• Julipappa

Amning/Modersmjölksersättning

Hej alla!
    Har lite frågor som jag hoppas få bra svar på. Jag och min fru fick en liten dotter för två veckor sedan. Hur som helst så har vi provat amning och flickan äter som en häst! bokstavligen...
    Vi tog initiativet att igår gå till ica och köpa Modersmjölksersättning. Vi valde efter en stunds funderande att köpa Baby Semp Lemolac. Vi kokar upp vatten och låter det svalna till rumstemperatur innan vi häller i pulver och skakar om flaskan.
    Tillägger också att själva amningen sker via bröstpump och även den matas på flaska till flickan.

Det är väldigt krävande för min fru att gå upp för att pumpa mjölken flera gånger per natt och sen göra rent allt för att sedan efter 2-3 timmar gå igenom samma sak igen.
    Eftersom flickan äter bra även utav mjölkersättningen så funderar vi på om hon inte istället bara kunde äta den? Är det helt fel av oss att tänka så?
    Vi funderar också på om det här med att immunförsvaret skulle bli mycket sämre om hon inte får mer utav den riktiga mjölken från mamman.(dvs om vi slutar helt med den.) Finns det nån procentuell siffra som säger att det kommer gå åt skogen eller nån typ av vetenskaplig bevisning på det hela?

Skulle väldigt gärna vilja ha svar ifrån personer som känner igen sig i detta och har genom levt det.

Vi tackar på förhand för svar!

• Svar på tråden Amning/Modersmjölksersättning
  • Anonym (doit)

Nej det är inte helt fel. Det finns en enorm amningshets men i slutändan är det bästa det som gör hela familjen gladast. Du kommer säkert få svar som säger att ni ska fortsätta amma. Ska säga vad man barnmorska sa när hon frågade om jag tänkte amma, jag mådde dåligt över tanken på att amma men svarade "jaa.. Det måste man väl..."

Då sa hon "varför då? Man får göra som man vill faktiskt".

• Annelie 76

Hon behöver inte gå upp på natten och pumpa. Slutar hon med det kommer det bli mycket enklare.

Jag pumpade i 6 månader och aldrig på natten. Är kvällspigg så jag pumpade sista gången vid 12, halv 1 och sov sen till 7. Sonen fick ersättning på natten och här kan jag rekommendera ersättning på tetra. Han föredrog rumsvarm mat så det var bara att hälla i flaskan och ge. Sen pumpade jag det första jag gjorde när vi vaknade (eller bebis fick väl mat först sen pumpa). Brösten var ju fulla på morgonen men det var inga problem. Hade dessutom en bröstpump där jag pumpade båda brösten samtidigt vilket gjorde att det tog hälften så lång tid.

• Julipappa
    Annelie 76 skrev 2014-07-17 10:29:46 följande:

Hon behöver inte gå upp på natten och pumpa. Slutar hon med det kommer det bli mycket enklare.

Jag pumpade i 6 månader och aldrig på natten. Är kvällspigg så jag pumpade sista gången vid 12, halv 1 och sov sen till 7. Sonen fick ersättning på natten och här kan jag rekommendera ersättning på tetra. Han föredrog rumsvarm mat så det var bara att hälla i flaskan och ge. Sen pumpade jag det första jag gjorde när vi vaknade (eller bebis fick väl mat först sen pumpa). Brösten var ju fulla på morgonen men det var inga problem. Hade dessutom en bröstpump där jag pumpade båda brösten samtidigt vilket gjorde att det tog hälften så lång tid.

Har faktiskt införskaffat mig några tetra på 200 ml som vi ska pröva oss på :) . Jätte tacksam för allas svar och åsikter!
    Har läst lite om hur man gör när man ska sluta amma eller pumpa mjölk ur brösten men inte riktigt hittat nån bra information än. Skulle ju inte vilja att min fru får mjölkstockning eller nått annat hemskt. Hur gör man om man vill sluta så här tidigt?
  • Flickan och kråkan

Om ni delammar så kommer produktionen automatiskt att minska så då behöver hon inte pumpa flera gånger på natten. Nu har jag inte gett ersättning till mina barn så kanske fel person att svara men det måste ju som sagt inte vara enbart det ena eller det andra även om just jag trivts med att amma. Man kan ju kombinera bröstmjölk och ersättning. Bröstmjölk har vissa hälsomässiga fördelar, men det fungerar givetvis inte så att barn som får ersättning blir sjuka och barn som ammar blir friska....men det tror jag du inser själv . Den allra största fördelen rent bröstmjölksmässigt tycker jag är att den är så snäll för magen och man slipper hårda magar....och även för min del som mamma.....minskar risken för bröstcancer. Man får ju fundera över för- och nackdelar och så hitta en lösning som passar den egna familjen. Vill ni bara ge ersättning så gör ni det. Vill ni kombinera bröstmjölk och ersättning så gör ni det.

• Annelie 76
    Julipappa skrev 2014-07-17 11:12:29 följande:
    Har faktiskt införskaffat mig några tetra på 200 ml som vi ska pröva oss på :) . Jätte tacksam för allas svar och åsikter!
    Har läst lite om hur man gör när man ska sluta amma eller pumpa mjölk ur brösten men inte riktigt hittat nån bra information än. Skulle ju inte vilja att min fru får mjölkstockning eller nått annat hemskt. Hur gör man om man vill sluta så här tidigt?
    Bara för att hon slutar pumpa på natten behöver hon väl inte sluta pumpa på dagen? Men annars gör man som när man slutar amma, pumpar mindre och mindre med längre och längre emellan.

Men prata med henne om att skaffa en pump som pumpar båda brösten samtidigt och att sluta pumpa på natten så kan hon hålla på ett tag till. Jag hade en Medela Freestyle, väldigt smidig. Kommer med en kylväska så man kan pumpa även om man inte är hemma... Gjord för amerikanska mödrar som börjar jobba efter 6 veckor och pumpar på jobbet :)
  • Julipappa
    Annelie 76 skrev 2014-07-17 11:27:25 följande:
    Bara för att hon slutar pumpa på natten behöver hon väl inte sluta pumpa på dagen? Men annars gör man som när man slutar amma, pumpar mindre och mindre med längre och längre emellan.

Men prata med henne om att skaffa en pump som pumpar båda brösten samtidigt och att sluta pumpa på natten så kan hon hålla på ett tag till. Jag hade en Medela Freestyle, väldigt smidig. Kommer med en kylväska så man kan pumpa även om man inte är hemma... Gjord för amerikanska mödrar som börjar jobba efter 6 veckor och pumpar på jobbet :)
    Vi har en bröstpump ifrån medela swing maxi vilket är en dubbel pump. Ska ta 10 minuter när man pumpar ett bröst och lika lång tid om man väljer att pumpa båda samtidigt.
    Problemet är bara det att när hon pumpar båda samtidigt så ger varje bröst cirka 10 ml var under 10 min och när hon pumpar ett bröst i taget under 10 min så ger det cirka 100 ml per bröst. Tror inte att det är en dålig pump vi har heller för det kostade nästan 2500 kr hos babyproffsen.
    Man undrar ju varför det knappt blir nån mjölk alls när man pumpar båda samtidigt?
  • Julligulli

Om ni har Facebook, så finns det en väldigt bra grupp där som heter "Vi som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen". Där hänger både de som delammar, folk som helammat men börjat med flaska runt halvåret, de som flaskat från start, de som pumpat osv. Brukar vara bra stämning också, utan dömande men mycket goda råd. 

Det finns även en grupp som heter "Rätten att välja flaskmatning", men den är mer en intressegrupp än en grupp för tips och råd. Sen finns det en grupp som heter "Rätten att välja - flaskmatning/amning", men den är jag inte själv med i så jag vet inte om även det är mer en intressegrupp än en "tips och råd-grupp". 

Svar på tråden Amning/Modersmjölksersättning