Inlägg från: Villhaenbebbe |Visa alla inlägg
  • Villhaenbebbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2016-05-19 12:04:44 följande:

Josefin vaknar mellan 6 och 8, sover middag 11.30-13.30 (varierar lite, men hon sover 45min-1,5h) och går och lägger sig 20.00.

Nu har vi börjar lägga henne 19.45, och tänkte försöka få det till 19.30 om en vecka. Hon har dock också börjat sova väldigt oroligt, vaknar eller halvvaknar skrikande 2-6ggr varje natt. Phu...

Tack för alla svar! Olle blir dock suuuupertrött om han är vaken mer än 4h i streck, men det får bli några kämpiga dagar så får vi försöka lägga om det till en vila! Idag vaknade han 7:40 (händer typ aldrig) så kämpade jag med att hålla han vaken till 12, han var supertrött redan 10:45. Men nu sover han och ska väcka han senast 14 om han inte vaknar själv innan dess. Så får vi pröva i några dagar helt enkelt!

Alltså jag började misstänka nattskräck, för att han är knappt vaken när jag går in, bara kastar sig runt och ser jättetrött ut. Ibland så lugnar han sig efter ca 2-3 min utan att jag behöver gå in, och somnar om själv. Men det är verkligen knepigt när man inte förstår vad som är fel :(
  • Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-05-21 11:13:17 följande:

Jag undrar om jag också är väldigt naiv, för jag har ställt in mig på att detta kommer gå galant! Klart det kommer vara jobbigt i perioder, men nu kommer ju liten ha någon att leka med på ett annat sätt än vad Bosse har haft!

Idag är det en månad till bf, och jag har en skräckblandad förtjusning inför förlossningen. Hade ju en lite komplicerad förlossning med lilleman där han kom ut snett, med hjälp av sugklocka, yttrepress och klipp - sen hamnade han ju på neo några dygn pga andningspåverkan. Denna gång vill jag ha revansch! Skrev förlossningsbrevet i veckan, något jag aldrig gjorde inför första förlossningen. Jag vet mer vad som komma skall, och denna gång ska det gå bättre!

Ja jag är ju realistisk och förstår också att det kommer bli jobbigt i perioder, men det är det ju med en också. Och det pallar man ju! :) men däremot har jag tänk på att lillen inte kommer kunna få lika mycket närhet/fokus som Olle fick som nyfödd, bara det som kan kännas lite jobbigt! Olle hade jag i famnen 24/7 och han sov alltid nära nära mig. Nu blir det ju lite annat!

Imponerande att du känner så ändå! Jag hoppas verkligen (och tror) du får revansch denna gång! Härlig inställning! Tror man kommer långt på bara det :) jag är lite rädd den här gången då min förra förlossning gick så himla bra och jag är så nöjd med den. Rädd att det bara kan bli sämre liksom, och att det ska gå för fort. Har 12 dagar kvar så nu börjar det dra ihop sig alltså :o
  • Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-05-23 07:55:38 följande:

Men grattis! :) i vilken vecka föddes Olle? Själv har jag 29 (!!) dagar kvar till bf, men gick ju över 9 dagar med Bosse så får se om denna har mer bråttom (hoppas!) :)

Olle kom 39+1, dvs bf -5 :) och lillebror Sigge i 38+3, så för mig stämmer det i alla fall att nr två kom tidigare! Hoppas fallet är så för dig med! Och tack!
  • Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-06-07 10:19:25 följande:

Sista 5 månaderna har Bosse varit mer eller mindre som en klocka, ätit rätt likadant och sovit samma. Förutom sista veckorna. Han är som en igel. Vägrar sitta själv, leka själv och liknande. Det räcker inte mer att sitta bredvid mig utan han ska sitta på mig, jag ska bära på han överallt och leker vi med leksaker ska han sitta i mitt knä och leka. Känns som att jag håller på att kvävas. Får liksom inte ens kissa i fred, tidigare har han bara följt med men nu ska han sitta i mitt knä när jag sitter på toa... Och han gormar sååå med maten, får knappt i han något. Han skakar bara på huvudet och säger "näää". Och lyckas man få in en sked så gräver han ofta ur munnen. Även kvällsvällingen vägrar han, får i han kanske 50-100ml och han brukar äta 220-270 typ... Jag har provat att han får äta själv, med eller utan bestick, olika maträtter osv. Sånt jag VET att han tycker om vägrar han... Han grinar inte eller så vid matbordet, vägrar bara öppna munnen helt enkelt... Jag håller på att bli tokig på han, och med en ny bebis närsomhelst (14 dagar till bf) orkar jag inte riktigt med dethär, världens suraste och gnälligaste unge (konstigt när man inte äter liksom...).

Hah åh vad jag känner igen mig! Olle har också börjar strula med maten nu och har slutat sova i egen säng. Vägrar vägrar vägrar somna där, samt gallskriker om han vaknar där efter vi lyft över honom i sömnen.

Vägrar äta (även goda saker som jag vet att han gillar), bara vänder bort huvudet och kniper med munnen. Vill inte "tvinga" honom så då tackar jag så hjärtligt och så får han gå ner. Men sen blir han ju hungrig och gnällig bara en liten stund senare för att sedan göra samma sak igen - vägra äta. Går lura i han ibland om han får leka med något eller i värsta fall se något på youtube, men vill ju inte lära han att se på padda när han äter. Men dom gånger jag låtit han göra det har han verkligen ätit så lite att jag blivit orolig.

Lillebror är ju här dessutom och jag är själv med båda på dagarna, så det är ju just typiskt att dom ska börja strula just precis när man inte vill det haha...

Olle har dock fått jättemånga tänder nu, även kindtänder så HOPPAS det beror på det och går över snart.
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-06-07 12:02:49 följande:

Folke har också alltid varit matglad men strulat lite nu sista 2-3 veckorna. Jag har gissat att det berott på värmen men kanske inte då ändå...? Kanske det beror på åldern? Känner mig dock inte särskilt orolig över detta och försöker inte truga. Tänker att de väl äter förr eller senare. Smoothie dom mellis funkar jämt i alla fall (frusna jordgubbar+frusen mango+ mixa med en skvätt äppeljuice och vatten).

Vilhaenbebbe: hur funkar vardagen nu med två små? Vad har vi andra att vänta oss? Vad har varit lättare/jobbigare än vad du tänkt innan?

Vardagen funkar bra tycker jag, lillen sover ju för det mesta och när jag ammar så är Olle väldigt bra på att roa sig själv! Man kan be honom hämta sin traktor (favvoleksaken) så kör han runt med den en stund. Däremot tycker jag att det är lite jobbigt att Sigge får ligga mycket själv i sängen (sovandes då såklart) och inte får så mycket fokus som Olle fick när han var nyfödd.. Men försöker ta igen det när Olle somnat för kvällen :)

Däremot så hamnar man ju sist i prio, med två små barn som ska matas, bytas på, sövas och roas/ha närhet, så det enda som känns jobbigt är det är svårt att hinna med sig själv, äta, duscha, gå på toa osv, men det får man väl rutin på inom sin tid! Men överlag så går det som jag väntat mig - bra! Kan tänkta mig att det är när lillen börjat röra sig mer och kräva lite mer som det blir "jobbigt"!
  • Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-06-21 17:48:32 följande:

Åh vad spännande!

Har du (och ni andra) något ni skulle vilja göra annorlunda inför en ny förlossning? Stundande, eller rent hypotetisk. Något ni kände var mindre bra när vi fick våra marsbebisar?

Jag kom på en sak nu efter min andra förlossning, att jag önskar jag skrivit i förlossningsbrevet att dom skulle berätta VAD som händer under krystningsskedet, så jag vet om det är "nära", för nu fattade jag inte om huvudet var påväg eller om jag bara krystade i blindo typ! Så det hade jag velat/kommer vilja att dom gör om jag ska ha fler barn någon gång! Men det är väl såklart inviduellt om man vill ha mycket info eller inte. För nu kändes det som jag inte hade koll och plötsligt var han ute :)
  • Villhaenbebbe

Och en sak gällande Eda! Jag tog det nu också, trots att det avstannade sist och fick värkstimulerande dropp, feber, skalpelektrod osv. Den här gången funkade det UTMÄRKT, behövde ingen dropp och kände krystvärkarna (som jag inte gjorde sist), kroppen hade full koll på vad den skulle göra och jag hade en toppen förlossning! Ville bara säga det ifall ni väljer att ta den - det kan bli annorlunda denna gång :)

• Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-06-26 19:49:05 följande:

Idag (bf+5) kom lillasyster! Kl 13:37 kikade hon ut (sambon som är tidigare datanörd är såklart nöjd med tiden = elit). Förlossningen var jobbig som tusan, men gick fortare och jag behövde inte sys (förra blev ju sugklocka o klipp). Tösen har fått en ok-stämpel och vi är alldeles strax påväg hem :)

GRATTIS! :)
  • Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-07-02 13:52:41 följande:

Nu har vi bestämt namn; Alma Lilian med tilltalsnamn Alma :) tycker det passar bra ihop med Bosse :)

Vilken sötnos! Och fina namn!

Hur går det för dig nu med två? :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?