Jag tittar också efter en cykel, och för mig är det viktigt att det är en klassisk damcykel, jag vill sitta upprätt när jag cyklar och har inget intresse av varken mountingbike eller andra snabba cyklar.
Personligen kommer jag nog satsa på tre, möjligtvis om det finns, fem växlar, sju växlar känns inte nödvändigt.
Min nuvarande har inga växlar och det har gått utmärkt.
Vi har köpt cyklar åt tonåringen (när han var yngre) på Biltema och de har hållit bra, jag vet att den vi köpte för 6 år sedan rullar fortfarande utan problem (tredje barnet som har den)
Jag funderar allvarligt på att köpa en billigare ny, här stjäls cyklar hela tiden, så att köpa en dyrare cykel är ett risktagande, såvida man inte tar in den i ett låst utrymme på natten (= hallen hemma hos oss), inget alternativ.
Här går man in på tomten eller in i garaget och snor cyklarna.
Tack för tipset med Harald Nyborg, det låter som ett perfekt alternativ för mig. Jag behöver baxa in cykeln varje natt in i hallen, utan kan låta den stå som min nuvarande cykel gör, ute.
Jag har cyklat i alla väder, nu under två år med reservdelar från Biltema (fälgarna då), den bakre fälgen har börjat rosta, men inte den främre.
Framdäcket är från Biltema, har hållit i snart två år nu det bakre är bytt på en cykelverkstad och har väl fungerat bra i ett år.
På landet har vi en gammal cykel, okänt märke, som fungerat i 20 år nu
Här finns det gott om cykelverkstäder och de är inte snobbiga, utan man kan lämna in vilken cykel som helst och få den servad.