Inlägg från: Lilla W |Visa alla inlägg
  • Lilla W

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hej! Jag hoppar gärna in här. Plussade i ons 23 juli :) tror BF blir runt 27/3. Ha en son som är 3.5 år. Har inskrivning hos barnmorskegruppen i GBG 27/8 med tidigt UL och KUB blodprov osv. Känns som en evighet bort. Mår lite illa och sjukt trött men så glad! Grattis allihop!

• Lilla W

@Teresiat Finns det ingen privat klinik där du bor, så du kan betala för ett UL?

• Lilla W

@smulan 89 och Mjao80
    Ang när man ska kontakta barnmorskan. Det kan ju vara värt att poängtera att om man vill göra nån form av fosterdiagnostik såsom KUB osv så görs ju detta i v11-13 och då behöver man ju kontakta BM ganska tidigt för att få en tid för det. Bara en tanke.

• Lilla W

Ang KUB, låter jättemärkligt att ni som är under 35 fått rådet atr KUB skulle vara missvisande pga er ålder, däremot skulle det kanske vara det om man är över 40. Varför skulle de flesta län kostnadsfritt erbjuda KUB till kvinnorn över 35 i så fall? Det skulle vara i onödan och en onödig utgift för dom. Det är ju många parametrar som spelar in utöver ålder, såsom nackspalt, blodprov, livsstil, vikt, rökning osv. Jag har fått det förklarat för mig att KUB inte är en exakt vetenskap utan ett "hantverk" så välj en klinik som har gjort det länge och vet vad dom gör.

• Lilla W

Gick inge vidare på KUB:en i ons. Alla värden va bra utom nackspalten som va lite bred :( Fick sannolikhet på 1/140 för Downs syndrom... Hade typ 1/20 000 med min son, dock för 4 år sen. Fick remiss för moderskapsprov som vi ska ta på tis, sen väntar en 10 dagars låååång väntan på svar. Känns inge vidare just nu faktiskt... BM som ringde ang remissen sa dock att nackspalten låg på precis på gränsen, 3.5 mm är gränsen för vad som anses brett och vår bebis hade 3.6 mm. Så min tröst just nu är den där lilla ynka 0.01mm, det är ju sååå lite ändå...

• Lilla W

...och Kpax skulle det såklart stå :) jag försöker tänka att det bara är en sannolikhet o ingen diagnos. Näsben, pigg bebis i allt annat va ju bra... försöker parkera känslorna tills vi vet, annars blir man ju tokig

• Lilla W

Äh dom kunde inte sticka idag, moderkakan sitter lite knepigt till så det blir att vänta på fostervattensprov om 3 veckor... Känns ju jobbigt att vänta, men läkaren betonade att han inte tycker att det är så bråttom iom att risken är såpass låg att nåt är fel, han lugnade oss o va jättebra! Men men forts följer då...

• Lilla W

@irissiri Japp vi fick 1/140 för downs syndrom på KUB, främst pga av en ngt bred nackspalt. Men nu får vi vänta på fostervattensprov ist.

• Lilla W

Världens bästa läkare ringde idag, en dag efter fostervattensprovet, o berättade att våran bebis har helt normala kromosomer!! :D

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?