• Batmamba

Knäppljud från magen!?

Jag är gravid i v 39 och har idag och igår vid sammanlagt tre tillfällen hört knäppljud från magen, den sida där bebisen har sina fötter och händer.
    Första gången försökte jag hitta en annan förklaring, men nu hände det igen och jag är övertygad - det kommer från magen!
    Känner någon igen det? Vad kan min lilla bebis ha för sig där inne?
    Det påminner om ljudet som blir när man knäcker till med fingrarna/knogarna, fast inte lika starkt. Men bebisars brosk är väl alldeles mjukt och borde inte kunna knaka?

Jag hade musik på när det hände nyss. Den kanske ligger där och jazzar loss och knäpper fingrarna!

• Svar på tråden Knäppljud från magen!?
  • zezez

Din bebis har hicka, jättevanligt under graviditeten.

• Neysie

Det är deras leder. Kan låta lite från dem även när de är nyfödda. Hicka "låter" väl knappast från magen, den känns mer?

• Mapa

Hade också så när jag väntade dottern! Fick aldrig nåt svar på vad det var, men antar att det är bebisens leder. Hörde det jättetydligt!

• Aileen Allannah

Knäppande mage har jag också haft! Fick aldrig något vettigt svar på vad som orsakar det, men det låter ju troligast att det är bebisen som knakar lite, det har mina bebisar gjort när de varit nyfödda också.

• Batmamba

Aha! Tack! Ja, lederna låter logiskt.

Hickar gör den också, men då skuttar den bara, inte låter (hickljudet uppstår väl när luft passerar stämbanden - och i magen finns ingen luft).

• Batmamba
    Tokfrans skrev 2014-07-20 12:54:37 följande:

bokstavligen -växer så de knakar 

Svar på tråden Knäppljud från magen!?