• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-07-04 22:11:36 följande:

Herregud, vilken kväll! V brukar inte vara svår nattad men ikväll var det hur svårt som helst. Han brukar inte heller skrika så ofta men ikväll trodde jag att han skulle skrika sönder sig. Han skrik var så hjärtskärande att det kändes som jag gick sönder inombords. Maken fick ta honom och sa åt mig att gå bort. Han gick sedan ner i källaren där det är så mycket svalare och ropade ner mig när V började lugna sig. Då ammade jag och han somnade i min famn. Satt där nere i 1,5 h för att han skulle få sova i lugn och ro och i det svala rummet samtidigt som sovrummet hann att bli lite svalare.

Vi hade tänkt att göra ett av rummen i källaren till gästrum med bäddsoffa. Nu kommer vi nog skynda på köpet av soffa så att vi kan sova där alla varma nätter. För en kväll till av hans förtvivlande skrik vill jag inte vara med om igen. Vi har försäkerhets skull bäddat med en madrass på golvet så att jag och V kan sova där imorgon på dagen om det behövs.

Vi fick också panikskrik i eftermiddags, och jag tror det berodde på värmen. Idag (totalt på dygnet) kommer vi landa på 13 amningar istället för ca 8, stackars barn :(

I förmiddags åkte vi till Ikea i Västerås. Helt rätt dag, inte mycket folk där under värmebölja och Power Meet, ha! Svalt och skönt var det också, och Josefin skötte sig exemplariskt.

Natten till idag var inte heller rolig, hon sov max tre timmar totalt i sin säng, resten av tiden skulle hon äta och ligga så nära mig det bara gick, trots värmen.
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-07-04 23:01:11 följande:

Märker också stor skillnad på amningen. Framför allt natten märker jag skillnad. Han brukar max vakna 2 ggr för mat. Nu är det 4-5 ggr istället. Vilket är en liten jobbig omställning för en annan, men vad gör man inte för de små. På dagarna har det också ökat och dessutom försöker vi även vatten ibland (råd från bvc) för att vara säkra på att han får i sig mycket med vätska.

En dag på ikea låter ju som en perfekt undanflykt från värmen :)

Vi var på föräldragrupp i torsdags, och då var det en annan mamma som sa att hennes bvc-sköterska sagt att man kunde ge vatten, men hon hade glömt fråga hur mycket. Min bvc-sköterska (som håller i gruppen) ville absolut inte svara, utan tyckte bara att det var bättre att amma oftare (alla i vår grupp helammar) för att inte riskera att vattnet gjorde att barnet åt för lite. Så, vad fick du höra? :)

Josefin är stor och äter väldigt bra, så jag är inte ett dugg rädd för att lite vatten skulle sabba.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-07-04 01:20:00 följande:

Jag älskar givetvis min lille plutt, men jag känner att jag inte riktigt varit glad på ett tag, jag känner mig så låst och att tillvaron går i stå. Jag fattar att det är name of the game, att det inte är cirkus och fest dagligdags som mamma, men jag önskar att jag kunde höja min vardagsglädjenivå lite, jag känner mig... Trött, tråkig och sur. Och som om jag inte utnyttjar tiden tillräckligt. Till vad vet jag inte, men det stressar mig. Hur upplever ni tillvaron?

Jag är rätt asocial som person, så jag trivs bra med att hålla mig hemma med min bebis. Trivs nästan lite FÖR bra, ibland vill jag låsa in mig och inte ha någon som helst kontakt med folk, inte helt hälsosamt kanske.

Däremot kan jag känna igen stressen över att inte göra tillräckligt, men då handlar det om hushållssysslor. Jag tror det är mitt "duktig flicka"-syndrom som spökar, jag kan känna mig kass om jag "bara" varit med Josefin. Dumt egentligen, jag borde bara njuta av den här tiden så mycket som möjligt, städa hinner jag göra till förbannelse innan jag dör.
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-07-05 04:56:21 följande:

Här är det ingen törstig bebis som håller mig vaken om nätterna, utan skrällande bilar som åker på gatan nedanför och spelar musik på groteskt hög volym, kl 5 på morgonen. Vad är det för fel på folk här egentligen?!

Så jäkla irriterande med sånt! Här har vi en grannpojke som plötsligt gått från att vara ensam till att ha många vänner. Det är ju roligt, men det är ett jäkla spring i trapphuset sent, och så hänger de utanför trappen OFTA och LÄNGE. Det är utanför våra sovrumsfönster...

Ungarna är bara runt 14 (en har moppe, så han är väl 15 då), så att de öht får gå och cykla till kompisar runt midnatt flera gånger i veckan är märkligt.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-07-05 09:22:16 följande:

Vi har testat ge lite lite vatten, men Tage kräks direkt

Jaha! Jag visste inte att de kunde kräkas av lite vatten. Jag har inte testat än, erbjuder bröstet ofta istället, och hon tar det verkligen mycket oftare än annars. Det går 1-1,5h mellan målen nu.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-07-05 10:14:38 följande:

Jag måste nog erkänna att vi kör ac:n rätt flitigt nu;) är som en dröm att komma utifrån värmen och gå in när ac:n varit igång ett tag! Jag undviker dock att sitta rätt i blåsten av den, är så rädd för mjölkstockning.

Jag är likadan! I normala fall är jag en sån som städar JÄMT men när Selina föddes släppte jag allt och kände att det viktigaste var att vi allihop fick i oss mat och vätska och att vi var hela och rena. Vad spelar en obäddad säng för roll egentligen?

Tyvärr har jag kommit ifrån det tänket igen så nu springer jag som en galning och plockar :( vi är dessutom inne på vårt tredje år med husmålning nu och jag har EXTREMT dåligt samvete för att sambon får måla själv. Jag borde inte alls ha det då det är jag som målat 3 av 4 sidor själv på huset och dessutom 4 sidor på garaget. Nu har jag dåligt samvete för att han ska måla den sista sidan på huset? Varför liksom? När jag har fullt upp med det som behöver göras inne och med en bebis som äter 1 gång i timmen? Varför känns det då som att jag måste försvara mig hela tiden? Suck

Jag känner verkligen igen mig! Jag får dåligt samvete om sambon dammsuger, det är helt vansinnigt eftersom jag står för 99% av städ, tvätt och matlagning. Och han väger inte upp med att sköta bilar, renovering eller annat. Fattar inte alls varför jag känner så, det är viktigt med jämställdhet för mig, men uppenbarligen praktiserar jag det inte själv. Hycklare.
  • Kpax

Jag ska nog prova ge lite vatten på sked imorgon. Om inte annat är det säkert bra att hon får börja vänja sig lite :)

Vi har provat ge Josefin banan, persika och äpple. Banan och persika fick hon pyttelite av, bara lite kladd på fingret typ. Persikan verkade vara godast. Äpplet skalade jag och gjorde en stor klyfta (utan vasst kärnhus) av, hon älskade att suga på den! Det var ett fast äpple, och jag provklämde ordentligt, funkade kanon :)

Ja just det, hon fick en stor bit gurka också, men det gillade hon inte.

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-07-06 11:36:11 följande:

Den här bilden tog jag nyss på min långpromenad med vagnen. Här ser man sjön, som ligger mitt i samhället, och lite av slalombacken. Det här är alltså taget bara en bit från alla affärer ;)

Härligt det verkar!

Jag bor också i en liten stad, och det är så skönt att ha nära till natur och gott om plats att gå runt med barnvagn och hund utan att behöva trängas! Betydligt billigare än att bo i en storstad också :D

Däremot kan jag sakna restaurang-, café- och pub-/barutbudet som större städer har. Vi har tusen pizzerior men bara två restauranger som serverar klassiska restaurangrätter. Och två uteställen, det ena fullt av kids, och det andra fullt av helgalkisar. Saknar även butiker som säljer sånt som man inte köper så ofta. Tyg, garn, klockor etc.

En riktigt fin delikatessbutik har vi i alla fall, och den går tydligen bra, skönt! :)
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-07-06 21:14:27 följande:

Idag har jag byt gardiner i barnrummet till dessa. Blev väldigt nöjd.

Innan har vi haft gardiner som svärmor sytt. Hon hade frågat maken om jag hade tänkt sy gardiner annars ville hon gärna göra det. Eftersom jag inte hade några planer på att sy gardiner så tyckte vi att det kunde hon få göra om hon ville. Jag trodde hon skulle välja nåt trevligt tyg med barntryck men jag hade fel. Istället blev det randiga gardiner med färgerna blå, grönt, grått och orange (ikeas tyg). Från första sekund har jag känt att de där gardinerna passar inte passar rummet. Vi har randiga tapeter på kortsidorna av rummet och det blev för det första för randigt (och det var anledningen hon valde just det tyget). För det andra så passade det inte med gardinlängder för vår möblering och så kände jag att dessa gardiner var så långt i från ett barnrum som man kunde komma. Jag ogillar dessutom färgen orange. Så får se vad hon säger när hon ser att jag bytt ut gardinerna. Men de hon sytt hänger i motsatt rum, ett rum som har helblå tapeter, där gardinerna passade bättre in.

Fint! Jag gillar den där ljusgröna färgen.

Förhoppningsvis blir hon inte stött när du faktiskt bara flyttat gardinerna. :)
  • Kpax

Idag klippte jag Josefin i fingret. Åååångeeest.

Jag avskyr att klippa hennes naglar för jag är så rädd att göra illa henne, och nu hände det. Jag använde en liten nagelknips, och var så fokuserad på långfingret att jag inte såg att hon pillade in ringfingret i knipsen. Det blev mest som en rispa, tack och lov, men det kom en liten droppe blod och hon blev såklart ledsen.

Åh, jag skadade min bebis :(

Använder ni knips, sax eller fil? Jag har provat fil, men naglarna viker sig ju bara.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?