• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-06-06 08:08:55 följande:

Här är det totalstop, blir inga fler barn för oss!!

Okej! Hur många har ni?
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-06-06 09:24:41 följande:

Har en kollega som har 10 månader mellan sina första två barn (båda fullgångna). DET är lite crazy. 

Här blev lillan tre månader i förrgår, nu är ju första nyföddtiden slut och det känns lite sorgligt då det inte blir några fler. 

Eftersom jag inte alls varit lika ivrig och på om att få se varje utvecklingssteg som jag var med sonen så har jag inte försökt locka henne med leksaker på flera veckor, men nu senaste dagarna har jag provat och då har hon gärna tagit en babyleksak, viftat med, smakat på och flyttat den mellan händerna. Verkar också hålla henne lugn en liten extra stund. Så det kan ju vara värt att börja prova för er som har svårt att få barnet att ligga själv. 
    Ja jäklar! Tänk om jag brottats med graviditetshormoner samtidigt som jag mådde dåligt när Josefin var en månad... Hu...

Vad lustigt om barnen föds samma år, så de hamnar i samma årskurs fast de inte är tvillingar. :)
  • Kpax
    SMA87 skrev 2015-06-06 12:11:34 följande:

Tog du hormonspiral eller koppar? Är du nöjd eller har du känt av några "symtom"?

Jag känner mig verkligen inte riktigt stabil psykiskt ännu efter allt som hänt de senaste månaderna så är lite rädd att ta något hormonbaserat... Jag mådde väldigt dåligt sista 2 månaderna i graviditeten och tampades med det i början efter förlossningen. Det försvinner ju liksom inte över en natt... Sedan kom det ikapp mig att vi faktiskt fått en dotter också. Nu känner jag drygt 10 veckor senare att jag börjar vara med på banan igen men jag har fortfarande lite återfall då och då, dock lindriga och säkert vanliga för att nyss ha blivit förälder.

Jag är 28 men min man är 38 så kanske inte så kul för honom att vara för gammal. Men när vi träffades för 8 år sedan var han inte klar för att skaffa barn så för hans del har det nog inte gjort så mycket att vi väntade 8 år...

Men som sagt jag har stor respekt för att det verkligen inte är lätt att få barn. Har flera vänner med många år av missfall, IVF osv bakom sig innan det lyckas få barn...

Sedan finns de ju dem som lyckas fem gånger på fem år(!) fick jag se på Facebook för några månader sedan...

Vad har ni andra valt för P-medel? Eller vad rekomenderar ni till en ammande mamma som är superkänslig för hormoner?...

Jag valde kopparspiral, men får jag monstermens byter jag till hormonspiral tänkte jag.

Jag fick den i onsdags, så jag har inte märkt av något än. Antar att det blir först när mensen kommer tillbaka, och jag hoppas det dröjer tills jag inte längre helammar :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-06-06 15:36:18 följande:

Jag har en sedan tidigare, min man har två och sen då Tage. Så totalt 4 st. Men förrutom att vi redan har massa barn så pallar jsg inte en till graviditet med mitt blodtryck och alla hormoner. Att gå ännu en gång och ha högt blodtryck, oroa sig för havandeskapsförgiftning och vara livrädd att ungen ska dö i magen - nej, det känns inte lockande. Vi nöjer oss med dom vi har :)

Jag förstår att du inte är så sugen på att gå igenom en graviditet igen, och fyra barn är ju rätt mycket redan! Mysigt! :D
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-06-07 09:09:30 följande:

Det är så jag känner också. Jag kände efter andra dagen och tyckte att det bara var lite lite tråd typ 5 mm men nu är det säkert 3 cm. Jag tänker ringa bm i morgon och kolla. Jag vågar inte ha sex nu för jag är livrädd för att bli gravid.

Åh nej, nu vill jag inte känna efter, fan vad obehagligt om den liksom glidit ner. Jag blöder nu, men innan vi har sex måste jag nog känna efter. Jag gillar inte riktigt tanken på att jag har ett främmande föremål i kroppen, men hellre spiral än p-stav, då är jag rädd för att jag skulle få panikkänslor och vilja skära ut den.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-06-07 22:54:06 följande:

Min spiral måste vara på väg ut. Om jag känner efter när jag sitter på toa så sticker tråden nästan ut ur slidan. Men bara en tråd. Jag har ihållande huvudvärk på gränsen till migrän och illamående. Direkt i morgon bitti måste jag ringa bm och be henne plocka ut den.

Vad tusan ska jag ha för preventivmedel nu??? P-piller kommer jag att glömma. Stav känns lika hemskt som spiral. Kondom gör att det blir meningslöst att ha sex.

P-ring? Eller natural cycles om du brukar ha regelbunden mens? Det verkar populärt, och det är väl minst två i tråden som kör på det. Fast jag vet iofs inte hur det funkar innan mensen kommit igång efter en graviditet...
  • Kpax

Josefin sover också sämre nu. Har jag skrivit det redan? Det känns så, men jag kör ändå. Sjukt förvirrad nu för tiden.

Hur som helst: Nu vaknar Josefin alltid när jag bär henne från soffan (där hon alltid somnar vid bröstet) till sängen vid 23-tiden, och sen ligger hon och grejar hur länge som helst. Till slut får jag amma igen, då somnar hon, men lyfter jag henne till babynestet vaknar hon ibland, och jag får börja om.

Sen sover hon oroligare än hon tidigare gjort (men jag hoppas att det var tillfälligt, senaste två nätterna har varit lugnare), och äter lite oftare (men ändå bara ett par gånger) innan vi vaknar vid 8-9.

Jag är ganska säker på att hon skrattade idag. Rätt rejält och två gånger under samma bus-session. :)

• Kpax
    Lavish skrev 2015-06-09 09:54:43 följande:

Ja här blir det inte mycket sömn. Linnea har aldrig ätit mindre än 5 ggr per natt förutom den kvällen när hennes pappa gett henne ersättning innan läggning, men nu är det nog snarare 10 än 5. Allra minst en gång i timmen men oftast mer. Dessutom har hon börjat bajsa på natten igen. Tror hon är dålig i magen för bajset är grönt och slemmigt. 

Den här veckan jobbar inte sambon natt som han annars gör, och sen har sonen börjat komma in på natten igen. När dom kommer in och går upp vaknar jag och bebis, varje gång bebis vaknar vaknar sonen, och kommer sen inte till ro utan ligger och babblar och kastar sig av och an så att inte jag eller bebisen heller kan somna om. Suck, inte så pigg idag. 

Fy vad jobbigt! Förstår inte hur du fungerar efter såna nätter. Jag har sån jäkla tur med nattsömnen.
  • Kpax

Vägde mig imorse och har gått ner 0,5kg sen förra veckan. Jag har ungefär 4kg kvar till inskrivningsvikten, det känns bra! Men det är MYCKET extra fett på magen, så jag måste ha tappat en hel del muskelvikt.

Jag gjorde lite försiktiga rumpövningar igår, och känner ingenting varken i underlivet eller i rumpan, så jag vågar nog ta i lite mer nästa gång. Tänkte försöka köra måndag, onsdag, fredag. Men utan några krav på längd och intensitet än så länge.

• Kpax
    Lavish skrev 2015-06-09 11:43:47 följande:

Har precis tagit mig förbi min första målvikt på 85 kg så har 5 kg kvar till inskrivningen och 15 till målvikt/vikten före första barnet. Gått ner 3,5 kg sen jag började skriva om det här, men ca 11 kg sen jag vägde mig en vecka efter förlossningen. 

Det fick ju gärna gå lite snabbare, men det är skönt att det rör sig åt rätt håll så sakteliga iaf. 

Hade satt upp som belöning för att ha nått första delmålet att köpa en baddräkt och att gå igenom garderoben. Har börjat med det senare idag. Helt upplyftande är det väl inte, men jag har iaf hittat några saker jag inte visste att jag hade som jag går i och kan amma i. Sen har jag lagt undan en massa grejer som är no-way-in-hell att jag kommer i denna sommar. Var ju inte så kul när man försökte, men känns skönt att slippa ha dem stirrandes anklagande på mig varje gång jag går in i klädkammaren och letar efter nått att ha på mig. Har också delat upp klädkammaren i kläder som jag kan ha men som det inte går att amma bekvämt i och det som går att amma i. 

Att köpa baddräkt är ett straff i min värld, det är fruktansvärt tycker jag.

Jag har också sorterat kläderna. Sånt som jag inte kommer kunna ha inom en överskådlig framtid har jag gömt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?