Inlägg från: linnis83 |Visa alla inlägg
  • linnis83

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

Teresiat skrev 2014-08-26 21:12:24 följande:

Tack linnis!! :)

Kan tipsa om en bok att ge till era blivande pappor. "Pappalogi - allt från produktionssex till VAB". En bok skriven av en ung man om hur han upplevde graviditeten och första barnet. Massor av humor och nyttig fakta. Jag gav den till sambon och nu högländer vi den tillsammans i sängen innan vi slocknar.. Den är ganska rolig, så kan rekommendera den varmt :)

Boken verkar spännande, ska handla en sån om det går bra på torsdag. = )
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-08-27 16:36:12 följande:

Hej! Ul gick bara bra. Men jag blev flyttad från 13+0 till 12+1.. Har haft menscyklar på 31-34 dagar men kan inte låta bli att oroas lite att den inte skulle utvecklas som den ska. Men bm sa att jag inte hade något att oroa mig över. Nu är risken enligt henne extremt liten..

Sjuk känsla att se den lilla ligga och hoppa i magen. Klia sig på näsan, och sen hoppa igen. Obeskrivligt känsla av lycka och overklighet.

Så härligt,stort grattis! Hoppas jag får se nåt liknande imorgon. Fast man ser väl inte lika mycket i v 10 gissar jag... På din bild ser man ju faktiskt att det är en bebis! = )

• linnis83

Bra besked för mig oxå! Tickande hjärta och 2,2 cm lång, 8+6 så det stämmer med mina beräkningar efter när jag hade ägglossning. Nu kan jag äntligen slappna av lite! Ska försöka få in en bild på räkan senare.

• linnis83
    Teresiat skrev 2014-08-28 14:53:38 följande:

Wowhoooo! Skönt :) när man räknar från ÄL, räknar man från när ägget fästes då eller har det ingen betydelse?

Jag räknar från när ägget släppte (är ju svårt att veta exakt men på ett ungefär). Då befruktas det ju inom 24 timmar. Sen tar det väl 1 vecka ungefär innan det fäster, men då har ju celldelningen redan.
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-09-01 17:08:11 följande:

Tjejor! Blir man knäpp av att vara gravid? Blev inte alla flyttad så mkt. Missuppfattade bm så hon uttryckte sig lite luddigt samtidigt som jag tänkte helt fel datum. Fick ringa till och dubbelkolla vad hon skrev i min jornal. Jag blev flyttad till att vara EN dag längre gången och inte sex dagar bakåt som jag trodde först trodde..

Imorgon går jag in i v 14... SJUKT! Ska berätta för bossen på torsdag.. Många på min arbetsplats är mina vänner så det blir nog att köra all in och bli helt officiella efter torsdag. Syns ändå apmkt på magen..

Nojig blir man ju om inte annat... = )

Jag hade oxå lite svårt att få till det med veckorna, dom pratar ju bara fullgångna veckor så man blir lite förvirrad.... Först trodde han dock att den var bara 7 veckor och då hann jag tänka att det var kört... Men sen när han mätte så blev den 8+6 vilket stämde precis med mina beräkningar.

Skönt att du hade missförstått då och att du redan är i v 14! Själv harvar man på i v 10... = ) Men känns skönt att det är 2-siffrigt i alla fall.

Jag har berättat för alla på jobbet redan, kände att jag inte orkar hålla på och smussla. Det är ju skönt att ha deras stöd om det skulle skita sig oxå. Vi är iofs en rätt liten arbetsplats, bara 7 st.

När jag var på provtagning i onsdags så hade jag lite högt socker, 8,9 låg det på ca 2 h efter frukost... Kändes lite jobbigt att åka på grav.diabetes eller nåt... = / Ska på hälsosamtalet på onsdag och då skulle dom kolla igen, hoppas på att det ligger bättre då.

• linnis83
    Teresiat skrev 2014-09-02 19:00:47 följande:

Vad skönt att storleken stämmer för dig också :)

Lät ju inte vidare med blodsockret, men bra att de håller koll och tar nya prover tätt in på. Vad händer om man har för högt?

Gränsen låg på 9. Om man har högre än det (vid flera tillfällen tror jag) så får man göra glukosbelastning (dricka sockerlösning och ta blodprov före och efter) för att bedöma om det är graviditetsdiabetes eller inte. Oavsett vilket gäller det väl att tänka på vad man äter och motionera tillräckligt. I värsta fall måste man ta insulinsprutor. Hoppas jag slipper sånt elände!

hade ju tänkt komma igång med träningen ordentligt nu, men onda fogar plus en dunderförkylning satte stopp för det... Får gå gratis och simma så jag ska försöka komma igång med det när jag blir frisk.

Hur går det för er med träning och sånt?
  • linnis83

Vet ju inte riktigt vad fogarna kommer att klara av, men har kort på Friskis & Svettis så brukar gymma och gå på gruppträning några gånger i veckan (har dock varit dåligt med det sen vi köpte hus i vintras...). Ska testa det om nån vecka och se hur det känns, annars får det blir simning för hela slanten. Fast tycker de är lite för omständigt att gå och simma... = /
    Ja, vi får se till att peppa varandra! = )

• linnis83

Hälsosamtal idag hos bm och både blodsocker och blodtryck låg mycket bättre den här gången. Sååå skönt! = ) Sockret låg på 4,2 mot 8,9 i fredags, ganska stor skillnad.

• linnis83
    Teresiat skrev 2014-09-08 16:01:33 följande:

Var hos bm idag på vanligt besök. Fick veta svar på mina blodprover. Inge HIV, klamydia, eller annat otäckt som man verkligen inte vill upptäcka nu av flera skäl :) bm lät mig se pyret på ultraljud!! :D jag frågade om vi kunde lyssna på hjärtljud trots att det är svårt att höra. Då flinade hon och sa att vi kan kolla via ultraljudsapparaten trots att hon egentligen inte får, hon hade den ändå påslagen efter ett tidigare besök :D blev obeskrivligt glad!! Det hade vi verkligen inte räknat med :D pyret har vuxit bra och hoppade och rörde sig. Så söt :) sjukt att man kan tycka att den är söt trots att man knappt ser något på den svartvita skärmen.

Så härligt med en extra titt! Vilken vecka är du i nu? Tyckte man såg så himla tydligt på din ul-bild, men den var ju några veckor senare än min där man just så pass kunde urskilja huvudet och kanske ett par fötter... = )
    Jag skulle oxå vilja titte in en till gång innan rul, börjar känna mig lite nojig igen att hjärtat skulle ha slutat slå... Men hoppas att allt är bra! Tror det blir svårt att flirta till sig en till koll... = ) Och rul är ju inte sååå långt bort, blir i början av november för mig.

Skönt att alla prover såg bra ut! Skulle ju va liiiite jobbigt om det dök upp hiv eller nåt annat elände... = /

Är i slutet av min förkylning och går och småhostar mest hela tiden, och pga illamåendet (som egentligen inte är så farligt) får jag typ kväljningar varje gång jag hostar.... *suck*

Hur mår ni andra?
  • linnis83
    Teresiat skrev 2014-09-08 21:12:16 följande:

Nää men det händer säkert titt som tätt att man upptäcker klamydia trots flera års förhållande. Gud så hemskt, snacka om att man skulle misstänka otrohet.

Ja antar att det kan bero lite på ul-maskinen och om man har kissat precis innan. Synd att jag inte frågade om bild denna gång för nu var den nästan ännu tydligare, den låg på rygg och flaxade med armarna och benen lite böjda. Nu såg det lite mer trångt ut där inne :) är på 13+6 idag.

Säkert ingen fara, men köp en doppler om du oroar dig mkt? När har du rul? Jag har nedräkning till den 16/10. Dör av längtan. Vill veta kön NU! Nyfikenfis som jag är...

Jaaaa, man kanske skulle skaffa sig en doppler! Tror maken skulle misstycka  dock... Men det vore ju skönt att kunna kolla så allt är okej därinne!
    Hur var det nu, hade du en sån?

Har inte fått tid för rul ännu, bm skickade iväg remiss förra veckan, men skulle tro att det blir i början av november. Vi har inte kommit överens om det där med könet ännu, jag vill nog inte veta men maken vill... = )
Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?