Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-12-29 15:24:18 följande:
    Oj, ja det blir ju lite skillnad. Men tror du artist får gå hela vägen till BF med tanke på den föreliggande moderkakan? När är du beräknad?
    Ingen aning i mitt landsting så vill de normalt sett snitta väldigt nära bf. Jag har ju bf 11/3 så antar den 5e är aktuellt. Men då jag googlat lite kring placenta praevia så verkar de flesta landsting ha som regel att snitta i v 36-37. Tror dock Växjö har mer is  magen. De verkar ha det överlag eftersom jag är omföderska. Däremot fick jag till mig at jag kan räkna med mer blödningar samt att jag då måste åka in med en gång om det blir så. e flesta med total placenta praevia blöder ju inte förrän mellan  v30-bf, så jag kan väl antagligen förvänta mig det eftersom jag haft blödningar från v6-25 ungefär. Jag mitt nöt funderar ju så här: ojdå, hur går det nu med mina 3 sista veckor i skolan -tar ju socionomexamen den 16/1 och sen hade jag ju tänkt hinna med en ullaredsresa också... Frågan är ju mest gällande blödning. Nåja sånt ger sig.
  • Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-12-30 12:03:03 följande:
    Vad fin! Jag hade aldrig hört talas om dem, fick googla. Vilken färg har ni beställt?
    Ja vi hade dessutom turen att vi sprang på en mamma uppe på bm-mottagningen som just hade den här modellen, så vi fick provköra den live. Hon har beställt sin av den svenska återförsäljaren och fick vänta 12 veckor på vagnen + att den kostade 2000:- mer än vad vi ger inkl. frakt från den Polska försäljaren. Mike fick välja färg på vagn och jag hade nog valt en annan, men kan helt klart tänka mig denna, han valde den knallblåa, mycket för att just den färgen inte saluförs i Sverige. Själv gillade jag de lite mer naturliga färgerna eller den mörka vagnen med prickar. Nåväl, fraktbolaget ringde i morse och på fredag morgon får vi leverans vid dörren. Känns skönt :)
  • Lejonhierta

Jaha, nu ringde min bm i em igen. Jag ska äta antibiotika med start direkt och som en normal kur de första 5 dagarna, dvs 3 tabletter per dag fördelat morgon-middag-kväll därefter ska jag äta 2 tabletter varje kväll ända fram till förlossningen.

Jag har fått tid till nytt ul den 14 januari och då ska de närmare undersöka om det även är en placenta accreta. Sedan ska man ta beslut huruvida när det blir kejsarsnitt. Generellt brukar de inte vilja snitta före 37+0 då det är först då de anser graviditeten fullgången. Påpekade att all info jag kan hitta på nätet om detta tillstånd pekar på att man hellre snittar i v 36 eller 37. Sa att jag känner mig lite stressad över den biten och frågade även lite kring det, men om det är en accreta så måste de tillsätta personal för intensivvård och således ännu viktigare med sjukhusets operationsplanering enl bm. suck. Känner mig inte precis gladare av det. I övrigt måste jag säga att jag är grymt tacksam över att jag bytte bm efter hälsosamtal och inskrivning, för den här passar mig som handen i handsken. Hon svarar ärligt: jag kan inte så mycket om detta alls för det är väldigt ovanligt. etc. Då blir jag trygg faktiskt, för med ärlighet kommer man långt även om det inte ger några svar.

Försökte även luska lite i hur allvarligt jag ska reagera om jag får ännu en blödning, vilket uppenbarligen innebär akut till sjukhus. Ja hmm om jag som planerat in att åka till Ullared nu i januari.

En riktig skitdag humörsmässigt och hormonerna kör formel-1 i kroppen och jag kan bara åka med.

• Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-12-30 18:46:57 följande:
    Kul med färg! Vi tog en ljusgrå brio, men jag har sneglat lite på en lila Britax i butiken, himla snygg. Eller egentligen var det kanske suffletten och dynan som var lila, och resten svart? Hur som helst var sittdelen fin, jag såg aldrig ens om det fanns en liggdel.
    Ja jag tror jag vet vilken lila du menar. Hade den färgen funnits på TAKOvagnarna så hade det blivit en sån, för den var sjukt snygg.
  • Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-12-31 04:49:07 följande:

Men fy fasen... Jag är riktigt glad och tacksam att jag slipper den stressen och oron.

Hur var det med accreta, sitter moderkakan fast i fel vävnad och orsakar en stor blödning vid förlossning?

Snittar man tidigare för att undvika att förlossningen startar av sig själv?

Ja är det en accreta så innebär det att moderkakan växt in i livmodervävnaden och sitter fast vilket tydligen kan orsaka så pass stora blodförluster att man i värsta fall måste ta bort livmodern under snittet för att få stopp på blödningarna. Det ska tydligen vara svårt att identifiera via ul dessutom. Men de vill försöka och uppenbarligen misstänker de ju detta och båda embryona fäste ju på ärrkanten från början så sannolikheten är ju stor tyvärr.

nåja, bara avvakta och se.
  • Lejonhierta

Gott nytt på er också.

Jag tror tvillingarna blir först ut, för tror tidigast de vill snitta mig 19/2 om de inte uppenbart kan påvisa en accreta... Det skulle passa mig utmärkt för pga av allt strul så har jag fått uppskov med sista hemtentan på 13 hp och det är både skriftlig del, opponering och försvar, opponeringen ska vara 11/2... Annars tar jag min examen om 15 dagar. Normalt sett jobbar jag heltid samt studerar heltid, eftersom jag har så lite kvar av studierna och universitetet samarbetat så jag inte behövt gå på föreläsningar etc. Så har fk tyckte det varit ok. finns tydligen nån regel om fem h i veckan för de som har sjukersättning att få delta i förenings eller politiskt engagemang och ha hel sjukersättning så det valde de att tillämpa på min sjukskrivning, eftersom jag inte studerar istället för jobb, utan gjort det parallellt hela tiden. Fanns nån annan tremånadersregel också som kunde användas om man jobbar mer än hundra procent. Nåja, jag är tacksam för stödet och snopen över att en myndighet kan vara så tillmötesgående. Sen att jag inte haft ork att lägga en timme om dagen ens på mina studier är en annan femma. Men även universitetet har varit underbara, fått tillgång till inläst litteratur att ladda hem, eftersom jag inte kunnat ta mig till biblan etc. Fått förlängd inlämningstid. De vill verkligen underlätta det sista <3 -så det finns hopp om det. Krävdes ju dock lite ansökningar, läkarintyg osv.

• Lejonhierta
    Misty W skrev 2015-01-02 21:20:58 följande:

Hej!

Hur står det till i tråden? Jag har precis som många av er hemsk halsbränna &såg att ni käkar omeprazol. Min fråga är vilken av alla omeprazol ni äter? Jag bara måste ha nått magiskt för mina novalucid hjälper inte alls!

Angående frågan om kön så har vi tagit reda på kön vid alla 3 barnen. Med första va det nog mer för sambons skull men även för att få lite känsla. Graviditeten var inte planerad, vi hade nyss träffats & jag va 29år & precis gått ut gymnasiet.

Med nr2 & 3 så är det mest för relationen med den lille men även för att jag ska hålla mig lugn och hinna planeraoch fixa under tiden då jag lätt får panik när jag inte kan påverka Saker. Lite av ett kontrollfreak helt enkelt.

Jag känner att det är spännande att se vem som döljer sig och hur den lille ser ut, även om jag vet att det ska komma en grabb i mars..

Jag har kapslar 20 mg omeprazol, tar en varje kväll eftersom mitt är värst på kväll och natt. Kompletterar med gaviscon tuggtabletter utöver det. Ska inte spela någon roll vilken tillverkare du använder om jag fattat rätt då innehållet är detsamma
  • Lejonhierta
    Astilbe skrev 2015-01-03 18:04:35 följande:
    Det låter smart. Hade nog gjort samma som du om det inte varit för att jag ska ha kejsarsnitt och därför vill ha det mesta klart innan. Risken är ju annars att mannen får åka på inköpsrunda... (Läste tom i någon bok att med kejsarsnitt kan man mentalt räkna till en fjärde trimester så att det är bra att ha ordnat så mkt man kan innan snittet)
    Njää seriöst, stod det så i boken? Jag ska göra mitt femte snitt och är inte dömd att hålla med. Hört folk som sagt att det inte går att ta sig ur sängen, amma, osv osv att skratta och fisa är fruktansvärt. Om jag bortser från mitt första snitt som blev lite komplikationer på så har det enda jobbiga varit att skratta men med en kudde tryckt mot magen så funkar det också :)

Det som jag tyckt varit jobbigt är att trosor och byxor skaver mot snittet, även mjukisar :/
    Men i övrigt så är man ju inte direkt handikappad precis...
  • Lejonhierta
    Mimipig skrev 2015-01-04 20:14:08 följande:
    På något underligt vis kände jag inget behov av kudde under magen plötsligt. Fattar egentligen inte vad den här långa grejen är bra för, men jag sov onekligen bättre. Av att krama en tygkorv...
    Fast jag har en kudde mellan lår/knä och en lite mjukare och tunnare som jag pallar upp magen med... Den mellan benen har jag haft ganska läng nu och magens kudde lite av och till under hösten. Sover betydligt bättre då vad gäller foglossningen.
  • Lejonhierta

Var hos bm nu i dag. Vikten sår still men magen växer 30 cm i sfmått vid fullgångna 30 veckor. Hb sjunker och låg nu på 95, så ännu ett venöst prov i armen för att kolla depåerna som låg på 107 förra gången. Vi hoppade över att diskutera kring förlossningen eftersom det mesta hänger på vad som framgår av ultraljudet den 14e. Ska åter till bm den 28 jan och är då i v 34. Blir ännu en urinodling då eftersom jag nu har antibiotikabehandling graviditeten ut. Fick ny remiss till ännu ett bäckenbälte och hämtade ut ett direkt.

Har annars en riktig skitdag med otroligt mycket värk. Trött som tusan och lite lättgråten. (inte så jag gråter, men ni vet känslan av klumpen i halsen och att det snör ihop sig precis när man ska till att gråta).

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?