Inlägg från: Anonym (Förälder i Åkersberga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder i Åkersberga)

Bo i åkersberga

Haha vad komiskt att du föreslår österskär istället för norrgårdsvägen! Har du noll kunskap om olika socialklasser?

whydoyoucare skrev 2014-07-21 23:27:00 följande:

Norrgårdsvägen är ett av de områden i åkersberga som är känt för att vara bråkigt. Jag skulle satsa på Österskär, Skärgårdsstad, Smedby eller Margretelund.

Trafiken på väg 276 blir "kö-ig" vid 5-7 tiden på vardagskvällar då folk tar sig hem och det finns en krånglig infart i mitten av vägen eller vad man ska säga. Annars tycker jag inte att trafiken är komplicerad.

Åkersberga är en moderat kommun och ligger oerhört långt ifrån problematiken i den typ av stockholmskommun du beskriver. Jag har själv bott i två sådana kommuner.

Åkersberga är oerhört mkt lugnare och självklart finns det problem här precis som på tex Lidingö (ja det finns en "norrgårdsvägen" även på Lidingö) där jag också har bott men det är inte jämförbart med det du beskriver nu. Tycker verkligen du ska flytta ut hit och du kan ku alltid byta "upp" dig så småningom inom kommunen. Det finns inte så mkt lägenheter här men några fler områden finns ju. Åkersberga är fantastiskt!

404 skrev 2014-07-22 10:59:58 följande:

Befarade att det skulle vara så på Norrgårdsvägen. Nu har jag inte möjlighet att köpa mitt boende utan måste hyra och då är det självklart kötiden jag måste vänta på.

Jag bor idag i en förort där 81% har utländsk bakgrund och är en av sthlm värre förorter. Centrum går jag inte in i varken kväll eller dag då det är riktigt obehagligt. Det finns en del misshandel med både nävar och knivar och skottlossningar förekommer. Mycket personrån och allmänt dålig känsla över orten.

Jag som inte är heterosexuell har gjort misstaget att en gång visa det i denna förort genom att pussa min flickvän och blev kallad både det ena och det andra på gatan, blev mordhotat och fick även mordbrev hem pga detta. (Förstår att detta kan hända vart som helst men tar upp det bara för att påvisa mentaliteten och miljön som råder)

Jämfört med denna miljö, hur ställer sig Norrgårdsvägen?

Är såklart mycket intresserad av att flytta ifrån den ort jag bor i idag och etablera mig någon annan stans med tanke på min graviditet då jag inte vill att han ska växa upp i detta. Tror ni att det skulle vara värt att bosätta sig på Norrgårdsvägen för att om kanske tre-fyra år kunna bosätta sig bättre i Åkersberga eller kan jag lika gärna bo där jag bor idag?

Jag tänker att det kanske är värt att bo där och skaffa sig ett nätverk och för barnet att slippa byta dagis och lära känna kompisar på den plats det är tänkt att han ska växa upp?

Ang homosexualitet så finns det väl idioter överallt men av det du berättar antar jag att det finns starka kulturella/religiösa krafter omkring dig idag som reagerat på din läggning. Verkar ganska extremt i dess tider iallafall och har svårt att tro att det händer här. Fast folk kan ju vara riktigt sjuka i huvudet överallt såklart!

Tycker verkligen att du ska flytta ut hit med ditt barn. Det är en härlig kommun att bo i med barn.

.

404 skrev 2014-07-22 15:27:58 följande:

Självklart finns kriminalitet överallt, det går ju inte komma undan. Likaså åsikter och synpunkter kring sexuell läggning finns oavsett vart man bor och befolkningsursprung men som du säger Anonym (Förälder i Åkersberga) så finns det starka kulturella och religiösa uppfattningar kring min ort som kanske inte är lika utbredda om man flyttar någon annanstans. Dumhuvuden finns överallt det är när det man tycker är dumhuvud blir en mentalitet och det som gäller som de stora problemen uppstår.

Det låter betryggande det ni säger. Skönt att det inte väntas den riktigt grova problematik som finns där jag bor idag. Min tanke är ju såklart att få bosätta sig på ett ställe man själv valt men det ligger några år fram oavsett om jag ska hyra eller köpa.

Men då kanske det inte är en så dum idé att röra sig mot Åkersberga, även om det skulle bli Norrgårdsvägen som start.

Om någon frågar om Åkersberga och funderar på att flytta till norrgårdsvägen så är det väl helt självklart att Österskär inte riktigt finns som alternativ för den personen.

Hmm... Vad ska jag välja? En hyresrätt på Norrgårdsvägen eller en villa i Österskär? Snälla, den människan finns inte. DET ville jag komma fram till. Det var alltså ett verklighetsfrånvänt svar från din sida upplevde jag. Utifrån frågeställningen och beskrivningen TS gör så framgår det rätt tydligt att hon har ekonomiska begränsningar JUST nu att välja boende.

Jag har själv bott i Skärholmen och det är verkligen inte samma sak som norrgårdsvägen. Det är dessutom bara EN gata i en för övrigt Moderat kommun ( och JA det är STOR skillnad mellan röda och blå kommuner- har många att jämföra mellan) Skärholmen är ju väldigt mkt större och en helt annan plats i Stockholm. Åkersberga som helhet tillhör en ytterlighet i samhället och Skärholmen en annan så att säga.

Min erfarenhet av Skärholmen tex är att vi fick beskjutna fönster med paintball på natten pga att vi var svenskar tex. Det var folk som bajsade i trappuppgången varje dag.

Kände mig dessutom otroligt otrygg överallt pga gäng som strök omkring på kvällar och nätter.

Åkersberga och Skärholmen kan inte jämföras överhuvudtaget, inte ens en gata och SÅ farligt är inte Norrgårdsvägen. Men människor som inte själva bott i Rinkeby (antagligen inte ens varit där) Skärholmen mm TROR att gator som Norrgårdsvägen är samma sak. Det är ganska skrattretande. Jag har bott på Lidingö också och där finns också en sån där gata som klassas som Norrgårdsvägen. Hur lugnt som helst.

Svar på tråden Bo i åkersberga