• Anonym (scared)

Gravid och har knarkat

Jag är i vecka 13, är 21 år.

Jag har haft missbruksproblem med droger i flera år, dagen jag fick reda på att jag var gravid så slutade jag allt. Utan någon nedtrappning, klippte allt rakt av bara. Samma med rökningen. Jag fick reda på att jag var gravid när jag var i vecka 4, efter det alltså inga droger/alkohol/cigaretter alls.

Jag har levt med en man som också knarkar, som nu sitter och väntar ett 5 månaders fängelsestraff för misshandel på mig. Vi lever inte ihop längre. Jag flyttade ifrån honom. 
    Under missbruket hade jag ingenting förutom droger. Nu har jag ett jobb, en egen lägenhet och går hos Spec Mödravården, träffar en psykolog och allt rullar på bra. Jag har tagit mig ifrån all misär.

Det enda som jag är något fruktansvärt rädd för att att mitt barn är skadat på något sätt. Har h*n fått någon sjukdom? Downs syndrom? Jag har nämligen inte haft några speciella graviditetssymptom alls. Jag har endast haft ömma växande bröst och bröstvårtor, hormoner, fått lite finnar (vilket jag aldrig haft!) och haft en jobbig trötthet som faktiskt börjar att avta.

Ville bara skriva av mig lite. Någon i samma situation som mig? Eller någon med råd, kloka ord..

peace!

• Svar på tråden Gravid och har knarkat
  • Drottningen70

Droger orsakar inte Downs. Vad det gäller eventuella skador på barnet så beror det ju

Mycket på vilken typ av droger du tagit.

• Anonym (scared)
    Drottningen70 skrev 2014-07-22 18:28:01 följande:

Droger orsakar inte Downs. Vad det gäller eventuella skador på barnet så beror det ju

Mycket på vilken typ av droger du tagit.

Vad orsakar Downs? 
    Jag var blandis. På dom fyra veckorna jag knarkade när jag var gravid så har jag tagit tramadol, subutex, imovane, lyrica och möjligtvis stesolid.
  • Ejin

Om du fick reda på att du var gravid i v 4 hade du ju bara varit gravid i två veckor så de känns knappast som de har tagit någon skada då överhuvudtaget. Tar ju upp till en vecka innan ägget fäster så i princip har ägget bara suttit där i din kropp i en vecka. Är dock ingen drog expert så vissa droger kanske dröjer sej kvar men de känns ganska otroligt att de skulle ha skapat skador så tidigt i grav.

• Anonym (scared)
    Ejin skrev 2014-07-22 18:34:16 följande:

Om du fick reda på att du var gravid i v 4 hade du ju bara varit gravid i två veckor så de känns knappast som de har tagit någon skada då överhuvudtaget. Tar ju upp till en vecka innan ägget fäster så i princip har ägget bara suttit där i din kropp i en vecka. Är dock ingen drog expert så vissa droger kanske dröjer sej kvar men de känns ganska otroligt att de skulle ha skapat skador så tidigt i grav.

Fan vad skönt det kändes att höra. Nu kan jag kanske sluta vara så orolig hela tiden.
  • Drottningen70

Tramsdol, sub och imovane behöver du inte oroa dig för när du ändå lyckats sluta. Den största faran vad det gäller dessa handlar om lyrican. Men all sådan information kan du ju få från familjesociala. Hursomhelst så lönar det sig inte att oroa sig nu. Försök njuta av graviditeten istället.

• Anonym (MammaPower)

GRATTIS!

Shit vad du är duktig, vilka förändringar du gjort. Var stolt över dej själv och din lilla bebis i magen.

När det gäller Lyrica hittade jag detta på fass.

Kategori B:3

Reproduktionstoxikologiska studier på djur har inte indikerat ökad uppkomst av fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen, vilkas betydelse för människan bedömts vara oklar.

Så nu tycker jag du släpper all oro och njuter av din ljusa framtid!

Stor kram!

• jenny99

Grattis!!Du är oerhört stark som har lyckats.Fantastiskt.Jag tror risken är minimal att ditt barn tagit skada så oroa dig inte.

• Anonym (heja heja)

Grattis!! Du har gjort någonting stort som du ska vara stolt över! Jag blir helt glad av att läsa din berättelse.

Du har skapat dig själv ett bättre liv och en bättre tillvaro och ditt barn kommer därför att få en bra start på livet och en normal uppväxt.

Lyssna på de andra och försök släppa oron och njut av din graviditet istället.

Kram och lycka till!

• Sunnan

Bra jobbat!

Down's syndrom är en kromosomavvikelse som uppkommer när äggen delar sig - risken för det ökar inte av droger.

Det största problemet med de droger du har använt är abstinens när barnet fötts - vilket inte kommer vara några problem för du har ju slutat riktigt tidigt i graviditeten! En eloge till dig och fortsätt kämpa.

Ta upp din oro med MVC och psykolog, du mår inte bra av att bära på dina skuldkänslor och det är bra om du är öppen med det så att du får den hjälp du behöver för att må så bra du kan!

• albastro

Först, Grattis till graviditeten och ditt nya liv.

Ang graviditeten så sa min barnmorska att slutar man dom första veckorna under graviditeten så brukar det inte vara någon fara, jag har normalt sett 4 mediciner receptbelagda som klassas som narkotika. Klassas kanske under kategorin knarkat, men ändå kanske tillräckligt för lugna ner dig Glad
    Ang att du har knappt har haft gravid symptom behöver inte vara negativt, jag är i v 34 nu och förutom att magen är stor + att jag har en fotbollsspelare i magen, märker jag fortfarande inte av några speciella symptom.

Grattis igen och jag önskar dig all lycka till Hjärta
    Vill du snacka allmänt så bara att skriva ett Pm :)

• Anonym (scared)

-tack alla. Värmer i hjärtat! Har nämnt det här för min barnmorska och barnmorskan på spec också. Så går jag hos en psykolog också och det känns jättebra :)

• MrsNG

Ville bara säga att du är jätteduktig :) Grattis till bebisen och grattis till ditt nya liv! Kram

Svar på tråden Gravid och har knarkat