Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Igår eftermiddag var jag på lönesamtal på jobbet. Idag känner jag mig som en 3-åring som fått en godispåse framför ansiktet, men som inte får smaka.
    Jag vill verkligen börja jobba och det känns så frustrerande att känna så när jag fortfarande har två månader kvar av föräldraledigheten. Alla människor är inte skapta för att vara föräldralediga jättelänge. Jag vet att jag sannerligen inte är det!

• snö 81
    Astilbe skrev 2016-02-06 10:18:57 följande:

Är det ngn här än som har bytt ut sista målet innan natten till gröt? Alltså varken flaska eller amning. Vi funderar på att göra det nu innan hon blir för fäst vid flaskan inför nattning men frågan är då hur man ändå kan göra nattningsrutinen mysig och inte alltför kort. Hon kan heller inte bada inför natten pga eksemhy... Ni brukar alltid ha så kloka tankar. Några tips?

Här gör vi alla kvällsbestyr (blöja, tänder osv) innan vi sedan ger gröt. Efter det blir det bums i säng direkt.
    Tidigare fick han även en skvätt ersättning, men då ville han även äta 1-3 ggr/natt. När vi tog bort flaskan på kvällen kunde vi även ta bort nattflaskan samtidigt helt utan problem.
  • snö 81
    SMA87 skrev 2016-02-07 22:16:59 följande:
    Jag fick tillbaka mensen två veckor efter avslaget slutade så när lillan var drygt 12 veckor... Har sedan dess haft mens varje månad mellan 21-28 dagars cykel... Trodde faktiskt att den skulle vara mer oregelbunden då jag helammade till 6 månader och delammar ännu ca 3-4ggr per dygn. Undrar om min kropp vill säga till mig att det är dags att försöka med barn nr 2 direkt .

Å idag sänkte jag botten i spjälsängen och monterade tillbaka ena sidan. Den har stått mot våran säng men nu när hon reser sig och så var vi tvungna att göra något innan en olycka skulle hända. Känns som hon blivit så stor helt plötsligt. Hur gör ni som nattar vid spjälsängen? Sitter ni på golvet brevid? Idag stod jag och hängde över henne men det kan ju inte vara så kul för henne plus att jag fick mycke blod i huvudet. Innan har jag lagt henne i hennes säng och jag halvlegat brevid.
    Vi nattar genom att lägga ner honom i sängen och säga god natt, sedan går vi ut. Ibland somnar han direkt och ibland får vi gå in några gånger. Oftast när vi går in har han ställt sig upp i sängen och står och surrar/gnäller. Då lägger vi ner honom igen, säger god natt och går ut. Så har vi gjort sen han var pytte så han är van vid det och blir därför heller aldrig ledsen och skriker utan kan gnälla eller prata en stund innan han somnar.
  • snö 81

Nu har Tage börjat ta sina första stapplande steg, 5-6 st åt gången. Det är inga långa steg och det går inte fort, men ändå :)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2016-02-11 06:40:51 följande:
    Duktig kille du har. Walter har inte så bråttom och vi tränar inte så mycket med honom heller. Men han går fort med lära-gå-vagnen.
    Vi tränar inte heller honom att gå, men han älskar att traska runt med sin gåvagn. Men för kanske två veckor sedan började han att stå utan stöd mest hela tiden och då blir ju nästa steg att försöka komma framåt därifrån :)
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2016-02-16 22:00:54 följande:

Hur sover era små? Vaknar de och är ledsna mycket? Isak vaknar ofta en timme efter han somnat och är då ledsen. Han brukar stå upp i spjälsängen... Brukar gå bra att bara lägga ner honom o stoppa om honom. Sen samma visa efter en timma igen. Andra eller tredje gången han vaknar går det inte längre lägga ner honom då får jag amma honom tills han somnar. Sen blir det några amningar till per natt. Inatt var han vaken o krånglade mellan 00 - 02. Sen sov han faktiskt resten av natten. Så jag gick upp kl sex och hade då fått fyra timmars sammanhängande sömn vilket är längre än på väldigt länge!! Nyfiken på om fler har så här!

Tage vaknar oftast till en gång vid 2-tiden på natten, men då behöver vi bara stoppa in nappen. Annars sover han hela natten, mellan 19-06 ungefär.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2016-02-17 15:32:52 följande:

Folke sover inte jättebra men inte katastrofdåligt heller. Somnar vidca 20 och sover i spjälsäng till ca midnatt. Behöver ofta 2-3 napp-instopp under den tiden. Efter midnatt behöver han komma upp i vår säng för att kunna sova vidare. Fortsätter vakna ett par gånger och vill ha närhet/napp... Sover sämre framåt småtimmarna och vill oftast upp mellan 06.30-07.30.

Från och med idag ska vi försöööööka att han bara sover en gång på dagen istället för 2-3. För att se om han sover bättre på natten sedan. Wish me luck!

Vi håller på med det just ny, att gå från 2 vilor till 1. Att hålla honom vaken till efter att han ätit lunch går förhållandevis bra, men sim han är trött på eftermiddagen. Idag fick vi kämpa sista timmen till läggning, men det gick :)
    Jag känner mig lite stressad att få till det eftersom att han börjar på dagis om 1,5 månad.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2016-02-17 19:57:40 följande:

Spännande att höra hur det går för er! Idag lyckades vi hålla honom vaken till 19.15 :) mycket tidigare än vanlig läggtid. Är dock mest skeptisk nu eftersom han var sååå trött vid kvällsgröten så han bara fick i sig 15-16 skedar. Hoppas han inte vaknar för att han är hungrig, vore ett bakslag med flaska på natten!

Kul med jobbstart snart för dig! Hur känner ni för dagiset ni valt?

Valt och valt, vi fick plats på en nyöppnad förskola som ligger inne i stan. Till saken hör att vi bor i en "stadsdel" ca 6,5 km från stan.
    Och vi jobbar båda två i en annan "stadsdel" som ligger 4 km härifrån, men åt andra hållet. Vi kommer alltså få köra 6,5 km in till stan för att sedan vända tillbaka, passera där vi bor, och åka vidare till jobbet. Alltså typ 17 km totalt. Jättepraktiskt!!
    Här där vi bor finns det tre förskolor, men vi fick inte plats på någon av dom.
  • snö 81
    josanl skrev 2016-02-20 23:19:42 följande:

Om 2 veckor blir vår lilla W 1 år :) Vi skall ut och flyga första gången med honom och är lite nervös inför resan då han inte gillar sitta still nån längre stund...
    Han dricker fortfarande nattmjölk,så hoppas finns micro på hotellet. Värmer ni andra fortfarande all mjölk(ersättning) till era små? 
    W brukar lägga sej runt 21 på kvällen och sover gärna till 10 tiden på förmiddagen med en liten mjölkpaus nattetid.
    Han har dock skippat dagssömnen, med undantag från långa bilresor,då brukar oftast somna..

Vi var på en resa till Stockholm i somras när Tage var 3,5 månad och då hade vi med oss ersättning på tetra som vi gav rumstempererad när vi var på hotellet. Micro finns väl oftast inte på hotellrum, men däremot kan man ofta få låna en vattenkokare i receptionen.
  • snö 81
    josanl skrev 2016-02-24 10:42:53 följande:

Någon som  varit på 1årskontrollen och reagerat veckan eftermed feber/utslag?Förstod det kan hålla i sej i flera dagar.. Vi hade vaccinering i måndags o har stort 1årskalas 9 dagar efter vaccinationsdagen...hoppas verkligen inte han blir sjuk till dess.

Vill minnas att dottern, som nu är 6 år, fick reaktion av ettårsvaccinet ca 5-6 dagar efteråt. Men inte mer än lite feber.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?