• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi har ett litet spartanskt gym i huset bredvid, det finns löpband, cykel, crosstrainer, roddmaskin och vikter (hantlar och stänger). Jag funderar på om jag skulle försöka gå dit och cykla eller gå på bandet 3-4ggr i veckan. Ur träningssynpunkt skulle jag ju kunna gå varje dag, men det finns annat jag också vill och måste göra mellan 17 och 21 när sambon är hemma och vaken.

Jag hade räknat kallt med att motionen skulle kunna bestå av långa härliga promenader dagtid med vagnen, men det funkar ju inte alls (och jag är sjukt besviken!!), nu kan jag inte ens lita på bärselen. Förresten går jag väldigt försiktigt med den på om Josefin är vaken, huvudet gungar så.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-27 14:19:58 följande:

Skönt att det går så mycket bättre kvällstid! Trist att hon inte kan sova själv... Det funkar inte att liggamma gör att söva och sedan lägga henne i vagnen för promenad? Så du får både komma ut och motionera... Låter trist att behöva gå till gymmet de få timmarna du har avlastning!

Idag kunde jag för första gången lägga över henne i vagnen faktiskt! Hon vaknade till men låg och kikade och grejade en stund innan hon somnade om. Hon vaknade till rätt många gånger, men var nöjd och somnade om varje gång. Kanske för att torktumlaren var igång och vagnen stod utanför badrummet? Hon sov helt otippat två timmar, så jag passade på att städa. Jag ska prova göra så flera gånger, så får vi se om det bara var tur eller om det kan bli vår nya grej :)
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-04-27 14:28:11 följande:

Är knappt ens själv så duktig, men du kan ju testa att gymma lite hemma med bebisen? 

Det enda jag gjort är situps med bebisen på magen, det kändes. Men det finns ju en massa grejer man kan göra med barnet som tyngd. Kanske inte går att göra alla grejer så länge de inte är stadiga i nacken men en del övningar finns ju. Så länge man inte gör samma så länge så borde dom ju bli förvirrade nog för att inte skrika medan man håller på. 

Jag är lite osäker på vilka övningar man ska undvika efter förlossningen. Men jag kan inte känna någon muskelseparation, så jag funderar på om jag kanske vågar mig på nån magövning ändå.

Jag vet heller inte hur det är med bäckenbotten, jag är förtjust i squats, men det känns som att det kan fresta på underredet lite. Annars går de ju utmärkt att göra med en bebis i famnen (jag har provat :D)!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-27 19:58:12 följande:

Fan vad less jag känner mig idag! Såret som inte läker (har köpt vårtluftare nu!), en förkylning som däckat mig och så världens nackspärr.. knastrade till i nacken när jag duschade imorse:( hade likadant i somras och då höll det i sig i 3 veckor. Kan inte hålla upp huvudet mer än några minuter innan det gör överjävligt ont. Slapp jag bara nackspärren hade jag inte gnällt så mycket men har fruktansvärt ont:(

Nu har jag iaf hunnit slå in paketen till dottern som fyller 5år imorgon. Och gjort färdigt tårtbotten.. det är bara mina föräldrar som har tid att komma imorgon så det kändes sjukt ovärt att stå och baka när jag inte känner mig pigg MEN, klart jäntan måste få tårta när hon fyller år och så har hon sett fram emot att få dekorera själv:)

Selina har varit ovanligt trött idag.. sov 3 timmar i streck imorse och sovit småstunder efter det. Somnade vid 17 och sov två timmar till. Nu ligger hon och halvslumrar i mitt knä.. Jag borde njuta när hon sover under dagen men jag blir så jäkla orolig att hon ska vara slö och inte bara trött. Hennes förkylning gav inte mer än lite nästäppa och hon har inte feber men jag blir ändå så sjukt orolig:(

Usch stackare!

Hoppas allt ger sig, du har ju haft det tufft med kroppen bra länge!
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-04-28 10:05:03 följande:

Vägde mig i lördags och då hade jag varken gått upp eller ner på 5 dagar. Sen dess har jag inte vågat väga mig för promenaderna har varit få och kakorna varit fler.

Vi har slarvat en del med maten också. Vi har inte haft fantasi att komma på vad vi ska äta, därför har det känt som kylskåpet ekar tomt och vi har löst det med fantasilös mat som kanske inte alltid varit den nyttigaste. Men vi fick Icas matkasse av svärmor som present när lillen föddes och igår hämtade vi ut första kassen. Aldrig har kylskåpet varit så fullt med nyttig mat :D Eftersom kassen är för 4 personer blev det gott om mat över till matlådor idag. Känns så skönt att ha lunchen klar och veta exakt vad som ska lagas till middag. Nu är det bara se till att även mellanmålen är nyttiga.

Men gud vilken bra present!! Nu kan ju inte jag äta mjölkprotein, och undviker även allt gasbildande för säkerhets skull eftersom Josefin haft så mycket problem med magen... Men annars, vilken smart grej, jag har verkligen inte hjärna att tänka ut vettig mat.
  • Kpax

Jag vägde mig när jag vaknade, och då stod vågen på 66.0kg, men ett halvkilo upp eller ner är ju bara ett rejält vattenglas (dricker ett antal såna). Jag vill gå ner MER! Men framförallt vill jag bli fastare och komma i mina kläder, vikten är egentligen skit samma eftersom jag ändå måste gå upp i muskler.

Josefin har sovit ganska oroligt ett par nätter, mycket stök och bök, och längre vakentid efter amning. Hon är ovanligt gasig, så det beror väl på det. Tack och lov har hon inte ont.

Nu har hon precis somnat vid bröstet, så jag ska försöka lyfta över henne till vagnen och gå ut med hunden.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-28 14:19:57 följande:

Varit på efterkontroll med blandat resultat!

Positivt är (vad jag redan visste) att jag definitivt inte har tecken på förlossningsdepression och att allt ser bra ut down under. Kniper funkar super.

Negativt är att magmusklerna är fortsatt delade och nog kommer fortsätta vara det resten av livet då... Vilket innebär att jag aldrig kommer få helt platt mage igen. Trist, men sådant är livet! Men vad som skrämde mer är att det gjorde riktigt ont att bli undersökt trots toppen BM. Hon sa att det är normalt när man helammar (torra slemhinnor) och att det också är ärrvävnaden som känns.. Att det blir bättre. Men jag oroar mig ändå för sex i framtiden... Jag vill ju, men känns som det kommer dröja innan det inte gör ont!

Kan du (och ni andra) knipa av kisstrålen? Det kan inte jag! Men jag hade bra knipteknik i alla fall, så det är väl bara att fortsätta träna. Undersökningen gjorde inte ont alls, och vi har även haft sex en gång utan att det gjorde ont. Hurra! Jag hade skitont flera månader under graviditeten, men det visade sig bero på svamp. Så jävla onödigt...

Är det lätt att känna en muskelseparation? Jag kan inte känna någon glipa, men det är rejält med fett i vägen också. Jag visste inte ens att BM kollar sånt, det var ju bra!
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-04-28 15:29:25 följande:

Oj vad Vilgot sover gott ute. Jag la ut honom i vagnen vid 11-tiden och nu vid 15 tog jag in honom för mat. Han hade nog somnat om iaf jag låtit honom vara i vagnen men tyckte det var bäst att passa på att ge honom lite mat När han ändå vaknade till lite grann. Igår var det likande och då la vi honom i nytt i vagnen för en promenad och då somnade han återigen efter 30 minuter och sov tills jag tyckte det var dags att gå in vid 17-tiden.

snö 81 skrev 2015-04-28 15:49:31 följande:

Tage sover också jättebra ute i vagnen. Man behöver bara ställa ut vagnen så sover han inom några minuter - och han sover lääänge. Väldigt skönt eftersom man inte alltid har lust att gå på promenad när han ska sova.

Hur gör ni för att få era att sova i vagnen? Lägger ni dem när de sover, är halvvakna eller klarvakna? Är de tysta och nöjda hela tiden eller har ni några knep?

Tacksam för tips! :)
  • Kpax

Okej, jag misstänker att napp hade kunnat få Josefin att lättare vara nöjd i vagnen. Men jag får väl försöka lite olika sätt, lägga henne när hon sover, när hon är vaken och allt däremellan.

Igår kunde hon ligga vaken i vagnen 5 minuter, så länge jag prasslade med den där fjärilen man fick från Libero gick det rätt bra! Nu ligger hon också i vagnen, hon däckade på skötbordet och jag lyfte över henne. Men så var hon vaken mycket i natt, och vi gick upp tidigare än vanligt. Skönt att kunna äta frukost i lugn och ro!

Jag ligger efter med knipet hör jag. Jag har slarvat en vecka, och igår och idag känns det lite annorlunda där nere. Som att det gått tillbaka till hur det kändes för flera veckor sedan. Hmm...

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-29 06:56:56 följande:

Prisa gud, hon somnade vid 20.30 igår och sov ända till strax efter 2!! Då åt hon och sov vidare. Visserligen har vi sovit i soffan inatt för att jag ska kunna hålla i henne hela tiden men ändå! Jag har fått sova:)

Jag köpte sempers magdroppar igår och gav hon på kvällen, vet inte om det redan kan ha hjälpt eller om det är en ren slump men hon har inte bajsat en enda gång under natten. Igårnatt hann vi ju med 7 bajsblöjor så.. det är säkert därför hon sovit bättre inatt, för att jag inte behövt böka med blöjbyte hela tiden

Åh vad skönt för er! Jag vet inte om jag missat, men har det här med magen och bajseriet kommit plötsligt? Josefin bajsade mycket oftare förut, och vi började också med Sempers magdroppar, nu bajsar hon oftast en gång om dagen.

Jag vet inte om det beror på dropparna eftersom det var så mycket som hände samtidigt (slutade med mjölkprotein, började med dropparna och Minifom).

Nu har Josefin varit mer gasig och bökig ett par dagar, jag har kanske ätit något som inte var så bra...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?