Åkersberga är en moderat kommun och ligger oerhört långt ifrån problematiken i den typ av stockholmskommun du beskriver. Jag har själv bott i två sådana kommuner.
Åkersberga är oerhört mkt lugnare och självklart finns det problem här precis som på tex Lidingö (ja det finns en "norrgårdsvägen" även på Lidingö) där jag också har bott men det är inte jämförbart med det du beskriver nu. Tycker verkligen du ska flytta ut hit och du kan ku alltid byta "upp" dig så småningom inom kommunen. Det finns inte så mkt lägenheter här men några fler områden finns ju. Åkersberga är fantastiskt!
404 skrev 2014-07-22 10:59:58 följande:
Befarade att det skulle vara så på Norrgårdsvägen. Nu har jag inte möjlighet att köpa mitt boende utan måste hyra och då är det självklart kötiden jag måste vänta på.
Jag bor idag i en förort där 81% har utländsk bakgrund och är en av sthlm värre förorter. Centrum går jag inte in i varken kväll eller dag då det är riktigt obehagligt. Det finns en del misshandel med både nävar och knivar och skottlossningar förekommer. Mycket personrån och allmänt dålig känsla över orten.
Jag som inte är heterosexuell har gjort misstaget att en gång visa det i denna förort genom att pussa min flickvän och blev kallad både det ena och det andra på gatan, blev mordhotat och fick även mordbrev hem pga detta. (Förstår att detta kan hända vart som helst men tar upp det bara för att påvisa mentaliteten och miljön som råder)
Jämfört med denna miljö, hur ställer sig Norrgårdsvägen?
Är såklart mycket intresserad av att flytta ifrån den ort jag bor i idag och etablera mig någon annan stans med tanke på min graviditet då jag inte vill att han ska växa upp i detta. Tror ni att det skulle vara värt att bosätta sig på Norrgårdsvägen för att om kanske tre-fyra år kunna bosätta sig bättre i Åkersberga eller kan jag lika gärna bo där jag bor idag?
Jag tänker att det kanske är värt att bo där och skaffa sig ett nätverk och för barnet att slippa byta dagis och lära känna kompisar på den plats det är tänkt att han ska växa upp?