Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Se film med mig! (Filmklubb... typ...)

Jag har sett Braveheart, och jag tyckte att det var en väldigt bra film. Både äventyr, tragik, kärlek, humor och en historisk bakgrund - så att man lärde sig litet också! Det är lätt att beundra Mel Gibson i den rollen han har i filmen, och likaså Sophie M. i rollen som den franska prinsessan. Så stiliga, så vackra!  

• Jeaninne

Nu såg jag att jag har sett en till av dessa: "The Night of the Hunter". Det var väldigt obehaglig, även om jag gillar Robert Mitchum. Han var väldigt sexig, och långt upp i åldern också!

Såg en annan film med honom nyligen: "Heaven knows, Mr Allison". Handlar om en marinsoldat och en nunna som båda hamnar på en öde ö under andra världskriget. Det skulle ha gått att göra mycket mer av den filmen, dock, för jag tyckte inte att han och Deborah Kerr, som spelade nunnan, hade någon riktig sexuell kemi... och just detta att situationen inte utnyttjades fullt ut - det hade gått att lägga in många små ögonblick av erotisk spänning när de försöker motstå varandra... men det gjordes inte. Ganska trist film. Synd på en så lovande story.

• Jeaninne

Jag kan tipsa om "The African Queen" som är en film som är lite lik "Heaven knows, Mr Allison" som jag skrev om ovan. Den utspelas också i tropikerna under Andra världskriget. En medelålders kvinna (Katherine Hepburn) är hushållerska åt sin bror, missionären. Han blir dödad - och hon blir räddad av en man, minns inte i vilken kapacitet nu. Han spelas av Humphrey Bogart i alla fall. De flyr i hans båt: "The African Queen". Först har hon svårt att anpassa sig att leva med en man som är långt ifrån hennes missionärsbror - Bogart svär och har sig... Men alla fattar ju hur det måste gå, och man är så glad för denna gamla fröken att hon får LEVA litet innan det är för sent!

Katherine Hepburn var bra just i sådana roller. Finns en annan också, som utspelas i Italien (kan det ha varit Venedig?), där den medelålders kvinnan, som alltid levt ensam, på semestern får möta kärleken... även om det inte alls blir som hon tänkt sig eller tycker är riktigt egentligen, eftersom han är en gift man...

• Jeaninne

"Wolf Creek" har jag sett. Den var väldigt obehaglig: mycket våld och "gore". Inget jag skulle rekommendera till någon som är känslig, och absolut inte att se på tillsammans med barn. Samtidigt var den spännande, och kändes väldigt realistisk.

Marigold-filmen har jag laddat ner någon gång, men inte sett. Får göra det nu då! Det verkar vara en feelgood-film, och det gillar jag. (Fast inte alltid - ibland VILL jag bli skrämd! )

• Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-04 07:03:07 följande:

Marigold-filmen har jag laddat ner någon gång, men inte sett. Får göra det nu då! Det verkar vara en feelgood-film, och det gillar jag. (Fast inte alltid - ibland VILL jag bli skrämd! )

...och nu såg jag att det är den äldre skådespelerskan från "Philomena" och de senaste Bond-filmerna. Det lovar gott!
  • Jeaninne
    Apopan skrev 2014-08-04 23:21:50 följande:

Nu har jag sett Wolf Creek. En i mängden av dessa filmer med en grupp ungdomar som åker iväg och hamnar mitt i något obehagligt. 

Jag mindes faktiskt när jag började se på den, att jag faktiskt har sett första halvtimmen förut. Kom ihåg att jag tyckte att huvudpersonerna var så pass ointressanta att jag ändå skulle skita i hur det gick för dem, så jag slutade kolla mitt under "uppbyggnaden". Men nu höll jag ut jag alltså ut, och fick rätt mycket för besväret. Blir en 2a av 5 möjliga, precis godkänt, i min värld, och det finns helt klart sämre filmer på samma tema... och bättre också för den delen ;)

Jag tyckte att den var lite intressantare än de flesta sådana filmer, eftersom det tydligen byggde på en sann händelse. Om jag inte minns fel nu, så slutade ju filmen med ett litet mysterium: hade det där hänt som man fick se, eller var det den unge killen som hade dödat flickorna, och sedan uppfunnit våldsmannen..? Det kan ju också vara så att han inte hade dödat dem aktivt, utan övergivit dem att dö av törst t.ex. och räddat sig själv, och inte ville stå för det.
  • Jeaninne
    Apopan skrev 2014-08-05 00:50:11 följande:
    Nu spoilrar du den ju för någon som inte sett den ;P 

Svaren på dina frågor finns i denna länken; Wolf Creek True Story 
    Tycker dock din sista teori är intressant, finns dock en bok om det hela tydligen som den överlevande tjejen har skrivit. Den kom ett år efter filmen. 

Sedan skall en aldrig ta det där "based on a true story" på allvar. Ibland så är det bara 1% som har hänt, och så bygger man en hel film av påhittade saker omkring den procenten... Eller ibland, oftast, är det väl snarare ^^
    Jo, så är det kanske. Jag har alltid undrat, sedan jag såg "Adrift" - filmen om ungdomarna som hoppade i havet från en yacht för att bada, och glömde fälla ner badstegen - om detta verkligen ÄR en sann historia? Och om några verkligen klarade sig i verkligheten, för jag läste i en bok om segling att alla drunknade.
  • Jeaninne

Nu har jag verkligen försökt se "Marigold", men jag kommer bara inte in i den. Jag förstår precis vart det leder: man ska tycka att allt är så rörigt och oorganiserat och jobbigt där i Indien i början. Men sedan ska man börja uppskatta charmen och myllret och mångfalden och allt det o-svenska (eller o-engelska)... Men jag vill bara gå och titta på någon B-skräckis från 70-talet i stället, hela tiden! Gör mig antagligen till en ytlig människa!

• Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-07 01:12:43 följande:

Nu har jag verkligen försökt se "Marigold", men jag kommer bara inte in i den. Jag förstår precis vart det leder: man ska tycka att allt är så rörigt och oorganiserat och jobbigt där i Indien i början. Men sedan ska man börja uppskatta charmen och myllret och mångfalden och allt det o-svenska (eller o-engelska)... Men jag vill bara gå och titta på någon B-skräckis från 70-talet i stället, hela tiden! Gör mig antagligen till en ytlig människa!

Såg ut "Marigold"! Och JA den var precis som jag beskrev ovan. De började älska Indien och allt föll på plats och det blev så lyckliga lösningar för alla i slutändan, typ. Lite för "pat" för mig - jag gillade sådant mera när jag var yngre och kunde tro på det... I verkligheten finns det ingen "slutända" och inga "lyckliga slut" - bara tillfälliga mellanperioder av frid...

Men visst var det fint, och man fick se mycket av Indien också. Jag förstår att filmen fått så många lovord!
  • Jeaninne
    Apopan skrev 2014-08-08 10:06:38 följande:
    Låter som en film jag skulle avsky :P 
    Blir dock alltid glad av att se lite från Indien, drömma sig tillbaka dit. Dock så är det svårt att få fram via film hur det verkligen är att vara i Indien. Allt skräp, smuts, färger, extremt mycket människor och dofter (och odörer). Brukar alltid bli besviken ^^ 
    Som sagt - jag gillade sådant, typ Maeve Binchy, mera förr. När jag fortfarande var ung och naiv...

Jag har aldrig varit i Indien, så jag vet ju inte. Men jag kan tänka mig att det också är förskönat. Det allra värsta tar man såklart inte med om det ska vara en feel good-film.

Glömde förresten: det var positivt att gamla människor kunde få ha huvudroller och vara viktiga för en gångs skull! Och att det unga, vackra paret bara var biroller! Det finns så lite i kulturen som äldre kan känna igen sig i.
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-08-10 15:25:22 följande:

Jahapp, jag såg Village of the damned, Veronica Mars och första Police Academy fredag/lördag. 

Village of the damned var ju bra. Den får en 7a av mig.
    Veronica Mars var också bra. Har väl lite "relation", då jag sett delar av serien. Den får också en 7a.
    Police Academy är totally guily pleasure för mig. Och nostalgi. Såg de filmerna tillsammans med min mamma när jag var liten. Den får en 6a. Skulle kunna få en sjua, men då är minst ett poäng nostalgi, och det är orättvist.

Kommer upp nästa veckas filmer om ett par timmar. Jag ska också posta en video om hur jag väljer filmer osv..... tänkte jag. Kanske.

Kul! Uppskattar din idé!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne

OK. Tecknat och barnfilm överhuvudtaget fick jag nog av när mina barn var i den åldern... så det hoppar jag. Musikaler gillar jag, men inte just den - tycker verkligen inte om Liza Minelli, eller jazz, eller det typiskt amerikanska showsättet... Men ungdomsfilmen "To save a life" ska jag försöka se. Kan ge mig något, som har tonårsbarn... Man glömmer ju sina egna tonår.

As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne

Nu måste jag tipsa om mina favoriter, två fantastiska storfilmer + en miniserier som har "allt". Episkt och mäktigt med de bästa skådespelarna. Dessutom lär man sig mycket.

Cleopatra: www.imdb.com/title/tt0056937/

Lawrence of Arabiawww.imdb.com/title/tt0056172/

Jesus of Nazarethwww.imdb.com/title/tt0075520/

• Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-08-11 14:02:46 följande:
    Fast Liza Minelli är inte med i Victor Victoria.....
    Jeaninne skrev 2014-08-11 07:01:39 följande:

Nu måste jag tipsa om mina favoriter, två fantastiska storfilmer + en miniserier som har "allt". Episkt och mäktigt med de bästa skådespelarna. Dessutom lär man sig mycket.

Cleopatra: www.imdb.com/title/tt0056937/

Lawrence of Arabia: www.imdb.com/title/tt0056172/

Jesus of Nazareth: www.imdb.com/title/tt0075520/

Cleopatra ligger på Watchlist, så den dyker säkert upp nån dag. Lawrence of arabia och Jesus of Nazareth lägger jag till!
    OK - jag tyckte att det såg ut som någon som skulle föreställa henne, i trailern du postade. Men jag kollade bara rent hastigt.

Tack!
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-08-11 14:04:42 följande:

Och man kan knappast kalla varken Inuyasha eller Evangelion för "barnfilm" även om det ju är tecknat, btw......

BTW, moviebuffs! Om ni tycker om Clockwork Orange kanske dagens Renegade Cut kan vara av intresse.

thatguywiththeglasses.com/videolinks/teamt/leon-thomas/renegade-cut/44339-a-clockwork-orange-parts-1-a-2

Jag blev deprimerad av "The Clockwork Orange", även om jag förstår varför den anses vara en bra film.
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-08-12 01:33:42 följande:

På grund av nyheter som precis publicerades vill jag lägga en bonusfilm på veckans lista.

Dead Poets Society

R.I.P Robin Williams Hjärta{#emotions_dlg.flower}

SÅ HEMSKT! Men VARFÖR..? Han hade väl "allt"..? Spöke
  • Jeaninne
    Apopan skrev 2014-08-11 17:24:02 följande:

Har sett "To Save a Life" förresten. Jag skall inte totalsåga den så pass att jag skrämmer bort någon. Men den får noll poäng från mig. Var något av det sämsta jag sett faktiskt, på i princip alla plan. Inte så det blev komiskt, utan bara genomrutten, innehållsmässigt, skådespelarmässigt och utseendemässigt. Som en lång reklamfilm för att engagera sig i kyrkan, eller en lång dålig reklamfilm i antimobbningssyfte (som aldrig skulle fungera i Sverige).  Trist på ett viktigt tema, men det är alltid lite kul att se något så uselt. Det gör en lite glad faktiskt. Är skönt att tycka riktigt illa om något ibland, och då är det ju bra om det "bara" är en film :P

Ska ge mig på Evangelion senare ikväll... kanske. Är sugen på ett par filmer med onda nunnor. 

Nu har jag också sett "To Save a Life". Konstigt vad man kan tycka olika! Jag tyckte att den var riktigt bra, nämligen. Inte i nivå med de oförglömliga gamla mästerverken naturligtvis. Men en film som jag mycket väl tror skulle kunna nå svenska ungdomar. Inte den sämsta sortens ungdomar såklart - men så är det ju alltid. Men vanliga normalvettiga ungdomar, skulle den kunna nå - och få dem att bry sig lite om sina ensamma och olyckliga skolkamrater. Budskapet var ju jätteviktigt!
  • Jeaninne
    Jolt skrev 2014-08-15 22:39:50 följande:
     Vad är "allt"?
    Framgång, respekt, erkännande, beundran, kvinnor, pengar...
  • Jeaninne

Måste rekommendera den här också:

http://www.imdb.com/title/tt0061439/

Musikalen Camelot i filmversion (inte filmad teaterscen, utan de är ute och rider i naturen på riktigt och så! ) från 1967. Magiskt, mäktigt, romantiskt och humoristiskt, med vackra människor och fantastiska, trallvänliga låtar!

• Jeaninne

Kul!

Av dessa har jag endast sett "Fåglarna". Blev hemskt skrämd av den som barn, men blev inte alls lika påverkad eller impad när jag såg om den för några år sedan. Hitchcock känns ganska daterat och upphaussat nu, när man vant sig så mycket vid bättre effekter i skräckfilm. MEN - visst tål den att ses. Storyn är tankeväckande!

Sedan väljer jag att se Caravaggio. Låter som något i min stil - historiskt kostymdrama, där man även får lära sig något om en verklig person och hans tid. Ska bli spännande!

Svar på tråden Se film med mig! (Filmklubb... typ...)