• Skogsviol

Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!

Hej, får jag vara med här? Ni verkar vara ett trevligt och peppande gäng. :)

Jag är 34 år och maken 35. Jag har tre barn sedan tidigare, och nu försöker vi få till en gemensam bebis. Vi är inne på fjärde försöket, och jag pendlar mellan att känna att "det är lugnt, ingen brådska, det blir när det blir, livet är väldigt bra ändå" och halvhysterisk panik och total besatthet. Gissar att det finns en och annan här som känner igen sig. :)

Jag tog ut min spiral i april och har sedan dess haft hyfsat regelbunden cykel. Igår fick jag glad gubbe på CB äl-test, och nu på morgonen har jag haft rejäl vad jag tror är äl-smärta. Det har jag inte haft de andra försöken... Bara att hålla tummarna. BIM 10 oktober!

Kramar!

• Skogsviol
    ronja111 skrev 2014-09-23 19:16:33 följande:

Hej tjejer! Varit borta nån vecka pga att jag behövde lite tid att deppa efter mensen kom..igen...

Skulle verkligen behöva er hjälp!

Tog ett äl-test igår som var ganska svagt, så tänkte att det dröjer ett par dagar till de är lika starka. (Strecken alltså) Trots väldigt tydligt äl-sekret.

Hann inte testa imore. Var hos gyn idag och enligt henne hade jag haft, eller skulle trolige ha ägglossning snart. Äggblåsan var ca 15mm. Alltså för liten för att släppa idag (och kunna bli befruktad) de ska tydligen vara 19-21mm...

Alternativt att ägglossning skulle ske om några dagar...Är på dag 14 nu..

Nu till det jobbiga!

Kom hem nyss och tar äl-test! Strecken är exakt lika starka!! Betyder inte det ägglossning? Eller har jag missuppfattat det här med äl-test?

Om jag ska ha ägglossning nu, så är ju äggblåsan för liten...

Så då kan det ju ej bli någon graviditet som jag förstår det?

Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen??

Försökte bifoga bild, men gick inte!

Kram

Tycker också att det låter som att ägglossning är på g, perfekt läge alltså! :)
  • Skogsviol
    Emi83 skrev 2014-09-20 23:26:04 följande:

Bim +1 idag, ingen mens ännu men lite lätt mensvärk emellanåt. Tog ett test i morse, det var negativt. Gissar att mensen kommer under natten... :(

Hur har det gått? Håller tummarna för ingen mens!
  • Skogsviol
    Elina1979 skrev 2014-09-26 19:42:33 följande:

Hej! Hoppar gärna in här :) jag är 35 år och har två barn. Min kille har inga ännu.. Vi fick ett sent missfall i juli. I v. 21, tyvärr ???? pga en svår infektion jag fick så dog vår son. Nu är längtan efter ett gemensamt bara ännu större. Och nu är vi inne på försök 2. Har bim 20/10 och mensen har precis slutat. Nu är det väntan på äl som gäller, tror den är runt 6-8 okt. Svårt att tänka på någonting annat just nu.

Hej! Jag är också ny, men säger välkommen! :)

Fy vilken upplevelse ni varit med om. :( Det borde inte få hända, så fruktansvärt. Förstår att längtan är ännu större nu. Jag håller tummarna för att du snart är gravid igen! Kram!
  • Skogsviol
    Sarah32 skrev 2014-09-28 08:24:10 följande:

Och jag håller med! Visst bråkar kroppen med mig, mens igen:( Blir så ledsen....

Nej, vad tråkigt. :( Många kramar kommer här!
  • Skogsviol
    Stokke skrev 2014-09-28 08:53:55 följande:

Ursäkta att jag inte är så aktiv. Jag har inte orkat :(
    Jag känner mig så ledsen och arg. Hör hela tiden om människor - det fingerade på första försöker. I veckan höll jag på att skrika i fikarummet ! Sluta tjata, alla kan inte få barn för i helvete ! En kollega kom med ett mottband. Jag trycker allt att stokke ser lite rund ut. Ska vi mäta?
    Jag svarade, nej nej, jag är bara tjock, men tack för att du påpekade det ifall jag skulle missat att jag inte längre kan ha mina favvobyxor.

Men kära nån, på riktigt!?! Vad är det för knasig kollega? Helt oacceptabelt... Säger som någon annan, håll dig här istället. Styrkekram!

Vi har också en riktig babyboom på jobbet, 8 bebisar födda eller på g från augusti till januari. Skitjobbigt emellanåt, speciellt eftersom det då har blivit "helt okej" att fråga folk hur som helst om inte de ska skaffa barn snart. Gissar att det är fler än jag som tycker att det är besvärande att få höra det...
  • Skogsviol
    Elina1979 skrev 2014-09-29 21:02:29 följande:

Skogsviol: tack! Ja, det är orättvist och fortfarande omtumlade. Men försöker vara positiv och blicka framåt. Men har fått för mig att jag inte kommer bli gravid o då blir man ännu mer stressad :-/

Det är så mycket väntan hela tiden. Antingen väntar man på äl eller bim eller känner efter minsta tecken på att man kanske kanske är gravid. Just nu väntar jag på äl. Förra månaden körde vi varje dag metoden, funderar på varannan denna månad. Hur kör ni?

Känner igen den där stressen så väl, så väl. Jag blir så fixerad emellanåt, jättejobbigt! Och så blir jag orolig att det är något fel på mig, eller något fel på maken, och så läser man hur fertiliteten minskar runt 35 och då blir det ännu mer stressande. Förlåt den negativa inställningen, försöker såklart också tänka positivt och många många blir ju gravida trots att de inte är 22, så varför skulle inte vi kunna bli det? :)

Den här månaden hade vi sex varje dag kring ÄL, de tidigare försöken har det blivit varannan dag eller var tredje vid något tillfälle. Verkar ju vara lite olika bud om vad som är mest fördelaktigt, så man kan ju lika gärna testa lite olika varianter.

När ska du ha ÄL?
  • Skogsviol
    Stokke skrev 2014-10-01 11:17:12 följande:

Allt är skit!
    Igår sa samma kollega när vi satt i lunchrummet (dock bara vi två) att hon tyckte jag skulle gå hem och skaffa barn, då kunde jag vara hemma i 7 år för det hade hon varit.
    Ja sa att jag var trött på mitt jobb :( och fick svaret, om jag var du skulle jag gå hem och skaffa barn !

En kund reagerade på att jag hade nytt efternamn och gratulerade till bröllopet och frågar ! Jaha är det barn på G?
    Jag trodde jag skulle dö!

Men, vad är det med folk? Vissa har noll och ingen finkänslighet.

Kram till dig!
  • Skogsviol
    Carerra skrev 2014-10-01 11:20:04 följande:

Hej Tjejer!

Jag har följt er ett tag men varit tyst. Ni verkar vara en mysig tråd med god stämning, det gillar jag!
    Är nu inne på vårt andra försök men har efter p-piller stopp i juli en väldigt lång cykel på uppåt 39 dagar. Körde med CB monitor förra månaden men eftersom den börjar fråga efter stickor dag 6 och max frågar efter 20 stickor så han den aldrig visa max fertilitet. CB kundtjänst sa att den den här månaden skulle börja fråga senare än dag 6 nu när den visste att min cykel var lång, men det gjorde den då inte alls utan frågade nu igen på dag 6, blev sur och startade om den så att den nu tror att dag 12 i själv verket är dag 6. 

Har börjat äta munkpeppar "Vitex angus castus" som ska vara bra för fertiliteten och kunna korta mer en lång cykel. Hoppas på bättre lycka den här månaden :)

Välkommen hit! :) Håller tummarna för att din cykel rättar till sig nu då!
  • Skogsviol
    miserable skrev 2014-10-01 16:27:41 följande:

Varför känner man sig ensammast på jorden med sina problem?

Varför är ämnet så tabu?

Själv smusslar vi med våran barnlöshet ( el mer kampen att få en bebis) som att vi är smittbärare. Kamouflerar läkarbesök o ler när man bara vill gråta. Men varför egentligen? Att läsa om andra kvinnor i samma situation ger tröst. Inte glädje självklart men en liten Jag är inte ensam - känsla

För övrigt är min mens på G , o då är livet som mest orättvist.

3 år med kämpande, det är tungt

Kram P 32 år

Stor kram! Tråkigt att ni får kämpa så. :(

Har ni gjort utredning? Har ni fått någon hjälp? 3 år är lång tid...

Känner också igen det där med att det är tabu att prata om det. Jag kommer på mig själv med att tänka att jag är dålig och värdelös för att jag inte blivit gravid direkt. Som att det är någon slags tävling.

Jag hoppas innerligt att det snart är er tur att få plus på stickan!
Svar på tråden Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!