Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-08-15 06:28:42 följande:

Lilllouise: kanske pappan och dottern som ska dela rum? ;) kan han inte få hjälp mot snarkningarna?

Vet dock hur det känns med struliga nätter. Inatt var en bra natt och han vaknade ändå 5ggr... Zzzzz

septemberbarn08 skrev 2015-08-15 07:44:01 följande:

Äntligen helg.. sambon har haft förmiddagsvecka på jobbet och klivit upp 3.30 och eftersom han måste i säng tidigare då så har jag klivit upp rätt tidigt med barnen den här veckan också så de ska komma till ro i nån ordning på kvällarna.

SÅ, det kändes extra skönt med helg nu. De äldre sover hos mormor och morfar och Selina är inte direkt sen med att sova länge på morgonen om hon får så jag såg fram emot lite sovmorgon.

7.10 börjar grannen starta alla grävmaskiner för att gräva jordvärme! De har varit där hela veckan och kört dit maskinerna och så men inte kommit igång med själva grävningen. Klockan 7 en lördagmorgon var tydligen en bättre tid att börja?

Det skjuts för lite, helt klart!

Vi fick en bra natt äntligen. 2 uppvak, första vid 1 då var han hungrig och sen nästa vid typ 6 men då sparkade jag pappan ur sängen och sov själv till 8.30. Lösningen för att få sova var att stackars lilleman fick sova i sin liggdel till vagnen ute i hallen mellan sovrummen, där är det ingen som låter. Pappan både snarkar och kan gå i sömnen och storasyster skriker och pratar i sömnen rätt som det är. Jag tror att det är när hon fått för mycket intryck som ska bearbetas.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-08-15 09:16:29 följande:

Har han provat sinoclear? Min sambo har väldiga problem med sin näsa, alltid haft, och snarkar EXTREMT mycket. Sen testade han sinoclear (receptfri nässpray) och blev HELT tyst på nätterna.. då har vi testat typ allt tidigare men inget har hjälpt.

Nackdelen är att det är rätt dyrt och får bara användas 14 dagar även om det finns blandning kvar i flaskan. Är ganska starkt och sambon satt och nös oavbrutet flera minuter varje gång han tog det men jisses vilken effekt det hade. Var tom så tyst att jag inte kunde sova för att det var FÖR tyst:P

Lilj3 skrev 2015-08-15 09:48:56 följande:

Min sambo har också haft/har problem med snarkningar. Eller för honom är det inte ett så stort problem, värre för mig och lillen som blir störda. Allt blev mycket värre efter en envis förkylning han hade i vintras som satte sig i luftvägar och lungor. Nu har han varit hos en läkare där han fick ett antal allergier konstaterade så han fick nån astmamedicin att ta morgon och kväll. Läkaren konstaterade även att han är trång i svalget så det är antagligen mest därför han snarkar. Hon rekommenderade sån där snarkspray men det har han inte provat än. Men jag tycker att det blivit mycket bättre sen han fick sin medicin. Nu kan han t.o.m. sova hos oss i sovrummet, innan fick han sova på soffan. :P

Han har inte provat någon snarkmedicin då han är en sån motståndare till allt vad mediciner heter. Men jag ska ta en sväng förbi apoteket i morgon och kolla vad som finns. Jag har för mig att det finns några plåster man kan sätta på näsan.

W sov i hallen i natt igen. Somnade 20 och vaknade 01.20 åt och somnade om. Sen 03.30 började han knöla igen då hamnade han i min säng för jag orkade inte vara uppe. Vi sov sen till 7. Mannen är bakis idag då vi hade våran årliga grillfest igår.
  • LillLouise84

Angående bajsblöjor så har W länge varit hård i magen och bajsat var 8-11 dag. Nu har vi gått över till gröt en gång om dagen och mat två gånger om dagen. Nu bajsar han nästan varje dag. Och de tre senaste dagarna har jag hört när han börjar ladda och då satt honom på pottan och han har bajsat inom en minut. Här är det inte längre något bebisbajs utan det är riktiga bajskorvar.

• LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-08-15 22:25:57 följande:

Idag har vi åkt 70 mil i bil. Han skrek mer eller mindre hela vägen från Gävle till Örnsköldsvik. Vi gjorde såklart massa stopp och då var han hur nöjd som helst men så fort han hamnade i babyskyddet var det igång igen, hjärtskärande gråt. Påfrestande för mammahjärtat och jag bävar redan för hemresan. :( Nästa gång det vankas långresa blir det tåg för mig och lillen!

En positiv sak var att han hanterade ankomsten förvånansvärt bra, trots massa nya ansikten och han sover nu som en stock i resesängen.

Usch för att åka långt med liten bebis. Gävle ö-vik är jättelångt. Från Hudiksvall till ö-vik är det så segt att åka förutom nya vägen förbi Sundsvall.

Prova att ha mer kyla i bilen så kanske det går bättre att åka
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-08-17 08:45:55 följande:

Vi har skötbordet i badrummet, ville absolut ha tillgång till rinnande vatten så fick leta länge efter ett skötbord som uppfyllde mina krav och rymdes på toan! Nu när vi flyttar vet jag inte vart vi ska ha skötbordet... Det ryms inte i badrummet (prioriterar att få in ett badkar), skulle rymmas i tvättstugan men då är det typ en bänk som går längs hela väggen och den är inte nog djup för att rymma en skötbädd/dyna/madrass eller vad det kallas... Alternativet är att ha den på tvättmaskinen, då måste vi bara bygga någon anordning att ha på...

Kan ni inte skaffa ett skötbord som man har över badkaret? Antingen ett man sätter på badkarskanten eller vägghängt?.

Vi har också skötbord i badrummet så man när handfatet ifrån när man står vid skötbordet. Jag skulle inte klara mig utan det. Svärmor har en stor bänk bredvid handfatet som skötbord. Mina föräldrar har skötbord på plåtbänken i tvättstugan, den är kort men de har lagt flera lager badlakan så det är mjukt och funkar bra ändå.
  • LillLouise84

I natt hade vi första natten utan att W åt. Jag bestämde mig igår för att nu räcker det. Så han fick gröt vid 20 och ersättning vid 21 och sov till 3.30 då stoppade jag i nappen och gav snuttefilten så sov han till 5.30 då gjorde jag samma sak igen och han sov en timme till! Så skönt att slippa mata. För nu håller jag på sluta amma. Han biter mig så fruktansvärt att det bara är jobbigt nu. Jag hade tänkt helamma i sex månader men nu slutar vi nog vid fem månader istället. Han äter så mycket mat nu att han klarar sig. Igår åt han 1 1/2 burk barnmat för sex månaders, en halv portion gröt, en halv banan, 150 ml ersättning och tuttade 2-3 gånger. Totalt på hela dygnet igår.

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-08-17 16:47:08 följande:

Kul att det är fler som gillar att göra mat :) vad har din lille för favvo? Här är det nog morotspuré, ren avokado eller blåbärsgröten :)

Av nyfikenhet, varför tycker du den köpta gröten är bättre? Näring eller konsistens eller smak? Konsistensen är svår att slå tycker jag... Men näringen och smaken går att få till:)

Min lille ratar puréerna. Han vill ha potatis, morötter och ärtor mosade med gaffel eller köpt burk med kött och potatis. Banan i umamin går bra.

Jag provade mycket när dottern var liten och hon ratade det mesta utom kokt palsternacka, potatis, morot, ärtor och kokt köttfärs blandat. Hon föredrog köpt burk. Men nu äter hon i princip allt utom gröna blad och blomkål.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-08-17 12:49:22 följande:

Ja, kissa och bajsa känns som nåt man gör på toaletten.

Tror att eventuella gäster skulle tycka att det var lite otrevligt om någon satt och bajsade på en potta vid tv'n :)

Trollunge85 skrev 2015-08-17 13:16:39 följande:

Ungefär så kände vi också när vi hälsade på. Därför är jag emot att ha pottan någon annanstans än i badrummet.

Jag håller med er, det är därför jag bara byter på skötbordet hemma. Och att jag byter i badrummet eller i hallen eller liknande hos andra.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-08-17 19:20:31 följande:

Oj så olika det kan vara :) Tage får typ en halv tesked om dagen av puré eller gröt, men han tycker INTE om det. Känns som att han kommer äta ersättning till han är tonåring :)

Jag har fått tillsägelse av bvc att ge mat för han planat ut för mycket i vikt. Så vi skulle försöka trycka i honom så mycket vi kan. Men det var kärvt i början att få i honom mat och gröt. Nu köpte jag banangröt och den var visst bra.
  • LillLouise84

Nu har ju jag ett barn som äter mycket mat redan. Men jag blir nyfiken hur ni tänker kring mat till era barn. Bvc har flera gånger sagt att vi inte bör ge korv till bebisen mer än en till två gånger i veckan för att det är så salt. Jag anser att korv inte är något att äta överhuvudtaget. Jag har inte ätit korv på 20 år och jag lever ändå. Dottern var ett år innan hon fick korv, då blev hon bjuden på mat hos en släkting. Jag äter inget halvfabrikat och väldigt sällan utemat.

Dottern som nu är drygt två år, var ett år innan hon överhuvudtaget fick prova någon sötsak, då var det en tårtbit på ett årsdagen. Sen har hon fått någon kaka, bulle eller glass vid speciella tillfällen. Aldrig chips, godis, popcorn eller söta drycker.

Jag inser att det kommer bli svårare att hålla barn nr två ifrån saker än det varit med ettan.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?