig köpa.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:48:56 följande:
    För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?
    Vad är det för märke som släpper en sådan vagn?

Kan varna för att Kronan Syskon har supersmala sittdelar där iaf vår dotter aldrig skulle få plats med ex en overall i en sådan. Och då är vår dotter inte storväxt på något sätt.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 20:56:04 följande:
    Det finns billiga med individuellt vändbara sittdelar. Bozz har en och 2me los angeles. Men jag har ingen aning om kvalitet. Jag ska nog köpa vikingen
    2me väger typ 25 kg så den är utesluten och Bozz har jag för mig något liknande eller så var det något annat som uteslöt den.

Ja det lutar åt Viking här med
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-13 21:36:19 följande:
    Vikingen kostar väl 3600 för chassi och sen 2300 per del. så 8200 för två delar med chassi. Såg begagnade på blocket har sjunkit som bara den sen lufthjul kom. 5500 för en ett år gammal vagn med hårda hjulen
    Jag har hört en hel del dåligt om dem hjulen tyvärr och jag frågade på babyproffsen om de nya hjulen gick att fästa på ett gammalt chassi men tyvärr verkar man inte kunna det.
  • JhjärtaK
    Teresiat skrev 2014-10-14 07:15:07 följande:

Jag har en fråga! Åkpåse till vagn. Hur många månader är bäbisen för att ligga i en sådan innan bäbis blir för stor? Den jag kikat på är 110 cm lång...

Vi hade aldrig åkpåse till dottern när hon låg i vagnen men däremot var den toppen när hon satt upp! Väldigt mysigt och ombonat . Rent längdmässigt skulle vi kunna använda åkpåsen även denna vinter men ev blir det för slaskigt och smutsigt då hon springer omkring så mycket nu när man är ute med vagnen.
  • JhjärtaK
    mizzidus skrev 2014-10-15 08:15:16 följande:
    fogbältet funkar inte ett skvatt på mig, jag har fått stannat hemma från jobbet tack vare ryggen, ska kontakta barnmorskan idag och kommer troligtvis bli sjukskriven för jag kan inte jobba med den här smärtan :(
    Så tråkigt att få ont redan så pass tidigt i graviditeten, går in i vecka 19 imorgon så är inte ens halvvägs men men ungen mår bra tror jag så alltid något! 
    *suck*
    Ja se till att bli sjukskriven för så ont kan man ju inte ha om man jobbar

Prata med din bm om akupunktur också, det kan hjälpa har jag hört.
  • JhjärtaK
    tovemaja skrev 2014-10-15 12:10:16 följande:

var på RUL idag, tjohoo! Kul att se Plutt igen och overkligt att tänka att nästa gång vi ses kommer det att vara "live" efter förlossningen!

Jag tyckte mig skymta en pung så jag tror fortfarande på kille.. maken tror fortfarande stenhårt på tjej :) Vi får se!

Åh så härligt med RUL! Mitt är hela tre veckor bort och det känns som en evighet. Dock har jag UL imorgon redan men då kommer de ju inte att kolla allt som kollas på RUL. Men kanske får vi reda på kön om vi har tur
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-10-15 13:05:33 följande:
    Det var Mountin Buggy (hur det nu stavas smile5.gif ) barnvagnsbloggen ska ha recenserat den. Jollyroom som jag såg nyheten
    Aha, undrar hur mycket den kommer att kosta med två liggdelar/sittdelar. Får kolla upp helt klart
  • JhjärtaK
    tovemaja skrev 2014-10-15 12:54:02 följande:
    men kul att få kika så mycket extra! Tyckte egentligen att RUL:et kändes väl "kliniskt"... inte lika kul som det första!
    Haha, nej så kan det ju vara. Första var jag bara så jäkla nervös och under andra var jag så chockad när de hittade två bebisar där inne. Tredje blev så kort då jag missuppfattat tiden och fjärde var ju bara ett "bonus"-UL som också var rätt kort men av de fyra helt klart det trevligaste

Jag tror att jag kommer att vara så jäkla nervös imorgon så kommer antagligen inte att kunna "njuta" av det innan det är över om allt ser fint ut.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?