• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mammis2011och2015 skrev 2014-08-27 21:42:26 följande:

Det är en lång och dryg process. Me att börja nu kan ju bli tetigt. Efter RUL började jag. Både du och din chef skall skriva arbetsbeskrivning. Ett antal formulär som både du och din chef ska fylla i!

Ja, det lät bökigt... Nåja, jag får väl ta tag i det efter RUL!
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 20:47:20 följande:

Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.

Undrar om det var något sådant jobbarkompisen fick då, en avstängning. Eller kanske en hederlig sjukskrivning pga foglossning.

Tack för infon!
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 20:34:28 följande:

Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till

Tack så mycket! Lika bra att vara förberedd, kan inte tänka mig att jag kan göra samma jobb om fem månader.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-08-29 09:53:07 följande:

V.14 och ul idag. Plutt mådde prima och jag är världens lyckligaste! Bf fortfarande 5-6 mars!

Härligt!!
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-30 13:35:22 följande:
    Åh vad kul! Ska ni ta reda på kön? Eller har ni redan gjort det?
  • Kpax

Vi har sagt att vi inte ska ta reda på könet, men vi får väl se om vi kan hålla oss. Jag är kass på UL-bilder, så det är ingen risk att jag råkar få syn på något i alla fall. :)

Skulle det vara två vill jag kanske veta kön, då ska man plötsligt komma på dubbelt så många namn som kan tänkas passa. Men det har jag inte pratat med sambon om än.

• Kpax
    Mimipig skrev 2014-09-01 23:27:33 följande:

De där spökveckorma låter som något helt i min smak! Var på läkarbesök hos bm idag för att prata om Migräntabletter etc. Jag frågade om svullna tarmar och när de ska lugna sig. "Har aldrig hört talas om att tarmarna svullnar så hör tidigt. Kan det vara din magsjuka i somras kanske? Dra ner på kaffet." Sa han - 70-årig man. Tror honom inte. Jag är (väl) knappast ensam om svullen, stenhård mage som är ok på morgonen och sprängis på kvällen?

Men va? Jag har varit uppblåst och gasig sen innan jag testade positivt, och det verkar jag ju inte vara ensam om.
  • Kpax

Jaha, vecka 15 idag!

Fortfarande tjock utan bebiskula, och fortfarande osäker på om det finns något där inne.

Illamåendet håller sig borta, däremot tycker jag att jag är onaturligt trött och väldigt irriterad på det mesta. Jag har ont i ländryggen också, så jag BORDE väl vara gravid va? En evighet kvar till RUL (månadsskiftet september / oktober), jag som bara vill shoppa vagn och kläder och namnspåna! :)

• Kpax
    lovley00 skrev 2014-09-04 13:54:27 följande:

Var på kub idag men jag har inget foster som växer även fast livmoder och kroppen fortsätter vara gravid, det var nog en av dom sjukaste saker jag någonsin varit med om gått 13v och det lilla dom hittade var knappt 4mm. Väntar nu på gyn remis för att få kroppen att sluta vara gravid.

Hade hellre valt ett missfall för då vet man att något var fel, jag vart så sjukt chockad och tänkte nä men dom tittar fel såklart fostret finns där. :(

Nä, fy fan...

Det är precis det här jag tänker mig ska hända i mitt fall också. Allt känns ju "rätt" i kroppen, men jag har ändå en känsla av att det inte blir något. FÖRHOPPNINGSVIS bara hjärnspöken, men det han hänt en kompis, och jag har läst om det rätt många gånger här på Familjeliv.

Hur som helst är jag ledsen för din skull, men bra att du känner att du vill och vågar försöka igen. Jag hoppas att jag kan tänka likadant om det händer mig också!
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-09-04 19:07:11 följande:

Alltså detta jäkla illamående, när skall det lägga sig egentligen? Är i vecka 11 nu och om något så tycker jag att det blivit värre. Iofs inte illamående hela dygnet längre men när det väl börjar (vid lunch ca) så blir det värre än innan! Hjälper inte att äta bort det någon längre stund. Känns bra så länge jag äter men så fort jag slutar så är det tillbaka igen. Kanske skall be om lergigan comp när jag skall till bm på tisdag?

Ni som ätit det har den några biverkningar?

Mitt illamående gav sig i mitten av vecka 13 (12+3?), innan dess åt jag lergigan comp. Inga biverkningar för min del iaf! Jag tog bara en tablett om dagen, och en halvtimme efter intag var illamåendet helt klart hanterbart!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?