• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SvanE skrev 2015-05-10 18:52:35 följande:

Är så glad att jag passade på att kratta och fixa rabatten då Lukas fortfarande kunde sova 2-3h i vagnen flera gånger per dag. Senaste veckan nu sover han 30-40 min själv sen vill han inte sova nära, på bröstet eller något om han inte bärs eller guppas. Helt sluut! Man undrar vad som är annorlunda nu jämfört med någon/några veckor sedan:P

Haha, ja vilken tur att du inte sköt upp det! :)

Josefin sover också sämre nu, både på dagen och på natten. Hon vaknar även om man inte stört henne genom ljud eller rörelse. Hoppas det ger sig snart.
  • Kpax

Tovemaja: Ha, typiskt! Kunde du sova något senare på morgonen eller på dagen?

Snö81: Vad skönt!! Skönt också att du fick spiral på en gång. Jag ska också testa kopparspiral, får den insatt i början av juni. Det kändes inte alls kul med kondom, och jag är absolut inte redo för en ny graviditet.

Vikkan333:

Gud nej. Senaste tiden har hon faktiskt suttit snällt i sin babysitter upp till en halvtimme (dock inte idag, hon skriker konstant), men det är en ny lyx!

Jag gör som de andra, påbörjar inget som måste slutföras. Använder bärsele när jag behöver gå ut med hunden eller använda händerna till något. :)

• Kpax

Nu finns det en tråd som heter BF Januari 2016, tänk att det har gått så lång tid sen vi började skriva här!

Såg på aftonbladet att tre oberoende vittnen rapporterat att de sett en flicka med T-shirt och gosedjur ensam på motorvägen. Hur i helvete passerar man? Det rimliga är väl att stanna, sätta på varningsblinkers och få henne i säkerhet? Köra henne till polisstation eller sjukhus? Jag fattar verkligen inte. Undrar också hur många som passerat utan att ringa polisen.

Ingen flicka är anmäld försvunnen, och hon är inte hittad trots sök med hund. Mycket märkligt.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-05-14 19:34:12 följande:

Hoppas det blir som för min kompis, hon fick en "mens" men sedan uppehåll 10 månader till!

Jag tyckte jag hade lite ÄL-flytningar för två veckor sedan men ingen mens än så hoppas det var falskt alarm, vi råkade visst ha lite sex runt där också och hoppas på att inte bli gravida på minst ett år!

Vi kör med kondom (den enda gången vi haft sex än så länge), det är bökigt och inte lika skönt, men jag är livrädd för att bli gravid nu. Jag skulle inte göra abort, men jag vill absolut kunna ägna mig åt den här godbiten till 100% ett tag, utan att behöva tänka på att det kommer en till.

Hur gör ni om du skulle bli gravid nu?
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-05-14 20:27:17 följande:

Jaha idag hade vi folk här för att hjälpa oss flytta stenar från en del av trädgården till en annan. Inga små utan stora gatustenar typ som var nergrävda under rabatter och gräsmatta. Skönt med hjälp för de kunde inte lyftas av en person och jag vill inte lyfta tungt än (fast jag fick höra av den ena som var här att det är väl inga problem efter efterkontrollen) och svårt att göra när vi har ett spädbarn också att ta hand om. Men i slutet önskade jag bara att de skulle försvinna så jag och H kunde ligga i soffan och göra ingenting. Och då tog ändå en kompis hand om disken så jag kunde ta en promenad med H så att han somnade.

Och nu ikväll har jag tagit varenda kommentar från mannen som kritik och har gråtit mer än vad jag gjort på hela tiden sen förlossningen. Vet att han inte kritiserar mig men känner mig dålig som inte kunnat hjälpa till mer än med lunch och dricka.

Och sen känns det som jag blivit stressad av alla besök eller ärenden som har varit den senaste tiden. Som det är nu oroar jag mig jättemycket inför att bara gå på BVC-besök om H ska skrika eller bli hungrig och jag måste amma offentligt och vad folk ska tycka om det eller om jag bara ska låsa in mig på en toalett vilket inte heller är en särskilt avslappnad miljö. Men istället för att berätta för folk hur jag känner så fortsätter jag säga ja till saker och säga att allt är toppen för att ingen ska tycka att jag är konstig. Jag visste att jag har duktig flicka syndromet när det kommer till jobbet och har arbetat mycket med det där men att det skulle ha det även som mamma...

Jag har svårt att lyfta mitt 6-kilos barn utan att jag känner det i underlivet. Aldrig att jag hade fixat gatsten!! Det är verkligen inte värt att sabba läkningen för att verka duktig, det är ju bara man själv som kommer känna smärtan sen, och då får man väl ångest för DET i stället.

Jag blir också hemskt stressad när jag har många saker inplanerade. Efteråt får jag nästan ångestliknande obehagskänslor, och vill bara vara ensam med min bebis.

Men nu mår jag ändå bra, för en månad sedan mådde jag verkligen otroligt dåligt. Fy, jag känner med dig!!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-05-15 14:07:18 följande:

Jag har så sjukt sköra slemhinnor så kondom vill jag vänta med. Vi har knappt haft sex... Bara testat lite :) lönns också otroligt att jag skulle bli gravid när jag helammar eftersom Folke kom till på tolfte prickade ägglossningen :) men skulle det ske skulle vi bli chockade men ta emot bebis med glädje.. Men får jag välja vill jag nog ha 3 år mellan barnen. Hur känner du med syskon?

Vi vill ha ett barn till. Inte för att Josefin inte räcker till, såklart, utan för att jag som är ensambarn vill något bättre för mina egna. Jag vet att det finns många som trivs som ensambarn, men jag gjorde det inte, och jag kan fortfarande tänka att det vore så mysigt med syskon.

Jag tänker att det vore bra med cirka tre år mellan barnen. Jag har tre kompisar som har 1,5år mellan kidsen, och det har varit väldigt tufft. Å andra sidan är de så pass jämngamla att den äldsta snabbt glömt hur det var att vara ensam, och har inte uttryckt någon vidare avundsjuka, och de har inte oroat sig för att den äldre ska skada den yngre. Men det kanske är individuellt och inte åldetsbundet.

Jag vill också känna att jag har tid att ge Josefin 100%, och att jag kan njuta av hennes utveckling. Jag vill inte att hon ska behöva bli stor och duktig, men där är det nog min inställning det är fel på, det är naturligtvis både fördelar och nackdelar med att få syskon, oavsett hur gammal man är.

Samtidigt är vi 31 och 36 i år, så jag vet inte hur länge vi vill och vågar vänta. Josefin kom till efter sju månader (fast vi var inte så noga med att pricka ägglossning).

Det blev väldigt långt, förlåt :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-05-15 21:52:30 följande:

Nu kommer ett klagoinlägg från min sida... Vi var bortbjudna till svågern på middag ikväll, dom har en liten som bara är 2,5 vecka äldre än Bosse så vi brukar ha rätt trevligt ihop. Men min sambo är fan omöjlig. Bosse var inte på bästa humöret, men min sambo skulle aldrig erbjuda sig o hjälpa mig med han. Han sitter o äter i lugn o ro medan jag inte får äta för att Bosse bara gnäller. Inte så att han erbjuder sig att ta honom när han ätit färdigt heller. Utan jag får tvinga han ta sin son ett litet tag så mina armar får vila. Sen brukar Bosse somna allt mellan 20-22, hade packat pyjamasen så där vid 21 när jag tycker det är dags att börja gå hem (dom bor ca 1 km från oss) och packar ner honom i vagnen öppnar sambon en till vinflaska? "Jaha, tänkte du att vi skulle gå hem?"..... Jag kan tycka att pappor o mammor ska dricka lika mycket, typ 1-2 glas, om man inte bestämt något annat. Man är ju faktiskt ansvarig båda två, men jag vet inte hur många öl o vinglas som han slinka ner under kvällen för honom, även om han nu inte var full så var han helt klart för berusad för att ha hand om ett spädbarn när vi gick därifrån för 1 timma sen.

Men fy vad irriterande!

Jag tycker också att pappan ska hålla sig till samma rekommendationer som mamman, om man inte kommit överens om annat. Jag har flera gånger påpekat att begränsningen handlar om att man inte ska bli fumlig och mindre lyhörd, och att det förstås gäller alla som ska hantera barnet, men min sambo har druckit mer än så många gånger. Absolut inte så att han blivit full eller ens märkbart berusad dock, då hade jag blivit skitsur.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-05-15 22:50:13 följande:

Sambon har fortfarande inte kommit hem så får väl se i vilket skick jag får hem honom... Självklart får han vara ute och roa sig en kväll dådå, men då tycker jag man kan planera eller tala om det. Middag för mig är bara middag, med ett glas eller två, inte mycket mer.

Men gick ni inte därifrån tillsammans?
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-05-16 08:31:21 följande:

När han väl kom hem, vid midnatt, efter endel tjat från min sida var han dyngrak... Känner mig bara så irriterad o besviken, är rätt mycket jag är missnöjd med just nu, tycker han allmänt är en latgris också. Ofta känns det som att han prioriterar typ att se när folk streamar dataspel, se sina 47 olika serier, fiska osv före sonen. Självklart tycker jag att han ska göra annat också än o vara med oss, men inte alltid före sin son. Sen klagar han på att han inte kan trösta sonen de få gånger han har honom, men han känner ju inte sin son. Ne, han kan sitta vid datorn 3 timmar varje kväll medan jag nästan får fråga om lov för att gå o duscha, o då gör jag det när Bosse är nöjd och glad.

Men gud vad dåligt, förstår att du blir ledsen och besviken! Förstod han inte att föräldraskapet skulle innebära uppoffringar? Var ni helt överens om att skaffa barn, eller var du väldigt drivande?

Jag kan känna igen mig litegrann (men på det stora hela är jag väldigt nöjd med sambon), här om dagen bad jag honom ta Josefin så jag kunde duscha, och fick kommentaren "skynda dig". Ursäkta?! Jag får stressa mig igenom hela dagen med mat, toabesök och liknande, vill jag duscha en timme så kan jag väl få göra det.
  • Kpax

Tovemaja: Intressant att din auto correct ändrar "lika" till "liksäck", är det något du vill berätta? ;)

Jamen det vore ju sjukt roligt, vi får väl se om vi lyckas pricka in det så vi följs åt igen :)

Angående foglossning, jag har inte känt något, men har heller inte gjort annat än gått rätt långsamt (mycket i skogen med bärsele, då blir det inget vidare tempo).

Ebe91: Jag tänker också att jag vill att kroppen ska läka ordentligt. Inför nästa graviditet vill jag vara riktigt stark, och ska försöka bibehålla styrkan så gott jag kan. Blir intressant att se vilken skillnad det gör!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?