Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2014-10-13 09:12:23 följande:

snö jag gillar också klänningar och leggings men vissa av dem har jag inte använt på ett tag just för att jag blev så väldigt gravid i dem (när jag fortfarande dolde magen på jobbet) pga skärningen. Blir att börja använda dem igen nu. Dock har jag haft mer sommarklänningar och mest kjol på vintern så jag behöver uppdatera garderoben lite nu så jag inte behöver köra gravidjeans bara. Vill ju gärna variera lite :)

tovemaja jag tänker också att jag kommer vara trött på gravidkläder till våren även om jag just nu ser fram emot att börja köpa lite. Vill hitta åtminstone en lite mer festlig klänning som jag kan ha till julhelgen och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha. :) Men det löser väl sig. Känner att det här med barnvagn är ett betydligt större bekymmer. Ska man satsa på ny eller begagnad? Kommer det komma syskon tätt vilket gör att vi inte kan använda samma vagn till nästa utan måste satsa på syskonvagn eller kommer det ta lång tid och då kan vi lika gärna köpa en ny som håller för åtminstone två omgångar barn? Och då har jag inte ens kommit till märke. 

Ni som är omföderskor, hur gjorde ni med vagn till första och är det samma vagn ni har till andra eller sålde ni den vidare? Känner ni att ni gjorde rätt val?

Jag har nog haft mammabyxor sen v 10-12 kanske. Inte för att de vanliga var så små, utan att jag blir så känslig mot minsta lilla tryck. Om det är bara jag och maken hemma så ligger jag gärna i soffan med byxorna under magen och tröjan ovanför så magen får vara fri. Jag har gått upp 2,5 kilo men massor av cm över magen. Jag har problem med byxor till jobbet. Jag jobbar utomhus 8 timmar om dagen och behöver fickor till 2 telefoner, nyckelknippor, plånbok, passerkort, pennor och papper. Just nu använder jag hms jeans och de är inte så slitstarka eller praktiska. När jag kommer in på jobbet i em ska jag begära nya jobbartröjor i alla fall. Just nu fattas en dm tröja för att den ska räcka över magen.

Vi har en dotter på 16 månader nu och det kommer bli ca 21 månader emellan dem. Så vi måste ha en syskonvagn. Vi köpte en ny vagn när dottern föddes. Men den är så stor så jag köpte en smidigare vagn att ha i bilen. Och så har vi en dagisvagn. Nu blir det en syskonvagn också, men singelvagnarna kommer stanna eftersom ibland kan det vara bra med enkelvagnar. Jag har tittat på emmaljunga double viking, då kan man ha ett enkel chassi att komplettera med.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-10-13 15:09:32 följande:

Ni som skall skaffa syskonvagn, vad har ni kikat på för sorter? Jag tyckte det var jättekul att välja vagn till sonen men syskonvagn känns bara som man måste kompromissa med allt... Eller? :)

För oss står det nog mellan emmaljunga double viking eller kronan syskonvagn. Jag vill ha individuellt vändbara sittdelar. Dottern vill sitta framåtvänd, men jag vill inte vända bebisen när den är 4-6 månader. Fast nu såg jag att man skulle släppa en ny syskonvagn i månadsskiftet där liggdelen går att göra om till sittdel emot föräldern. Vad är det du tycker du måste kompromissa med?
  • LillLouise84
    JhjärtaK skrev 2014-10-13 18:30:12 följande:

Vill man kunna ha barnen sittandes mot sig så finns det mer eller mindre bara tre att välja mellan, Bugaboo donkey, Emmaljunga double viking eller Kronan Syskon.

Kan man dock tänka sig att de sitter framåtvända finns det en uppsjö att välja mellan. Många av mina vänner har Mountin Buggey (stavning??) och är väldigt nöjda. Den är smal och finns många begagnade att köpa via ex blocket.

Det finns billiga med individuellt vändbara sittdelar. Bozz har en och 2me los angeles. Men jag har ingen aning om kvalitet. Jag ska nog köpa vikingen
  • LillLouise84
    Kurona skrev 2014-10-13 20:58:35 följande:

Vi sitter just nu i det här klistret vi med. Men vi kommer välja en Emmaljunga Double Viking. Har läst många recensioner och det är den som är den absolut rymligaste i sittdelen och vår 22 månaders är redan 98 cm lång och väger 14 kg, så vi hade "tyvärr" inget val. Kollade också på Kronan syskon och Bugaboo Donkey, men Vikingen vinner i alla kategorier när det gäller våra krav, har dessutom en bekant som verkligen rekommenderade den till mig, hon var jättenöjd med sin, och hon tyckte också att donkeyn var lite trång.

Kolla in de här länkarna, jättebra recensioner, gäller även er som är ute efter singelvagnar! 

www.barnvagnsblogg.com/

ombarnvagnar.com/

Jag har en bekant som köpte donkey som syskonvagn 2012 och hon är så missnöjd. Den knarrar och suffleten på liggdelen är för kort. Och inte alls värd pengarna enligt henne. Så den har jag inte ens i tanken längre. Vikingen känns som bästa vagnen, den med lufthjul vill jag ha.
  • LillLouise84
    Kurona skrev 2014-10-13 21:28:02 följande:

Jo jag känner också att det är många som klagar på den, dessutom så kostar den ju en förmögenhet, en double viking med en sittdel+ en liggdel går ju på mellan 8000-9000 kr, minns inte riktigt priset. 

Vikingen kostar väl 3600 för chassi och sen 2300 per del. så 8200 för två delar med chassi. Såg begagnade på blocket har sjunkit som bara den sen lufthjul kom. 5500 för en ett år gammal vagn med hårda hjulen
  • LillLouise84
    JhjärtaK skrev 2014-10-14 06:39:22 följande:

Vad är det för märke som släpper en sådan vagn?

Kan varna för att Kronan Syskon har supersmala sittdelar där iaf vår dotter aldrig skulle få plats med ex en overall i en sådan. Och då är vår dotter inte storväxt på något sätt.

Det var Mountin Buggy (hur det nu stavas ) barnvagnsbloggen ska ha recenserat den. Jollyroom som jag såg nyheten
  • LillLouise84

Jag ser att många har foglossning redan nu, jag tycker synd om er. Jag har klarat mig hittills men får ont i ljumsken om jag tar i med benet i sidled.

Jag jobbar idag min tredje dag sedan jag fick första barnet. Det går ganska bra, magen är i vägen men som tur är har jag världens bästa kollegor som hjälper mig. Jag fick en tröja på jobbet i morse xxxl så den skulle vara tillräckligt lång :-P

• LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-10-15 15:31:33 följande:

Åhhhhh tack!!! Äntligen en vettig vagn! Den bästa lösningen jag sett hittills, hoppas den är lika bra i verkligheten ! :)

Prislappen var lite mildare än många andra också. Mb borde passa perfekt på landet också.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2014-10-15 19:27:39 följande:

Har ni funderat nåt på gravidförsäkring? Jag har tecknat Trygg Hansas gratis försäkring men funderar utöka och ta den som kallas Extra. Det är ju inte mycket pengar iaf något skulle hända. Men är nyfiken hur ni andra tänker? :)

Jag hade trygg hansas betalförsäkring vid förra och kommer nog ta det nu med. Jag själv är också försäkrad i trygg hansa och tycker att de funkar bra.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-10-20 14:05:06 följande:

Då var RUL avklarat för min del. Allt såg jättefint ut, men den var 3 dagar mindre än beräknat. Så nytt BF är 21/3.

Fick dessvärre urusla bilder då den lille krabaten inte hade den minsta lust att samarbeta. Man fotsulorna såg vi jättebra ;)

Skönt att allt såg bra ut. Då är vi på samma bf igen då
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?