• Alvisen76

Inte PTOS säger läkaren men jag är tveksam. (Ögonlock) ERfarenheter?

Min son har ptos. På honom kunde man se det på en gång. Det syntes direkt han var född. Inte bara att det var lite tjockare ögonlock. Om jag hade haft digitala bilder på honom som liten, hade jag visat upp det för dig. Så hade du kunnat jämföra lite och se. Han är nu 14 år. Opererad som 18 månaders och som 6 åring. Numera syns det inte så tydlligt Min pojke har alltid höjt ena ögonbrynet extra högt för att kunna lyfta det ena ögonlocket ordentligt.

• Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-21 18:28:06 följande:
    Tycker du det ser ut som min son har det då eller tror du det bara är nåt annan som tjallas med hans ögonlock?
    På vissa av bilderna ser det lite ut som på min son, men bara de översta. Inte de nedersta. Svårt att säga. På min son fanns inga tvivel. Min pappa har ptos, så det var inga tvivel var det var när min son föddes.
  • Alvisen76

Mitt barn kan/kunde även han hålla upp ögat helt och fint vissa stunder, när han var pigg och nyfiken. Så även i dag. När han är trött faller det ned.

Har din son visats upp för ögonläkare/ögonmottagning ? Min son blev remitterad dit ett dygn gammal pga att jag var envis. De som jobbade på BB trodde inte på mig. Jag hade ju pappa med ptos och visste ju vad det var. Vi skrattade lite åt det. Släktarvet som vi kallar det.

Ska se om jag kan fota av ett kort på min pojke som liten med mobilen..

• Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-21 20:16:40 följande:
    Ja precis, helt öppet när han är pigg bara. Nu känns det ännu mer som att jag har rätt.
    Ja det låter lite som det. Är det ptos, finns det saker som går att göra för att göra det lättare för honom som äldre. Om ögonlocket hänger för mkt längre fram eller om det blir jobbigt och tröttsamt att hålla upp det, kan de operera in en sträng i ögonlocket, som hjälper till att ha det uppe lite mer. Detta fick min som med ptos som 18 månaders. Den stramades sedan åt när han var 6 år. Nu när han är 14 år, tänker man inte så mkt på det längre. Om han är trött och hemma, ser man. Är han borta/på skolan etc, har han själv fokus på att hålla upp det. Hemma bryr han sig mindre. Han är ändå en superstilig kille och har många vänner. Är omtyckt i skolan Ptos har aldrig varit ett hinder.

Din son är så söt på alla bilderna
  • Alvisen76
    Maroschka skrev 2014-07-23 12:53:30 följande:

Vi fick remiss till ögon men det kan vara upp till 3 månaders väntetid

Jag vill liksom få det klart nu!

Även om jag är rätt säker så vill jag ha det bekräftat för att kunna släppa det.

Oj det var lång väntetid   De borde ju prioritera små.
Svar på tråden Inte PTOS säger läkaren men jag är tveksam. (Ögonlock) ERfarenheter?