• 404

Bo i åkersberga

Hej allihopa,

Jag går i tankarna att flytta och undrar lite hur det ser ut i Åkersberga utanför sthlm. Bor idag utanför tullarna men fortfarande i sthlm stad dock i ganska bråkig förort och då jag är gravid vill jag gärna komma bort härifrån då jag anser att detta ställe inte är något för barn.

Att flytta till annan del av sverige är inget alternativ som det ser ut idag då det självklart finns en pappa i bilden som vill vara med och ta sitt ansvar. Därför har jag tänkt på Åkerberga då det verkar finnas vad jag är ute efter samtidigt så flyttar jag inte barnet ifrån sin pappa.
    Åkte dit och gick runt lite och fick en mycket bra känsla över staden men undrar självklart om det finns några områden eller framför allt gator som ska undvikas?

Säg vad man vill om akelius som bostadsvärd men de har en del lägenheter i Åkersberga på Norrgårdsvägen, kan man bo där?

Hur ser det ut med biltrafiken till stockholm. Att det tjocknar på ju närmare stockholm man kommer vet jag men hur ser det ut t.ex. vägen från åkersberga fram till E18?

Tacksam för all info kring Åkersberga!

• Svar på tråden Bo i åkersberga
  • 404

Befarade att det skulle vara så på Norrgårdsvägen. Nu har jag inte möjlighet att köpa mitt boende utan måste hyra och då är det självklart kötiden jag måste vänta på.

Jag bor idag i en förort där 81% har utländsk bakgrund och är en av sthlm värre förorter. Centrum går jag inte in i varken kväll eller dag då det är riktigt obehagligt. Det finns en del misshandel med både nävar och knivar och skottlossningar förekommer. Mycket personrån och allmänt dålig känsla över orten.
    Jag som inte är heterosexuell har gjort misstaget att en gång visa det i denna förort genom att pussa min flickvän och blev kallad både det ena och det andra på gatan, blev mordhotat och fick även mordbrev hem pga detta. (Förstår att detta kan hända vart som helst men tar upp det bara för att påvisa mentaliteten och miljön som råder)
    Jämfört med denna miljö, hur ställer sig Norrgårdsvägen?

Är såklart mycket intresserad av att flytta ifrån den ort jag bor i idag och etablera mig någon annan stans med tanke på min graviditet då jag inte vill att han ska växa upp i detta. Tror ni att det skulle vara värt att bosätta sig på Norrgårdsvägen för att om kanske tre-fyra år kunna bosätta sig bättre i Åkersberga eller kan jag lika gärna bo där jag bor idag?
    Jag tänker att det kanske är värt att bo där och skaffa sig ett nätverk och för barnet att slippa byta dagis och lära känna kompisar på den plats det är tänkt att han ska växa upp?

• 404

Självklart finns kriminalitet överallt, det går ju inte komma undan. Likaså åsikter och synpunkter kring sexuell läggning finns oavsett vart man bor och befolkningsursprung men som du säger Anonym (Förälder i Åkersberga) så finns det starka kulturella och religiösa uppfattningar kring min ort som kanske inte är lika utbredda om man flyttar någon annanstans. Dumhuvuden finns överallt det är när det man tycker är dumhuvud blir en mentalitet och det som gäller som de stora problemen uppstår.

Det låter betryggande det ni säger. Skönt att det inte väntas den riktigt grova problematik som finns där jag bor idag. Min tanke är ju såklart att få bosätta sig på ett ställe man själv valt men det ligger några år fram oavsett om jag ska hyra eller köpa.
    Men då kanske det inte är en så dum idé att röra sig mot Åkersberga, även om det skulle bli Norrgårdsvägen som start.

• 404

Jag kanske har varit otydlig men försöker bilda mig en uppfattning kring Åkersberga och då Norrgårdsvägen då det, som det ser ut idag, är mitt enda alternativ i Åkersberga.

Har försökt måla upp en bild av den förort jag bor i idag och hade hoppats på att någon som känner till Åkersberga hade kunnat jämföra den bilden med hur det är på Norrgårdsvägen. Nu är det ju bara en gata och har fått uppfattningen av att det inte är så illa som jag bor idag, men hade inte haft lust och byta en sunkhåla mot en annan.

Svar på tråden Bo i åkersberga