Inlägg från: lisenlisen |Visa alla inlägg
  • lisenlisen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hoppas det gått bra för er på kub-testet. Var själv supernervös igår när jag skulle göra det. Satt själv i ett väntrum med tio par. De tittade konstigt på mig - som att jag var utstött. Min man kunde inte närvara eftersom han är på kurs. 

Anyways - det gick bra för min del. Fick 1:20.000 vilket ska vara den lägsta risken man kan få om jag förstått rätt? Så det kändes väldigt skönt. Det var ju fantastiskt att se henne/honom. Han/hon vinkade hela tiden och la sig i olika ställningar under tiden jag gjorde ultraljudet. Det såg ut som att han/hon hickade men BM sa att de rör sig på det viset. Fick ingen superbra bild men man ser ju vad det är :) Det är armen som sticker fram bakom huvudet om ni undrar. Benet syns inte så tydligt. men man kan ana det och foten.

• lisenlisen
    Kurona skrev 2014-09-10 10:10:29 följande:

Vilken fin bild!! Jag tycker den syns tydligt, skönt med fina siffror också!

Jag har KUB den 22, tycker tiden går väldigt långsamt.... "bara" 12 dagar kvar... suck... 

Kul att du tycker det - vissa andra har vänt bilden upp och ner ;) Haha

Jag blev inte nervös förrän dagarna innan. Jag var tvärsäker på att det inte var något - det är logiskt med tanke på min ålder. Men sedan började jag tänka och fick den onda tanken "TÄNK OM?" så man så ofta får?

Och då blev det jobbigt. Dessutom var ju inte min man med som sagt så jag tyckte det var superläskigt. 

Lycka till för dig! Jag tror det kommer gå bra. Stay positive :) 
  • lisenlisen
    KarinIngrid skrev 2014-09-10 10:40:50 följande:
    Åh vilken sötis!!! Jag längtar tills imorgon då vi får se vår älskade plupp!!!
    Grattis den fina siffran ni fick på KUB; jag hoppas innerligt att vi också får en hög!
    Jag hoppas alla får minsta risk såklart! Lycka till <3 Du får berätta sen hur det gick! (Om du vill såklart :) )

Men jag är inte så rädd för att få ett barn med down syndrom - det finns ju bra mycket värre saker att vara med om. Det är min man som är det. Jag hade inte gått vidare med fostervattensprov eller tagit bort det ändå. Gjorde det mest för att han skulle lugna ner sig och jag skulle få en ultraljudsbild. 
  • lisenlisen
    KarinIngrid skrev 2014-09-10 11:15:45 följande:
    mm det är nog lite samma här
    jag skulle inte välja att ta bort ett barn med downs. Men min sambo verkar livrädd för att det skulle vara nåt sånt. Så det var mest för hans skull jag gick med på KUBtestet. Fostervattenprov vill jag absolut inte göra efter att ha läst hur det går till!
    Nä vi var helt oense där men jag är så himla emot abort (för min egen del - ej emot fri aborträtt) så jag skulle aldrig kunna göra det om det inte visade sig att barnet inte skulle överleva utanför eller liknande. Tycker downies kan vara gulliga och de är också människor. Men det är min åsikt. Kolla in videon nedan på en flicka med down som sjunger ur Frost-filmen. 

">

Alltså det är våra kroppar så det bestämmer ju vi vilka tester vi vill genomföra - hade inte gjort det om min man inte tjatat om att "han aldrig vill ha ett barn med downs". Kub-test är ju okej att göra tycker jag - det kan ju inte hända något farligt och gör inte ont. Så det gjorde jag gärna för att lugna ner honom, men att sticka en nål eller vad det är genom magen och gå igenom livmodern "utan att ta hål på hinnsäcken" låter riskabelt och obehagligt. 
  • lisenlisen
    Teresiat skrev 2014-09-10 19:39:17 följande:

Bjuder på en magbild! Första barnet för oss och ni har pyret fått nytt smeknamn av mig och sambon - bäbbo. Det är ju faktiskt en bäbis där inne även om det känns overkligt.. Känns som att jag har en sjukt framåtlutad livmoder då magen känns enorm för att vara så pass tidigt..

Wow! Fin Bild - själv känner jag mig inte så gravid alls faktiskt. Vi har också smeknamn :) Har kallat henne/honom Fetus (foster kändes så fel). Det var nog för att avhumanisera lite medan vi väntade på v 12 då jag fick MF förra året. Men vi fortsätter med Fetus ändå för nu har det nästa blivit gulligt (även om det inte låter så). När vi vet kön kommer vi börja kalla henne/honom för sitt namn :) 
  • lisenlisen
    Mimipig skrev 2014-09-10 21:22:08 följande:

Jag gjorde kub idag. Frid och fröjd först - bäbisen vinkade, viftade och sög på tummen. Sen fick vi siffran 1:15. Tårarna rinner, men känslorna är avstängda. Allt gick så fort. Nackspalten var 2,7 mm som störst och det är inte så farligt mkt tror jag. Så det är alltså blodprovet som visar något fel.

Jag får göra moderksksprov imorgon bitti innan jag sätter mig på ett flygplan till Asien på en jobbresa. Ska försöka tänka att det fortfarande är 93,33% chans att allt går bra, och om det inte gör det, så vill jag hellre veta det så snart som möjligt. Plus - visar det provet ett friskt barn så är det svart på vitt friskt, ingen sannolikhetsfråga. Så ska jag tänka strax.

Men det visade dåligt på den andra siffran också 1:18. Ingen kan förklara för mig vad dessa siffror egentligen är, hur man kommer fram till dem. Bäbisen såg ju så frisk och alert ut?

Men fy din stackare - jag önskar dig all lycka idag <3 <3 <3 
  • lisenlisen

Men hur fick alla reda på hur lång bebisen är? Hon sa inget till mig men satte BF 18 mars. 

• lisenlisen
    Skumbollen skrev 2014-09-11 13:17:17 följande:
    Ser nu att det har du gjort :) då står det på bilden :)
    Tack, men det står 15,2 cm på min? Och hon sa igår att jag var i v 12+6 - alltså v 14 idag (13+0). Det kan ju inte stämma? De brukar vara så stora om typ tre veckor väl? 
  • lisenlisen
    KarinIngrid skrev 2014-09-11 13:16:09 följande:
    Till oss sa hon hur lång den var när hon mätte, sen står det även på ultraljudsbilden!
    Det enda som står på min är 15,2 och om jag förstått rätt efter jag har läst så är det inte barnets längd? 
  • lisenlisen
    Teresiat skrev 2014-10-08 18:55:40 följande:

Någon mer som skaffat en Bola? Jag älskar min, den påminner mig om bäbis i magen.. :)

Jag fick en av min arbetskollega i present :) Ska börja använda den i v 20 - det stod någonstans att det är då dem börjar höra. 
  • lisenlisen
    snö 81 skrev 2014-10-20 14:13:38 följande:

Här är den bästa bilden hon fick till. Upp- och nervänd bebis i halvprofil :)

Det där var en mycket bättre bild än mina. Har en som liknar något med en ryggrad och två på ett huvud med ett vitt sken underifrån så det ser ut som Messias. Han ville INTE samarbeta. Vi fick åtminstone den "perfekta snoppbilden" enligt BM. Inte för att JAG såg den där snoppen :P Haha!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?