pruskeluskan skrev 2014-12-11 13:19:05 följande:
en sak jag bara måste fråga dig som är pilolt. Hur kommer det sig att contrailsen håller i sig så länge på hilmen från vissa plan? Har sett både sicksack och u formade trails..flyger inte plan rakt? varför fanns det fenomenet inte när jag var liten( med tjocka trails) på hilmen?
Det har inte mer med planen att göra än att det numera mestadels är contrails från jetplan som du ser. Finns bilder från 2:a världskriget bl.a där contrails från de stora och många bombplanen syns.
Gällande jetplan så bildas fukt vid förbränning av jetbränslet. Det är denna fukt som naturligtvis fryser till is vid ca 10000m höjd där det är -40C eller kallare. Är den omgivande luften torr så sublimeras iskristallerna rätt fort och strimman försvinner en bit bakom planet. Är det fuktigare så sublimeras inte dessa iskristaller utan de ligger kvar rätt länge och de kan då bilda cirrusmoln.
Sicksack flyger vi (normalt sett inte men visst skulle man kunna, vi har ju en ratt/styrspak) inte men massor med plan korsar varandras väg hela tiden vilket ger rutor och kors på himlen.
Pga vår fart så blir en sväng rätt vid även om man svänger 90 grader. Stor radie vid 860km/h.
U-form eller oftast 0-form kan det bli vid sväng eller när vi har fått ''rött ljus'' och måste vänta. Vi kan då inte stanna utan svänger i en travbaneliknande slinga sk racetrack holdingpattern.
Jag är född 1963 och jag såg ofta i GBG eller i Bohuslän där vi bodde på de plan som for över. Jag var flygbiten redan då vid 7 års åldern och framåt. Såg ofta streck från horisont till horisont. Inget nytt eller konstigt. Har alltså med bränslet, fukten och temperaturen att göra.
Som du ser så bildar vart förbränt ton med bränsle 1.24 ton med vattenånga som sedan kan frysa osv.