mindless skrev 2014-07-24 23:01:18 följande:
>"Jag som sysslar med forskning kan säga att detta är en väldigt bra studie (såvida det inte rör sig om forskningsfusk) för att mäta just [kausalitet]."
Nja, nu gör du det väldigt enkelt för dig. Jag håller med om att studien så vitt jag kan se är väl genomförd, men vad de gör är att visa att antalet anmälda våldtäkter och antalet fall av gonorré minskar mer i RI efter 2003 än i andra stater, och att denna skillnad är statistiskt signifikant. De pekar också ut en faktor som 2003 skiljer ut RI från andra stater. De har alltså funnit en korrelation. Detta betyder dock inte i sig att det finns ett kausalt samband mellan denna faktor och den utveckling man studerat. Det finns ju potentiellt oändligt många faktorer som kan skilja RI 2003 från andra stater vid samma tid.
Deras hypotes är att det ena orsakar det andra, och deras studie stöder definitivt denna hypotes, men min poäng är att deras data inte är tillräckligt. Vad gäller fallen av gonorré känns det i och för sig tämligen oproblematiskt. Vi vet hur könssjukdomar sprids, och om en viss grupp är överrepresenterade och en viss åtgärd minskar antalet tillfälliga sexuella förbindelser med denna, är det rimligt att anta att detta kommer att påverka smittspridningen. Hypotesen faller väl in i den befintliga vetenskapliga bilden, och den data forskarna fått in stöder denna.
Vad gäller våldtäkterna handlar det dock om oprövad terräng. Det finns en teoretisk mekanism, men den är (så vitt jag förstår) inte bevisad, utan detta är första gången man hittar empiriskt stöd för den. Det är detta jag avser med en datapunkt. Du har givetvis rätt i att ett otal observationer ligger till grund för påståendet om förändrat beteende, men detta är inte den springande punkten. Ska man uttala sig om ett kausalt samband räcker det inte att man hittat att en händelse en gång fått ett visst resultat. Det blir bara post hoc ergo propter hoc.
Till de invändningar jag reste tidigare kan jag också tillägga att det rör sig om en retrospektiv studie där en stor mängd befintlig data gåtts igenom. Det är inte omöjligt att de har tittat efter andra potentiella korrelationer (man kan tänka sig våld mot kvinnor, skillsmässostatistik osv) utan att finna dem. Jag säger inte att de bedrivit något medvetet p-fiske, men det ökar behovet av ytterligare studier, fler fall att undersöka.
>"Detta är den bästa empirin på området nu och mig veterligen finns det inget som talar emot den än så länge. "
Det är mycket möjligt, men denna kommentar är överraskande från någon som sysslar med forskning. Detta är EN studie, och vad gäller hypotesen om våldtäkter handlar det i stort om oprövad terräng. Att ta denna enda studie som intäkt för att denna mekanism är ett faktum (alltså inte bara att det skedde i RI, utan att det skulle vara någon form av allmän lag) är i bästa fall förhastat och lite ogenomtänkt.
Studien är intressant och pekar i en viss riktning, men jag vidhåller att man inte kan säga att studien bevisat ett kausalt samband mellan våldtäkter och lagar kring prostitution. För detta behövs fler studier. Jag kan inte skaka av mig misstanken att du tyckt detta vore uppenbart om studien kommit fram till ett motsatt resultat.
>"Det är egentligen inte så stor skillnad eftersom de negativa effekterna för de prostituerade i princip är lika omfattande i Sverige som i länder där även säljandet är olagligt."
Fast nu talar vi explicit om huruvida ett förbud mot sexköp i Sverige leder till fler våldtäkter och fler fall av gonorré. För detta spelar det kanske större roll i hur stor utsträckning gonorré är vanligt bland prostituerade, om sexköpslagen innebar fler oskyddade samlag med smittade, hur prisbilden förändrades osv; helt enkelt alla de faktorer som forskarna menade sprang ur den förändrade lagen i RI. Du kan inte bara postulera att en förändring i lagstiftningen här skulle ha samma effekter som i RI (givet att de ens skedde där).
>"Du har däremot helt rätt i att vi inte med säkerhet kan säga att effekten blir lika dan, den kan bli mindre men lika gärna större."
Det var inte riktigt så det lät i TS där du uttryckte dig i tämligen exakta siffror samt kopplade dessa till sexköpslagen.
"Vi får använda oss av den data vi har. "
Min poäng är att den data som återfinns i den nämnda studien säger föga om Sverige. Vi kanske kan använda den, men jag ser inte riktigt poängen med det om vi inte har någon som helst aning i hur stor utsträckning den hjälper oss beskriva verkligheten.
>"Sedan vill jag verkligen understryka att trafficking inte alls minskat i Sverige på grund av sexköpslagen. "
Det är möjligt, men jag vill samtidigt understryka att du inte kan gå från "ingen evidens för att traffiking har minskat" (vilket källan du citerar ger vid handen) till att trafficking inte har minskat.
Oj, det blev långt. Hoppas du orkade hela vägen.
Inga problem, kul att du är intresserad av frågan:
De kontroller för dessa faktorer "
If there is some concern that the DD results presented above are biased as control states may have dierent pre-treatment trends, then the synthetic control method addresses this issue. The synthetic control model will select states which had similar upticks in rape and gonorrhea prior to decriminalization. Therefore, the synthetic control estimation allows us to test whether the post{2003 decline in rape and gonorrhea is simply due to spurious regression to the mean". Vidare finns det ingenting som du trovärdig kan hävda bara påverkade prostitutionen och våldtäkterna från 2003 bara i Rhode Iland, men inga andra brott, inte i andra delstater, inte i andra städer runtomkring. Det finns en teoretisk möjlighet men väldigt osannolikt. Kan du ens komma på någon?
Gällande våldtäkterna är det inte oprövad terräng. Redan Saint Thomas Aquinas konstaterade att "
prostitution is not a good thing but it decreases rape". Vidare visade en annan väldigt grovkornig studie mellan länder att laglig prostitution minskar våldtäkter med runt 25 procent, en siffra väldigt nära de 30 procent som uppmättes i Rhode Iland. Jag skulle inte lägga någon direkt vikt i den studien i sig självt men nu tillsammans med denna studie så är det en helt annan sak.
http://www.independent.org/pdf/working_papers/50_prostitution.pdf
Vidare vet sedan tidigare att tillgången på porr ledder till mindre våldtäkter och sexualbrott över huvud taget.
http://www.familjeliv.se/forum/thread/72706663-leder-porr-till-sexuella-overgrepp
Så sambandet här är inga konstigheter, eftersom våldtäkter till största delen handlar om lust och detta kan få utlopp för vissa genom porr, andra genom att köpa sex etc. substituering.
När jag skrev att detta var den bästa studien vi har så menar jag just att det är den bästa studien vi har kring att legalisering av prostitution leder till mindre våldtäkter. Inte att vi inte vet hur mekanismen fungerar.
Om du menar att denna effekt inte gäller i Sverige så vill jag veta vad du bygger det på. Vi använder oss ofta av amerikansk forskning (när det gäller den andra studien och studien på porrens effekt även svensk data) för att uttala oss om troliga effekter i Sverige. Här ligger trots allt bevisbördan på dig att tala om varför vi plötsligt skulle vara unika i det här avseendet.
Det var du som nämnde att traffickingen har minskat, det antar jag att vi är helt överens om att det inte finns något stöd för. Vi vet däremot att trafficking verkar ha minskat i Tyskland och är i det närmaste okänt i Nya Zeeland där prostitution är lagligt. Det finns mig veterligen inga positiva effekter med den Svenska sexköpslagen, allra minst för de som prostituerar sig.