• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SMA87 skrev 2015-06-24 13:02:00 följande:

Det med amning och viktnedgång har jag börjat känna av först nu... Förutom de första dagarna då jag typ skakade och åt konstant. Antar att det beror på hur mycket bebisen kräver. Min har ju gått upp ca 1,5 kg sedan födsel och jag skulle uppskatta att det nog är ungefär det jag gått ner förutom de där första kilona direkt efter förlossningen...

Jag hade ju turen att bara gå upp ca 9 kg och kunde använda mina vanliga kläder (förutom jeans) under hela graviditeten. Fick knappt någon mage och i vinterjacka kunde man inte se att jag var gravid.

Jag är sjukt fascinerad av hur kroppen kan återhämta sig. Magen är platt och jag provade ett par shorts jag knappt kunde ha förra sommaren som gick på utan problem idag. Inga bristningar så det enda som påminner mig om graviditeten är en hormonrand och ett par tuttar som gått från A till B kupa och en bebis då såklart!

Jag är imponerade av er som kämpar med kilona, promenader och appar. Jag tränade i princip varje dag innan graviditeten och åkte Vasalopp, cyklade Vätternrundor, sprang halvmaror och gjorde en triathlon tävling när jag var i tredje månaden men känner verkligen inte för att träna nu... Ingen ork till det alls. Promenader blir det förståss men inte i något högre tempo... Hade så mycket idéer innan hon kom att jag skulle gå till gymmet med henne i babyskydd etc men suget kanske kommer tillbaka så småningom.

Jag var väldigt otränad när jag gick in i graviditeten, och första tre månaderna mådde jag så vansinnigt illa att jag smååt konstant .Dessutom fick jag tidigt foglossning och fixade inte ens mina vanliga långpromenader med hunden. Under graviditeten gick jag upp närmare 30kg, och huden på magen är nog förstörd för alltid.

Det skulle vara intressant att se hur jag hade mått och sett ut om jag varit väldigt vältränad från början, och kanske lyckats hålla igång under graviditeten. Jag ska försöka bygga upp kroppen inför en eventuell ny graviditet. :)

Känns inte som att du behöver stressa med träning, du är ju uppenbarligen en sån som tycker om att träna, så då kommer lusten säkert tillbaka så småningom. Jag är inte så förtjust i träning (eller jo, men bara i perioder), så jag måste pusha mig själv. :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-06-25 21:44:39 följande:

Jag behöver också närheten från min man, känna att vi är ett par också - inte bara föräldrar. Vi pussas, kramas och tar på varandra dagligen, och framförallt går och lägger oss tillsammans. Jag läste en gång att det viktigaste i en relation är att äta tillsammans och gå och lägga sig tillsammans. Nu är jag inte så naiv att jag tror att det är nyckeln till framgång, men det där med att gå och lägga sig samtidigt tog jag fasta på för det är verkligen viktigt för mig!

Oj, då sitter vi i skiten! :D

Sambon går och lägger sig mellan nio och tio, och jag och Josefin är uppe till midnatt.

Vi försöker äta tillsammans, men det blir ju mest att slänga i sig eller äta i skift.

Men innan Josefin kom gjorde vi ju sånt tillsammans :)
  • Kpax

Hahaha, jag sitter och läser om era äldre barn för sambon. Vi skrattade gott nu, men snart är det väl vår tur att få gråa hår :D

• Kpax

Jag har också haft en trist dag idag. Eller egentligen började det redan igår, hon somnade vid nio och jag hann bli jätteglad innan hon vaknade efter sin obligatoriska halvtimmeslur (hon sover alltid ganska exakt 30 minuter långa pass dagtid). Sen var det pilatesbollen som gällde 2,5h, och resten av natten var orolig. Och trots det var det tydligen morgon redan klockan 6. Så vi är trötta och griniga båda två...

Nåja, jag hoppas hon slocknar klockan 22, och sover lugnt och fint i minst sex timmar. :D

• Kpax

Lilj3 och LillLouise84: Har ni provat med Windi eller en termometer när det blir sådär? Jag vet inte om det funkar, men när Josefin hade mycket ont i magen kom det nästan alltid bajs när vi använde Windi för att få ut gaserna.

Jag har läst att flera fått höra att det är normalt att inte bajsa på 14 dagar, men det måste ju vara jättejobbigt! Och nej, det där panikskriket vägrar jag tycka är normalt. Vanligt och svårt att hitta lösning på kanske, men jag är rätt säker på att det är något som är fel och skulle gå att komma tillrätta med. I vårat fall var det ju allergi, inte "helt vanlig kolik, det ger sig efter tre månader".

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-06-30 22:11:54 följande:

Vi har provat både tempen och Windi. Även rapsolja och idag provar vi messmör, dag 9 utan bajs

Stackars :(
  • Kpax

Så här ser min stora tjej ut nu! På torsdag är det dags för 4månaderskontroll,ska bli intressant att se om kurvorna börjar plana ut eller hur det går :D
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-07-01 09:20:14 följande:

Här är min lille sjukling! Var på 4 månaderskontroll igår, fortsatt lång och tung! 7690g och 66cm! Shit vilken bamse!

Kass natt igen pga hans förkylning stackarn! Kunde inte ens öppna ögonen imorse för det ena var helt igenmurat :(

Vi var på vår kontroll idag. 7402g och 65,1cm, så hon är också stor :)
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-07-02 11:15:05 följande:

Detta med förkylda bebisar alltså... Var på akuten igår kväll för att det lät som att han hade så svårt att andas (mycket pip och rossel i luftvägarna). Bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite tänkte vi. Men syresättningen var bra och lungorna lät tydligen som de skulle så vi blev hemskickade. Idag tycker jag att det låter ännu värre och imorse hostade han tills han kaskadkräktes ner både mig och sängen. Nu verkar han pigg, ligger och tjuter glädjetjut och pratar för fullt men det är svårt att inte oroa sig ändå. :/

Fy vad läskigt! Men skönt att lungorna var bra, och är han glad och pigg är det väl ingen fara. Men klart man oroar sig, det hade jag också gjort!
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-07-03 10:15:29 följande:

I natt var det ingen bra natt. H låg och sparkades och vred sig hela tiden och hade svårt att sova och amma. Både han och jag var helt klibbiga. Tog av honom pyjamasen men det hjälpte inte heller. Han sov som bäst när mannen åkt till jobbet och vi la oss i den sänghalvan istället. Tror jag får ta bort frotteplastlakanet i min sänghalva. Antar att det gör sängen ännu varmare och tätare nu när det är så varmt och så får jag hoppas att det inte kommer ske några allvarliga olyckor. Men hellre det än att vi inte får sova.

Jag fick också sluta med plastad frotté, det blev alldeles för varmt och tätt redan innan sommaren kom på riktigt. Jag kör med en frottéhandduk bara, och nu sover hon dessutom oftast i egen säng :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?