Inlägg från: madde10 |Visa alla inlägg
  • madde10

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-19 16:39:32 följande:

Ang KUB. Nästa gång går jag raka vägen till mkp eller fvp. Kub ger ju ändå inga svar, bara gissningar, och för mig var det viktigt med svart på vitt och besked man kan lita på. Jag lämnade blod till forskning i samband med provet (alla högriskare som gör mkp eller fvp blir ombedda, men det är frivilligt). Redan nästa år kan kub bytas mot en ny blodprovsmetod. Det vore nåt det!

Det går att göra redan nu, privat. Man får betala för det själv och finns bara på ett par ställen i Sverige. I Stockholm kostar det 15000 och i Göteborg 7000. Nipd/nipt heter det. Jag ska nog göra det, ska göra KUBen bara. Var tvungen att avsluta min förra graviditet pga kromosomfel och fick också lämna blodprov för forskningen. Skönt att slippa nål i magen. 
  • madde10
    irissiri skrev 2014-09-19 17:24:06 följande:

Hej!

Just hemkommen från KUB som gick jättebra!

Häftigt att kunna se minimala kroppsdelar såsom urinblåsa och mellanrummet mellan hjärnhalvorna... :O

Vet inte vad jag ska tro om siffrorna. Gällande downs fick vi 1:8629 och på Trisomi 18+13 fick vi 1:20000. Hur mycket kan man lite på siffrorna? Ni skriver om kromosomavvikelser ovan. Vi har haft flera missfall men hittills har de ej gjort dns-prov varför vi ej vet hur det ser ut med ev kromosomfrl hos oss. Blir nu lite orolig att tidigare mf berott på kromosomfel...

Har också läst om det där blodprovet man kan ta ist för fostervattenprov/moderkasaprov. var i stockholm / gbg kan man göra det? Någon som vet? Finns det i någon mer stad? Låter ju hutlöst dyrt...

I Stockholm är det BB Stockholm family i gamla stan som gör det. I göterborg är det vårdcentralen i Kållered som gör det. Det är tataa biocenter som analyserar blodet i kållered. Ska prata med labbet på min vårdcental och hoppas dom kan hjälpa mig med blodprovet.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?