• Gaytjej

    Cykel - dyrt märke vs billigt?

    Hur mycket bättre tycker ni att cyklar av äldre/dyrare/etablerade märken som Skeppshult och Monark är jämfört med lågpris märken som Yosemite eller Busetto (som Harald Nyborg har)? 

    Jag har tänkt att köpa en 7-växlad cykel som jag kommer använda någon/några gånger i veckan till mindre cykelturer. Inget pendlade och inga långturer alltså. Den kommer att förvaras under tak och jag vill ha kvar den länge. Jag vill att den ska vara skön och lätt att cykla på.

    Hade ni satsat på en ny/bättre begagnad billig, eller en mer begagnad dyr om ni haft säg max 2500 kr att lägga?

  • Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?
  • Örontrumpet
    asta66 skrev 2014-07-21 08:54:23 följande:
    Konstigt att så har jag köpt alla mina cyklar. Kompletta med lås, fast cykelkorg osv. Så vi har olika erfarenheter.
    Billiga cyklar har ofta fastmonterade lås, det är ett köpargument. Dyra cyklar betyder minst 30 000 och de har i princip aldrig sådana lås eftersom de är rena skräpet,
  • Örontrumpet
    ursula skrev 2014-07-21 08:59:08 följande:

    Mot små eldrivna vinkelslipar är de flesta lås chanslösa


    Jodå, det beror helt på vilken modell på låset du har. Platinalås biter de inte på tex (de kan du inte köpa i butik och defintivt inte i din sportkedja).

    Det är inte bara cyklar du behöver läsa på om
    Kan passa på att upplysa dig om att domkraft är ytterligare ett verktyg som används på främst U-lås.
  • ursula
    Örontrumpet skrev 2014-07-21 22:04:24 följande:
    Jodå, det beror helt på vilken modell på låset du har. Platinalås biter de inte på tex (de kan du inte köpa i butik och defintivt inte i din sportkedja). Det är inte bara cyklar du behöver läsa på om Kan passa på att upplysa dig om att domkraft är ytterligare ett verktyg som används på främst U-lås.

    Varför är Platinalås så bra ? Platina är ett material man kan såga itu
  • ica
    Örontrumpet skrev 2014-07-21 22:00:43 följande:
    Billiga cyklar har ofta fastmonterade lås, det är ett köpargument. Dyra cyklar betyder minst 30 000 och de har i princip aldrig sådana lås eftersom de är rena skräpet,
    Intressant att skeppshult plötsligt vart en billig cykel! I trådstarten verkade det som om ts var ute efter en cykel som skulle användas några gånger i veckan till mindre cykelturer. Ingen tuff cykling.
  • Iarwain
    Örontrumpet skrev 2014-07-21 08:46:11 följande:

    I sammanhanget stöld har Yosemit en enorm fördel - den är inte speciellt stöldbegärlig.
    Känner flera i Stockholms city som har Yosemit för att de får ha den i fred.


    Det där är inte helt sant.

    Jag köpte en Yosemite av just den anledningen.
    När jag senare stöldanmälde cykeln sa polisen att många av det märket stjäls då det är svårt att känna igen sin egen. Dessutom sitter ramnumret så till att man inte lätt kan hitta det.
  • Örontrumpet
    ursula skrev 2014-07-21 22:49:09 följande:

    Varför är Platinalås så bra ? Platina är ett material man kan såga itu
    Som jag sagt vid upprepade tillfällen: läs på innan du uttalar dig...
  • Örontrumpet
    ica skrev 2014-07-22 07:21:35 följande:
    Intressant att skeppshult plötsligt vart en billig cykel! I trådstarten verkade det som om ts var ute efter en cykel som skulle användas några gånger i veckan till mindre cykelturer. Ingen tuff cykling.
    Du får tycka vad du vill om det men faktum är att Skeppshult i cykelsammanhang är en extremt billig lågbudgetcykel.
    Det handlar inte om vad du tycker är dyrt utan hur mycket cyklar i allmänhet kostar. Läs mina inlägg så kanske du får lite perspektiv.
  • ursula
    Örontrumpet skrev 2014-07-22 12:00:41 följande:
    Som jag sagt vid upprepade tillfällen: läs på innan du uttalar dig...
    Jag har läst mycket om metaller och Platina är helt klart en metall man kan såga i
  • Örontrumpet
    Iarwain skrev 2014-07-22 07:33:11 följande:
    Det där är inte helt sant.

    Jag köpte en Yosemite av just den anledningen.
    När jag senare stöldanmälde cykeln sa polisen att många av det märket stjäls då det är svårt att känna igen sin egen. Dessutom sitter ramnumret så till att man inte lätt kan hitta det.
    Jodå det är det därför att resten av det du skriver är sant för ALLA cyklar.

    Ramnumret ska inte vara extremt synligt av många anledningar och man SKA stöldskyddsmärka sin cykel oavsett märke. Det spelar ingen roll vilken cykel du har eller om den så kostar 300 000, utan stöldskyddsmärknig kan du inte känna igen "din" cykel.
    Ergo: det handar om vilka val DU gör, inte det fabriken förser dig med.
  • sextiotalist
    ursula skrev 2014-07-19 22:20:57 följande:
    En cykelreparatör säljer cyklar och föraktar lågpriscyklar, dessutom växer inte cykelreparatörer på trän.
    Yosemitte är ju rena rama skiten mot riktiga cyklar, Inte i närheten av seppshult som håller hela livet
    Hur länge har du haft din budgetcykel
    Det beror på var man bor, jag har två stycken inom 500 meter och ytterligare tre stycken inom en omkrets på 4 km.
    De reparerar även budgetcyklar, inga problem
  • sextiotalist
    asta66 skrev 2014-07-21 08:55:51 följande:
    Smörja en cykel är nog det viktigaste man gör . Det förlänger livet på den och den blir roligare att cykla på. Jag har aldrig förstått de som cyklar varje dag på en skramlande skrothög.
    Det är exakt vad jag gör, en riktigt gammal cykel (som är över 50 år gammal), den hänger med,
    Jag följer tråden med intresse, då jag inser att jag nog måste pensionera denna trotjänare (nej, jag ska inte göra mig av med den, ska rusta upp den, har ett namn på en cykelverkstad som kan de gamla cyklarna, alla originaldelar är kvar, även om jag bytt ut mot biltemas reservdelar)

    Så här skramlas det och det finns rost och jag skäms inte det minsta. Men å andra sidan så finns inte den cykeln att köpa heller.
  • sextiotalist

    Jag tittar också efter en cykel, och för mig är det viktigt att det är en klassisk damcykel, jag vill sitta upprätt när jag cyklar och har inget intresse av varken mountingbike eller andra snabba cyklar.
    Personligen kommer jag nog satsa på tre, möjligtvis om det finns, fem växlar, sju växlar känns inte nödvändigt.
    Min nuvarande har inga växlar och det har gått utmärkt.

    Vi har köpt cyklar åt tonåringen (när han var yngre) på Biltema och de har hållit bra, jag vet att den vi köpte för 6 år sedan rullar fortfarande utan problem (tredje barnet som har den)

    Jag funderar allvarligt på att köpa en billigare ny, här stjäls cyklar hela tiden, så att köpa en dyrare cykel är ett risktagande, såvida man inte tar in den i ett låst utrymme på natten (= hallen hemma hos oss), inget alternativ.
    Här går man in på tomten eller in i garaget och snor cyklarna.
    Tack för tipset med Harald Nyborg, det låter som ett perfekt alternativ för mig. Jag behöver baxa in cykeln varje natt in i hallen, utan kan låta den stå som min nuvarande cykel gör, ute.

    Jag har cyklat i alla väder, nu under två år med reservdelar från Biltema (fälgarna då), den bakre fälgen har börjat rosta, men inte den främre.
    Framdäcket är från Biltema, har hållit i snart två år nu det bakre är bytt på en cykelverkstad och har väl fungerat bra i ett år.
    På landet har vi en gammal cykel, okänt märke, som fungerat i 20 år nu
    Här finns det gott om cykelverkstäder och de är inte snobbiga, utan man kan lämna in vilken cykel som helst och få den servad.


     

  • Currykoalan
    ölburk2 skrev 2014-07-21 14:09:46 följande:

    Hmm, det blir helt klart en ny bil, istället för en cykel.., tråden avskräcker


    Glöm inte bort att ställa bilen utomhus i sju år utan service så du kan avgöra om det är en kvalitetsbil du köpt, eller en som bilreparatörer rynkar på näsan åt. 
  • asta66
    Örontrumpet skrev 2014-07-22 12:02:11 följande:
    Du får tycka vad du vill om det men faktum är att Skeppshult i cykelsammanhang är en extremt billig lågbudgetcykel.
    Det handlar inte om vad du tycker är dyrt utan hur mycket cyklar i allmänhet kostar. Läs mina inlägg så kanske du får lite perspektiv.
    Då har du dina egna referensramar när många köper cykel på biltema osv.
  • asta66
    sextiotalist skrev 2014-07-22 12:22:26 följande:
    Det är exakt vad jag gör, en riktigt gammal cykel (som är över 50 år gammal), den hänger med,
    Jag följer tråden med intresse, då jag inser att jag nog måste pensionera denna trotjänare (nej, jag ska inte göra mig av med den, ska rusta upp den, har ett namn på en cykelverkstad som kan de gamla cyklarna, alla originaldelar är kvar, även om jag bytt ut mot biltemas reservdelar)

    Så här skramlas det och det finns rost och jag skäms inte det minsta. Men å andra sidan så finns inte den cykeln att köpa heller.
    Men att cykeln är gammal och rostig betyder inte att den är i dåligt skick. Det finns många nya som knappt verkar att sitta ihop.
  • Gaytjej

    Uppdatering:

    Så här blev det. Frun som ska försöka cykelpendla till jobbet så ofta som möjligt har hyrköpt en Off Course elcykel via sin arbetsgivare (kommunen). 2400 kr per år i fyra år vilket bl a inkluderar två st fullservice. Efter fyra år så får man välja om man vill behålla cykeln eller få en nya.

    Jag kommer tillsvidare cykla på hennes 3-växlade Crescent tillsvidare och fortsätta hålla utkik efter men framförallt drömma om en 7-växlad *begagnad cykel av mer etablerat märke*. En riktigt fräsch sådan kan man faktiskt få för 2000-2500 kronor. Det jag har kommit på är att jag vill ha en cykel med ett ganska rakt styre (gillar inte att ha handlederna vinklade när jag cyklar) och det kommer nog att vara det som begränsar mig mest. MEN, som sagt. Det får bli 3-växlat ett tag framöver.
    Intresseklubben antecknar.


    Tack igen för för input av alla olika slag!

  • myskmalva
    Gaytjej skrev 2014-07-26 20:43:45 följande:
    Uppdatering: Så här blev det. Frun som ska försöka cykelpendla till jobbet så ofta som möjligt har hyrköpt en Off Course elcykel via sin arbetsgivare (kommunen). 2400 kr per år i fyra år vilket bl a inkluderar två st fullservice. Efter fyra år så får man välja om man vill behålla cykeln eller få en nya. Jag kommer tillsvidare cykla på hennes 3-växlade Crescent tillsvidare och fortsätta hålla utkik efter men framförallt drömma om en 7-växlad *begagnad cykel av mer etablerat märke*. En riktigt fräsch sådan kan man faktiskt få för 2000-2500 kronor. Det jag har kommit på är att jag vill ha en cykel med ett ganska rakt styre (gillar inte att ha handlederna vinklade när jag cyklar) och det kommer nog att vara det som begränsar mig mest. MEN, som sagt. Det får bli 3-växlat ett tag framöver. Intresseklubben antecknar. Tack igen för för input av alla olika slag!

    Cykelstyren kan man byta! Jag tror inte att det blir särskilt dyrt så länge man inte vill ha en värstingmodell.
  • Villse

    En av de dyraste märkenas billigare modeller är det bästa i mitt tycke.

  • hassel

    Ni som är mindre vetande om cyklar skall inte påstå att Skeppshultscyklen är en billig variant ta reda på fakta innan ni skriver om sådant ni inte begriper er på..

  • lstym

    Det är komponenterna (växlar, bromsar, vevparti, styre,..) man betalar för. Om du hittar en billig cykel med bra komponenter, så slå till. Ramen kan en kinesisk fabrik tillverka med bra resultat. 

Svar på tråden Cykel - dyrt märke vs billigt?